• Anonym (brottsoffer)

far barn illa vid psykisk misshandel av ena föräldern?

har ett ex ( mitt barns pappa) som misshandlat mig psykiskt under förhållandet i fyra år och sedan trakasserat, kränkt o hotat mig under resterande tid i nu 9 år. har gjort anmälan efter anmälan varav bara en gått till fällande dom för olaga hot. senaste anmälan jag gjorde var i april, men blev nedlagd. sen 2010 i dec har vi ett avtal om umgänge var tredje helg med varannat lov och jul/nyår samt 4 v sommaren. sen i april har pappan/exet flyttat till samma land o stad som oss och vill nu ha utökat umgänge. först sa jag att innan dess måste han skärpa sig mot mig, behandla mig med respekt, ngt som inte lyckats så jag har ändå gett förslag på nytt umgänge för sonens skull som ju vill vara mer med pappan,

pappan är inte nöjd med de förslag på nytt umgänge jag gett. vill nu gå till rätten och få 50/50.
    han har aldrig sen vi gjorde slut bott i samma land förrän nu när barnet är 10 år( gjorde slut när barnet var 1,5 år). även om han inte blivit dömd mer än en gång så har jag upprepat anmålt honom ca 5-7 ggr under dessa åren, men det hjälper inte. pappans psykning fortsätter fortfarande.
    har hört att barn med föräldrar i våldssituationer kallas brottsoffer. men är det så i detta fallet? jag skyddar ju mestadels så gott det går barnet från detta. han vet inte så mkt om vad som pågår.

jag vet inte om det är möjligt att få 50/50 för pappan. och jag vet inte om det är rätt att låta barnet ha mer umgänge, men orkar inte stå emot mer nu iom både vill, pappan o sonen mer. men pappan vill ha det endast på sina vlllkor annars ska han flytta igen sa han häromdagen. jag gav inte med mig för jag anser att succesiv invänjning är det rätta medan pappan vill ha honom mkt med en gång. nu ska han gå till rätten säger han. jag är rädd att barnet ska behöva vara mkt med en person som inte är bra för honom.

hur resonerar ni i detta fall?

• Svar på tråden far barn illa vid psykisk misshandel av ena föräldern?
  • Trivelina73

Våre det inte bra om han flyttade igen då? Så ge inte efter!

Svårt o veta de där med psykiskt misshandel. Om de är inne i en relation så påverkar det så klart och risken är stor att barnet får en syn på hur det ska vara i en relation och sedan själv antigen misshandlar psykiskt eller blir misshandlad..

• Anonym (brottsoffer)

mm men nu är vi inte i ett förhållande men varje kontakt med honom präglas av hans dåliga beteende mot mig där han tillexempel senast idag sa att mitt brev till honom ang. förslag och ett brev där jag förklarar att han måste skärpa sig om vi ska kunna ha ett samarbete, berättade  att jag mår dåligt när han trycker ner mig hela tiden o att det inte är bra för barnet att vara en sådan förebild.hans svar var att jag helt enkelt är en dålig människa och att det är i mit huvud han är elak och därför jag inte vill prata med honom för att det då skulle påverka min (enligt honom) inbillade bild av det som hänt.

tack för svar! :)

för b arnets skull är jag ambivalent, å ena sidan vill jag ju bli av med honom men å andra sidan vill jag att barnet ska ha mer umgänge, för att HAN vill det. men jag vet inte alls om det är en bra idé oga av många olika orsaker förutom det han gör mot mig. i vilket fall som helst så krävs iaf enligt mig successiv invänjning ab utökat umgänge o inte allt på en gång.

jag vill inte att barnet ska fara illa. och barnet har berättat en del tveksamma saker.

• Trivelina73
    Anonym (brottsoffer) skrev 2011-11-08 22:33:12 följande:
    mm men nu är vi inte i ett förhållande men varje kontakt med honom präglas av hans dåliga beteende mot mig där han tillexempel senast idag sa att mitt brev till honom ang. förslag och ett brev där jag förklarar att han måste skärpa sig om vi ska kunna ha ett samarbete, berättade  att jag mår dåligt när han trycker ner mig hela tiden o att det inte är bra för barnet att vara en sådan förebild.hans svar var att jag helt enkelt är en dålig människa och att det är i mit huvud han är elak och därför jag inte vill prata med honom för att det då skulle påverka min (enligt honom) inbillade bild av det som hänt.

tack för svar! :)

för b arnets skull är jag ambivalent, å ena sidan vill jag ju bli av med honom men å andra sidan vill jag att barnet ska ha mer umgänge, för att HAN vill det. men jag vet inte alls om det är en bra idé oga av många olika orsaker förutom det han gör mot mig. i vilket fall som helst så krävs iaf enligt mig successiv invänjning ab utökat umgänge o inte allt på en gång.

jag vill inte att barnet ska fara illa. och barnet har berättat en del tveksamma saker.
    Koppla in familjerådgivnigen eller så? Det är bra ifall de är inkopplade och de kan hjälpa och vägleda i hur ni ska ha samarbetet och se till att all kommunikation ska ske genom en yttre part kanske genom familjerådgivningen. Vidare så kan du vända dig till PUB för rådrfrågan om dessa frågor kring du finner tveksamt.
  • Helena 37

Hej,
    skriver till dig från egen ergarenhet. Blev misshandlad fysiskt och psykiskt i 10 år och trots att man skyddar barnen ser och hör de mer än man tror. Barn förstår och ju större barnet är ju mer förstår det. Men för att skydda dig (och sin pappa) låtsas de inte om det. Jag anmälde in i det oändliga tilllsut fick han besöksförbud och nu har jag fått ensam vårdnad.  Mitt tips till dig är att anteckna precis allt som händer och sker! Spela in samtal där han hitar dig och spara allt! Skriv gärna dagbok så att du inte glömmer något! Jättebra att ha till din framtida advokat!

Anteckna, anteckna anteckna ALLT!!! Kan tänka mig att sonens pappa kommer att gå på er son med frågor om dig och kan hända att han snackar skit om dig bakom ryggen... Åratar bara ur egen erfaraenhet...

Var rädd om dig och din son!!

Stor kram och stort lycka till!!!   

• Maja02

Enligt vad jag läst så far barnen illa även om misshandeln är psykisk. Män som har en misshandlar-personlighet beter sig ofta även kontrollerande och aggressivt mot barnen dessutom. I "Barn som upplever våld" står tex:

s 70               Bakgrunden till detta är genomförda analyser av resultaten för barn från familjer där modern blev utsatt för fysisk misshandel, psykisk misshandel eller både och. Det framkom att det inte fanns någon skillnad mellan svaren gällande barnens välmående och utveckling, problem vid skolstarten eller familjernas resurser att stödja barnen. (dvs de tar lika mycket skada vid psykisk misshandel av mamman som vid fysisk)

s 114             Vi har kommit fram till viktiga hållpunkter när det gäller att bedöma om umgänget med en våldsam pappa kan vara bra för barnet. Först och främst måste våldet mot mamman ha upphört eller åtminstone bör risken för upprepat våld vara mycket liten. … När pappan känns vid att han misshandlat och tar sitt ansvar, avlastar han barnet skuld. Barnet får sin verklighet bekräftad även av pappan. Sist men inte minst är det viktigt att pappan inte undergräver mammans föräldraauktoritet. Den får inte punkteras av pappans psykiska trakasserier och kränkningar av henne inför barnen.

s 86               Vi anser att eftersom våldsamma män som fäder har samma föräldrarättigheter som mödrarna, borde de också ha samma skyldigheter och de borde möta följderna av sitt beteende ur barnens synvinkel. Föräldraskapsarbetet får emellertid inte utsätta barnet eller modern för någon risk. Det bör bara utföras med män som gått in i en egen förändringsprocess och som tar ansvar för sitt eget våldsamma beteende. Det är viktigt att uppmärksamma att en mans känslomässiga insikter i sitt våldsamma beteende inte räcker här. Han måste vara beredd att hållas ansvarig också på en praktisk nivå. LB och JS har identifierat 12 steg till förändring på misshandlarens väg till ansvarstagande föräldraskap. Misshandlaren måste

Fullt ut erkänna sin historia av fysiskt och psykiskt våld mot sin partner och sina barn Inse att beteendet är oacceptabelt Inse att han valt att använda våld Se och visa empati för våldets konsekvenser för hans partner och barn Identifiera sitt mönster av kontrollerande beteende och förväntningar om rättigheter i förhållande till kvinnor och barn Utveckla respektfulla beteenden och attityder Omvärdera sin förvrängda bild av sin partner På olika sätt gottgöra i ett kortsiktigt och långsiktigt perspektiv Acceptera de konsekvenser våldsutövandet får för honom själv Förbinda sig att inte upprepa våldshandlingar Inse att förändring är en lång (ofta livslång) process                    Vara villig att hållas ansvarig

I vårdnadsutredningen från 2002 kap 7 står bl a:

Vi tycker oss i våra undersökningar ha sett en tendens hos domstolar och socialnämnder att skilja på om barnet självt blivit utsatt för övergrepp eller om det är den andra föräldern eller något syskon som blivit utsatt för övergrepp. Men så ser inte barnet det. Barn har nämligen i regel små möjligheter att själva bedöma hur stor risken är att själv drabbas av våld/hot/övergrepp, om sådant drabbar syskon eller en förälder. Kanske än mer viktigt är att barnets grundläggande trygghet rycks undan om en förälder, alltså en person som per definition och i barnets ögon faktiskt är en av barnets främsta trygghetsgivare, gör sig skyldig till något som i stället för trygghet utgör en oförklarlig och oförutsägbar fara eller hot. Det har då ingen betydelse om det är barnet självt eller någon annan familjemedlem som drabbas.

och

Det är en allmänt omfattad uppfattning att våld, hot eller andra kränkningar inom familjen utgör en allvarlig hälsorisk för barn. Ur barnets synvinkel spelar det många gånger mindre roll om kränkningen varit mer allvarlig eller mindre allvarlig. Även våld som objektivt sett är mindre allvarligt kan vara skadligt för ett litet barn men framför allt kan barnet självt oftast inte avgöra hur allvarligt det är.

och

När det är barnet som har utsatts för övergrepp, blir arten och allvarligheten i övergreppet naturligtvis av särskilt stor betydelse. Frågeställningen blir mer komplex när det gäller övergrepp mot den andra föräldern och mycket blir då beroende av domstolens värdering av orsaken eller bakgrunden till övergreppen. Har övergreppen skett systematiskt under en längre tid, varit allvarliga eller har de riktats mot flera personer är det naturligtvis särskilt allvarligt, liksom om övergreppen är ett utslag av förövarens behov av att utöva makt och kontroll över sitt offer. Ett sådant beteende hos en förälder är svårföränderligt och innebär allmänt sett en större risk för att barnet skall fara illa.

Klart du vill ditt barns bästa och han uttrycker ju att han vill träffa pappan, men hur är deras relation? tar sonen ansvar för pappans välbefinnande? (gör min 5-åring i alla fall) Om jag var du skulle jag diskutera med både en advokat och någon form av mamma-stöd på soc, eller någon annan som har erfarenhet av våld i nära relationer.  

Styrkekram! 

• Anonym (brottsoffer)

Åhh tack Maja!

Ditt inlägg ingav verkligen någon form av fåfängt hopp hos mig. Jag har ju som sagt kämpat med detta sedan 1999, utan att polis, socialen eller tingsrätt insett allvaret i det pappan/exet gör mot mig. Jag har blivit skrattad åt i rätten bokstavligt talat och nästan tillrättavisad nu sist då jag anmälde för olaga hot igen av poliskvinnan för att jag borde förstå varför pappan är arg. Fokuset på det förhöret låg tydligen i huruvida vi hade en vårdnadstvist eller ej, vilket vi inte har tekniskt sett. ( Jag anmälde sedan denna poliskvinan för tjänstefel)
    Men jag har nog aldrig mått så dåligt som efter det förhöret, ville ta livet av mig. Och så har jag känt i flera år då jag inte fått någon som helst hjälp av samhället, fick inte ensam vårdnad mycket på grund av den utredning som gjordes av socialen där de inte insåg allvaret i det jag berättade.

jag har ingen tilltro längre till familjerätten eller rådgivingen. De har sagt till mig att jag måste samarbete och gå vidare från det pappan gjort, samt fört hans talarn och "medlat" mellan oss fast jag inte skrivit på något papper om samarbetssamtal.

Jag har dock kontakt med kvinnojour och går på samtal där, för tillfället är det den enda kontakten jag har. Har även blivit psykiskt nedsatt efter allt och det har visat sig att jag har en diagnos emotionell instabilitet som jag får terapi för.

Det du Maja bifogade känns som en drömvärld jag inte kan nå. Men jag hoppas för min sons skull att någon enda kompetent och insatt person på antigen tingsrätten eller socialen kan se hur fel det är allt som händer mig och också min son, i och med att de som du säger också drabbar honom även då  jag försöker dölja det.

Jag vet inte vad jag ska göra. Är rädd att tingrätten återigen dömer till pappans fördel även om han är olämplig enligt mig och tydligen enligt den vårdnadsutredbning du bifogade..

Känner mig totalt maktlös. KÄnns som om pappan i vårdnadsutredningar blir prioriterad till varje pris, utan att sköta sina skyldigheter som förälder alls.

Vad tycker ni om detta?

I somras fick barnet (10 år) åka själv till ett lekland med ett gäng kompisar som inte är välbekanta för pappan och inte jätte mycket för sonen. De åkte buss själva och gick själv till leklandet. ( vi bor i en storstad)

Han fick gå själv på badhuset med en kompis för att pappan inte var klar ännu med en pokerturnering.. och kom dit senare.

Barnet berättade för några veckor sen helt apropå: "När pappa hämtade mig på fotbollsplanen i somras var han lite full en gång."

Denna höstovsveckan fick jag reda på att barnet från torsdag till lördagen varit hos farmodern, pappan var inte med och sonen visste inte vad han gjorde istället.

Detta är från en pappa som oavbrutet tjatar hotar och pressar igenom att han sak ha mer tid med barnet. att han ska kräva halva umgänget på tingrätten och nyss skulle flytta om han inte får som han vill..

vilket han sagt till sonen som var helt förstörd o naturligtvis arg på mig eftersom pappan sagt att det är för att han ändå itne får mer tid efter flytten..

barnet sa: vi måste se till att pappa inte flyttar.

alltså helt sjukt. pappan alltså, enligt mig

• Kerstin 995

hej
    Den var bra maja får jag ta den texten. Ja barnet blir skadat av psykiskmissh de blir sjuka deppiga i vuxenålder.Om de inte får rätt hjälp de kan bli det endå men man kan undelätta för de så jag tycker inte de som gör så mot ett barn ska inte ha kontakt med det. Jag har sett nu att få det läkas utan pappan klarar det sig i livet inte annars. kram mariech 

• Anonym (hmm)

Anonym (brottsoffer) skrev 2011-11-08 21:38:15 följande:
    hur resonerar ni i detta fall?

Pappan bor i sammam stad. Barnet är 10 år och vil vara mer med sin pappa. Hur mycket, 4 dar i veckan, varannan vecka?

Om barnet vill bo varannan vecka så kör på det och någon invänjning tror jag inte behövs vid den åldern. Sen behöver ni inte ha så mycket kontakt utan var och en sköter sitt på sin tid som den finner bäst. Då slipper du kanske den psykiska misshandeln (kommunicera bara via mail).

- Skulle det sen visa sig att han inte vill ha barnet så mycket utan mest ville 'dj-las' med dig så ja då är det så.
    - Blir barnet bevisligen misskött (ingen mat, vård eller misshandel) gör en orosanmälan.
    - Och funkar det så är det kanske det bästa för alla?

• Maja02

Texterna jag refererar i mitt tidigare inlägg kan ju vem som vill leta reda på och använda, om de vill. Därmed inte sagt att det är någon garanti att rätten bryr sig om det som står. Man kan ju tycka att rådmännen som ska döma i vårdnads/umgängesfrågor ska ha i alla fall vårdnadsutredningens innehåll om riskbedömning mycket klar för sig, men det känns inte så i vårt fall. Nu har vi bara haft muntliga förberedelser ännu och just nu är det inget umgänge alls men det beror mer på att soc inte kan ordna det på ett sätt som känns tryckt för deras personal!! annars hade rätten tyckt det ska vara umgänge. Om man måste ha vaktbolag inblandade, ska det verkligen vara umgänge då??

Så inget som känns självklart kan tas för givet, och i alla fall jag känner att jag vill ha så mycket kunskap som bara är möjligt för att kunna ta kloka beslut för mina barn och (om möjligt) påverka beslutsfattarna att göra detsamma.

Svar på tråden far barn illa vid psykisk misshandel av ena föräldern?