• atool

Hur ladda ned typsnitt på Windows 7 ?

Ja, hur gör man det?
    Någon som är snäll?Skrattande ..och kan förklara?

• Svar på tråden Hur ladda ned typsnitt på Windows 7 ?
  • atool

Inte någon som vet hur man gör?

• Tant Green

Ladda ner? Har du hittat något du vill ha, och undrar hur du ska installera, eller undrar du var du kan hitta olika typsnitt?

• atool
    Tant Green skrev 2011-11-08 21:59:22 följande:
    Ladda ner? Har du hittat något du vill ha, och undrar hur du ska installera, eller undrar du var du kan hitta olika typsnitt?
    Ja, jag undrar hur man ladda ner fonten "Segoe Print". Jag vet hur jag ska göra detta i XP, men nu har jag en annan dator och fattar ingenting. Den ska väl vara gratis?
  • Pochahontas

Gå in på till exempel dafont.com. Där finns jättemycket.. När du väljer download så sparar du filen - som kanske är zippad - nånstans. Sen packar du upp den. Det är .ttf som är fonten.

Sen öppnar du Kontrollpanelen. Där finns en mapp som heter Teckensnitt. I den mappen lägger du .ttf-filen som du laddag hem, och vips så är det installerat.

Tänk bara på att om du har t.ex Word eller Photoshop eller nåt annat program öppet som ska använda fonten så måste du starta om programmet för att det ska funka.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Lilo84

I Windows 7 är det bara att högerklicka på typsnittsfilen och välja installera!

• Pochahontas

LillaLisah: Så sant så! Bara rabblade upp hur jag alltid gjort, av gammal vana.

narög: Nu är jag kanske ute och reser, men gör man inte ungefär likadant i xp som man gör i W7?

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • atool
    Pochahontas skrev 2011-11-08 22:10:18 följande:
    Gå in på till exempel dafont.com. Där finns jättemycket.. När du väljer download så sparar du filen - som kanske är zippad - nånstans. Sen packar du upp den. Det är .ttf som är fonten.

Sen öppnar du Kontrollpanelen. Där finns en mapp som heter Teckensnitt. I den mappen lägger du .ttf-filen som du laddag hem, och vips så är det installerat.

Tänk bara på att om du har t.ex Word eller Photoshop eller nåt annat program öppet som ska använda fonten så måste du starta om programmet för att det ska funka.
    Tack snälla!
    Nu vet jag hur jag ska göra men jag hittar inte just den fonten.
    Eller är jag blind?
  • atool
    Pochahontas skrev 2011-11-08 22:18:42 följande:
    narög: Nu är jag kanske ute och reser, men gör man inte ungefär likadant i xp som man gör i W7?
    Ja, jag tyckte väl att jag känder igen det från PX...
  • Lilo84

Pochahontas, försökte göra på gamla hederliga sättet när jag precis hade installerat W7 men jag hittade inte ens teckensnitts-mappen *ASG*

• atool
    Lilo84 skrev 2011-11-08 22:12:13 följande:
    I Windows 7 är det bara att högerklicka på typsnittsfilen och välja installera!
    Men Segoe Print är ju inte gratis där. Eller gör jag något fel?
  • Lilo84

Narög, du måste hämta hem den först! Zippa upp och sen högerklicka på filen då ska det fungera!

• atool
    Pochahontas skrev 2011-11-08 22:23:22 följande:
    Inte säkert att just den finns på dafont. Du får googla och se om den fortfarande finns gratis.

Ja, jag får kolla vidare..

• atool

Nu äntligen fungerade det!!
    Tack alla för era svar, ni har varit så tålmodiga!Skrattande

Svar på tråden Hur ladda ned typsnitt på Windows 7 ?