• benedikten

Har någon här provat betald barnpassning?

Ja som rubriken lyder, har någon här provat att ha en nanny? Jag och min sambo sitter och funderar på hur vi ska kunna få hjälp när båda börjar jobba och funderar på en barnvakt. Vi har tyvärr inte så många som kan hjälpa oss och vet inte riktigt hur vi ska få ihop det.

Ni som har provat. Från vilket företag har ni fått barnpassning ifrån? Hur gammalt var ert barn när ni började med barnvakt? Gick allt bra? Kan man lita på dessa företag att det är ansvarsfulla barnvakter?

Känns lite konstigt att låta någon som man inte känner passa ens barn! Samtidigt så tänker jag att det inte borde vara större skillnad än när man lämnar sitt barn på dagis:)

• Svar på tråden Har någon här provat betald barnpassning?
  • benedikten
    MammaEmelie91 skrev 2011-11-08 17:41:47 följande:
    Varför kan ni inte ha på dagis?
    Jo absolut kommer vi ha henne på dagis men vi behöver en backup när dagis är stängt.
  • Anna Paulita
    benedikten skrev 2011-11-08 17:43:23 följande:
    Jo absolut kommer vi ha henne på dagis men vi behöver en backup när dagis är stängt.

Fast de är de ju ytterst sällan. Eller menar du efter dagis stänger eller hur tänker du?
  • benedikten

Det finns olika anledningar till att vi behöver barnpassning. Ett är att jag reser en del med jobbet och då behöver min sambo hjälp med hämtning. Ingen av oss har ett riktigt 9-5 jobb, så ibland behöver min sambo jobba några timmar på helgen och då kan vi behöva hjälp när jag inte är hemma. Detta kan ibland innebära att min sambo inte behöver jobba mitt i veckan då vår dotter inte kommer att vara på dagis. (för er som tror att vi aldrig har tid för vår dotter)

Så åter till mig fråga. Är det någon som har haft en barnvakt som kan komma med lite tips?

• As mamma

Vi har barnvakt, fast sonen är 5 nu. Kan säga att det är jäkligt svårt att hitta någon, men då har vi bara annonserat på grannar.se för det blir för dyrt med nannyföretag. Man får jättemånga oseriösa svar.. hon vi har nu är 17 år och har inte mycket erfarenhet men hon är underbar, 100% pålitlig, sonen älskar henne och hon är jättetrevlig :) Tusen gånger bättre än flera av 25-åringarna vi träffade som bara sket i att dyka upp, var jättetråkiga och otrevliga, osv. Men det är ju svårare med ett sånt litet barn som ni har tyvärr :( Tips är väl att ni träffas först, ser att dottern tycker om henne, att hon (eller han) själv tar initiativ till att leka med dottern så ni ser att det "funkar" eller vad man ska säga. Börja sedan långsamt, någon timme i taget, och se hur dottern reagerar och hur det känns. Oftast stämmer magkänslan!

• Skruttelito

TS, kan tipsa om att höra efter bland era kollegor om någon har en son/dotter eller syskonbarn som kan tänka sig att sitta barnvakt.

• benedikten

Tack för tipsen!

Ska kolla grannar.se och mina kolleger!

Är det någon som har haft en barnvakt från ett nannyföretag som kan berätta vilket företag och hur det fungerade?

• mintur2010

Vi har en kvinna från nannies.se funkar jättebra och vår dotter trivs i hennes sällskap. Just nu så har hon vår dotter två fm i veckan, men efter det att hon börjar förskolan så skall vår nanny få hjälpa oss någon dag i veckan med hämtning.

• benedikten
    mintur2010 skrev 2011-11-08 21:33:56 följande:
    Vi har en kvinna från nannies.se funkar jättebra och vår dotter trivs i hennes sällskap. Just nu så har hon vår dotter två fm i veckan, men efter det att hon börjar förskolan så skall vår nanny få hjälpa oss någon dag i veckan med hämtning.
    Ok. Hur gick det till när ni träffade henne? Kom hon över och fick träffa ert barn en stund tillsammans med er och sen fick hon sitta barnvakt? Eller träffade ni henne några gånger? Vad tycker du om nannies.se? Varför valde ni dem?
  • SailorGirl

På vårt jobb har de här annonserat. Dem tänkte jag kunde funka för oss som bor i Skåne och de verkar vara noga med matchningen. "Dejterna" med barnvakterna är gratis och skulle kärlek inte uppstå med någon, så är det ju rätt skönt: www.barnvaktis.se/

Ungefär var i landet bor ni? För en kompis norröver har barvakt på regelbunden basis och är det nära er kan jag höra mig för om hon kan tipsa.

• benedikten
    SailorGirl skrev 2011-11-09 15:47:23 följande:
    På vårt jobb har de här annonserat. Dem tänkte jag kunde funka för oss som bor i Skåne och de verkar vara noga med matchningen. "Dejterna" med barnvakterna är gratis och skulle kärlek inte uppstå med någon, så är det ju rätt skönt: www.barnvaktis.se/

Ungefär var i landet bor ni? För en kompis norröver har barvakt på regelbunden basis och är det nära er kan jag höra mig för om hon kan tipsa.
    Hej Tack.

Vi bor i Stockholm. Ska kolla in hemsidan.
  • mintur2010
    benedikten skrev 2011-11-08 21:44:13 följande:
    Ok. Hur gick det till när ni träffade henne? Kom hon över och fick träffa ert barn en stund tillsammans med er och sen fick hon sitta barnvakt? Eller träffade ni henne några gånger? Vad tycker du om nannies.se? Varför valde ni dem?
    Vi fick först några CV från nannies.se och valde ut två som vi tyckte lät bra. Sen fick vi träffa dem tillsammans med en representant från företaget. När vi valt så hade vi en kortare inskolning för att få känna av och lära känna varandra.

Vi är jättenöjda.

Vi ville ha någon äldre som passade vår dotter, någon med erfarenhet och som jobbat med barn tidigare
Svar på tråden Har någon här provat betald barnpassning?