• kmp

Tips på farsdagspresent..., från DOTTERN inte från mig

Jag skulle vilja ha tips på något min treåring själv kan göra och ge sin pappa på farsdag...., helst något roligare än bara en teckning.

Jag är inte intresserad av tips på presenter JAG skall ge hennes pappa, för det är inte det det handlar om. Det finns ingen anledning att vi föräldrar skall ge varandra presenter på mors/farsdag anser jag.
    Det skall vara något personligt från vår dotter till hennes pappa.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-23 13:57
    Jag hann aldrig med en målad tröja till farsdag förra året, hennes pappa fick en i julklapp istället.
    MEN ett litet tips.... Jag valde en grå t-shirt och köpte en burk trevlig röd färg, med följden att när min dotter hade målat klart och hennes pappa satte på sig tröjan såg det ut som om han hade slaktat någon/något.....
    Välj inte röd färg!!

• Svar på tråden Tips på farsdagspresent..., från DOTTERN inte från mig
  • Sale

Gör en stas med trolldeg och låt dottern pyssla fram något konstverk!

• Amy27

Köp en vit t- shirt och textilfärger och sen hjälper du dottern trycka handavtryck eller måla på den. Personligt och fint. :)

• kmp
    Amy27 skrev 2011-11-08 13:44:04 följande:
    Köp en vit t- shirt och textilfärger och sen hjälper du dottern trycka handavtryck eller måla på den. Personligt och fint. :)
    Den gillade jag!
    Hinner jag inte med detta till farsdag kommer det i alla fall bli till jul....
  • Havsluft

Min dotter har tidigare år fått måla dels en liten espressokopp, dels en tekopp. Vita koppar och färg finns på tex Panduro. Blev riktigt bra, faktiskt! Första Fars dag fick hon måla två canvas-tavlor, den ena med hand-fotavtryck och den andra med "fri målning", hehe.

I år tror jag det blir vit t-shirt som skall målas, precis som någon annan föreslog.

• macumba

Dags för fars dag igen.
    Kanske inte en presentidé men väl en presentationsidé.

När ni väl kommit på vad ni ska ge till far så kanske inte presenten är allt utan hur han får presenten.

Tex kan man ta lite konfetti från en hålslagare och göra sprida ut lite konfetti ledtrådar som leder runt i bostaden och sedan så småningom fram till presenten.

Funkar fint om man har små barn så de blir med på pappas presentjakt.

Behöver farfar en present kan man ju alltid kika på denna idén till farsdag för farfar eller morfar.
    www.tillminabarnbarn.se/visa

• attvaramammaärdetbästa

Vi gör en del gipsfigurer som sonen målar. På de små med platt baksida kan man limma på en magnet eller en säkerhetsnål, brukar funka som presenter. jätteroligt pyssel tycker jag!

till sonens morfar köpte vi en gång en omålad fågelholk och utomhusfärger så fixade dom den tillsammans. Det var en sådan som hänger, från panduro, så den var lite roligare än en vanlig. det var mycket uppskattad, det är nog två år sedan nu och den är fortfarande lika fin.  

• Hoppepropp

Ett år gjorde vi en sats med saltdeg som barnen gjorde handavtryck i och sedan fyllt med gips. Ett par hål förberedde vi med hjälp av tops tills gipsen torkat, sedan ett fint band och vips var presenten klar.
    Passade fint till både pappa, farfar och morfar 

Degen lade jag i en rund papperstallrik, barnen pressade sina händer, gips fylldes i och så lät vi det torka.
    För en treåring kan det nog finnas plats för både en hand o en fot. OM man vill kan ju nästa steg vara att färglägga gipsen, men jag tycker att de är finast omålade. 

I år har jag inte hunnit fundera ännu, men fågelholksiden kan man ju utveckla. Att göra något tillsammans är ju alltid kul.      

Svar på tråden Tips på farsdagspresent..., från DOTTERN inte från mig