Fritidsaktivitet för 6-åring med Aspergers + ADHD
Har ni tips på organiserad fritidsaktivitet som kan funka för 6-åring med Aspergers + ADHD?
Ev. något där man som förälder kan vara nära (delta/finnas till hands/titta).
Har ni tips på organiserad fritidsaktivitet som kan funka för 6-åring med Aspergers + ADHD?
Ev. något där man som förälder kan vara nära (delta/finnas till hands/titta).
min son har 4 olika funktionshinder varav adhd m drag åt autism är ett av dem. Och SKYTTE!!! Herregud, vilket mirakel, han tränar koncentrationen till max och är bland de duktigaste i hans ålder här :))
Spåra ur? Skytteföreningen är ju under kontrollerade former. Luftgevären lämnas ju där ;)
Min sons självförtroende har ökat och han känner att han är väldigt duktig i ngt. Han är 9 nu och har hållt på ngr år. Vi är ju med och laddar osv för honom.
Här har habiliteringen simskola i simhallen för barn med NPF, sonen började där i Augusti och det fungerar bra säger sambon som är med honom dit.
SKillnaden är att man som förälder är med i vattnet som stöd.
Min son har precis börjat Judo och det fungerar väldigt bra. Det är en kanonbra tränare med bra förståelse för hans problem. Min mor som arbetar med ungdomar med asperger rekommenderade oss att börja med judo då hon har flera elever som tränar judo och det går väldigt smidigt.
Kanske någon form av familjeaktivitet? Här i kommunen har t.ex. Aikido-föreningen träningar för familjer. Men annars handlar det kanske inte så mycket typ av aktivitet som tren att hitta bra ledare. De kan finnas inom vilket fritidsaktivitet som helst. Vad vill han göra? Vad vill du/pappan göra? Försök att hitta nått som både han och ni gillar (ni måste säkerligen bli involverade förr eller senare så då är det lättare om man gillar det själv).
Min son har inte ADHD/Asperger - men en måttlig utvecklingsstörning och fritids livet har alltid varit nått som vi måste jobba med. Just nu simmar han och spelar Hockey (oväntat, jag vet, men han gillar det och där fanns bra ledare), men han har provat mycket och vi har stött på både bra och dåliga ledare.
Många med ADHD tycker om ridning, annars är nog simning också bra som någon annan skrev. Man kan ju gå och klappa hästarna några gånger innan. Närheten till djur är väldigt bra för många med sjukdom.
Har funderat på kampsporter men det handlar ju om tränarna såklart!
Gillade Yoga när de körde det på dagis, men här är det barn/familjeyoga på fredagar kl14 och då jobbar man ju... Synd!
Har funderat på Scouter oxå men då säger han "jag tror inte på den där Gud" Det är missionskyrkan som har det här.
Min son har drag av Asberger och Autism, han har även Adhd. Han har börjat på Judo och det fungerar klockrent med diciplin och lära sig närkontakt med andra. Visst tappar han fokus många gånger men dock är han bara sju år och ledarna ser att dem är barn och tar dem på ett bra sätt. Våga låta honom prova, ibland tror jag att vi föräldrar är mer oroliga än barnen och hämar dem omedvetet, barn med särskillda behov kan så mycket och ger så mycket. Lycka till! hoppas ni hittar något som passar er. =)
Hos oss är det tennis och golf som gäller.