• Anonym (Aj som fan.)

Jag har så ont att jag tro jag ska dö. (Inget för kvackmagade)

Om du är KÄNSLIG läs inte!!

Jag har varit förstoppad näst intill konstant i 3 år.
    Testat det mesta men fungerar inte i längden.
    Tränar, äter bra, dricker mycket vatten osv.

Men fy tusan vad ont det gör.

Jag har så ont att jag tro jag ska dö.

Jag kan tillägga att jag har hemorrojder sedan min dotter föddes för 3 årsedan och det kom under graviditeten. Där ligger kanske största problemet? Jag vet inte.

Men den största frågan jag har är:
    Ikväll åt jag en näve katrinplommon och jag fick kuta på toaletten.

Jag tömde hur mycket som helst och jag känner mig färdig när jag går från toaletten.

MEN jag hade/har fortfarande fruktansvärt ONT i magen fortfarande men känner mig inte nödig..

Kan det vara så att tarmen är känslig efter förstoppningen. Eller vad kan det vara??

SNÄLLA GE MIG TIPS! 

• Svar på tråden Jag har så ont att jag tro jag ska dö. (Inget för kvackmagade)
  • Nyfiken gul

japp precis som du säger, tarmen är öm efter att ha förvarat bajs under lång tid.

Det går över.

Du vet om att det finns receptfria läkemedel mot trög mage?
    Har du föressten gjort nån utredning för din tröga mage?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Aj som fan.)

Vad skönt att få svar!

Jag har testat en del receptfria som lavemang och duphalac(?) men man är så dum att inte gå på det varje dag. Något jag glömmer och sen är det kört. :/

Tak för svar! :) 

• Anonym (Aj som fan.)

Tack skulle det stå.

Glömde även skriva att jag inte varit på utredning för min tröga mage.  

• Anonym (Känns igen)

Jag är mer eller mindre förstoppad jämt. Verkligen tömmer magen varannan vecka typ och därmellan får jag kämpa för att få ut harlortarna. Äter katrinplommon,linfrön,psylliumfrön och fullkorn varje dag. Dricker mycket vätska plus kaffe som driver på. Undviker ost och vitt bröd. Tar Dulcolax när det stoppat igen för mycket,men har ett rekord på 9 dar utan minsta lilla skit och då krävdes lavemang! Vad mer göra liksom? Motion går inte för mig,men du kanske kan "promenera ut" skiten?

• Mundungus

Ja tarmen är lite "uppretad" efter en rejäl förstoppning. Tycker du ändå ska söka för din mage - kan finnas medicin som gör skillnad. Det finns en jag tänker på - Movicol. Den brukar göra underverk med tröga magar utan att skada som laxermedel kan göra. Du kan köpa en lite förpackning receptfritt och prova(det har fått ordning på fruns mage, hon har haft liknande problem som dig).

• Anonym (Aj som fan.)

Tack för alla svar.
    Jag kanske borde ringa vårdcentralen då.

Jag har tyvärr mina laster. Jag måste försöka sluta med att salta maten och dricka så ofantligt mycket bubbelvatten som jag gör.

Salt och bubbelvatten är mina droger precis som snuset. Kan tänka mig att snuset med stoppar?

• Nyfiken gul

bara ett tips , fibrer är nog bra men tänk på att magen inte kan bryta ner BARA fibrer. Fibrer fördubblas och ibland tredubblas i magen.

Så äter man 1 dl vetekli tex så får man räkna med att det krävs minst 3 dl vatten för att det inte ska bli en stor klump i magen.

Fibrer är bra för magen javisst och det får magen att arbeta, men att enbart äta fibrer i olika former kan göra att det bara blir en stor cementklump i magen

ät fibrer med måtta helt enkelt - blandad kost är bäst.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Husis

Jag fick förstoppning när jag bantade och plockade bort allt fett ur maten.

De tre F:en: Fukt, Fett och Fibrer, behöver magen för att hålla igång. De flesta glömmer fettet! 

• Anonym

Jag blir också öm i magen efter att jag varit förstoppad och om du är det ofta kan jag tänka mig att det känns. För mig hjälper fett och socker och kaffe  samt öl när jag är hård (ingen sund kost direkt) men jag tror att man är känslig för olika saker. Dessutom blir jag lös i magen av mjölk (lite intolerant?). Däremot hjälper inte frön eller katrinplommon på mig alls. Så mitt tips är att du testar lite olika livsmedel och inte bara går på det traditionella.

• Gaaaa

Jag har endometrios och det låter precis som mina besvär.
    Ta reda om om det är värst vid ägglossning och innan mens.

Oftast spelar det ingen roll vad man äter så får man springa på toa och har gör ont.
    Ibland vaknar jag på natten och har så ont i magen och efter en stund känner jag att jag måste på toa NU.

Känns igen??

Svar på tråden Jag har så ont att jag tro jag ska dö. (Inget för kvackmagade)