• FabulousMom

Sår som inte läker, varför?

För 3 månader sedan fick jag ett skoskav på stortån, jag tvättade satte plåster och det bildades en skorpa. Jag smorde lite extra med en fet hudsalva eftersom jag har problem med torr hud och exem. Nu, 3 månader senare, är hela stortån infekterad, illröd/lila och såret har spridit sig över hela tån samt en annan tå. Det kliar jättemycket och varar. Jag är en sån som "aldrig" går till doktorn, tänkte ringa vårdcentralen idagarna, men tänkte eftersom jag ändå var inloggad här på FL kunde jag höra om någon vet vad det kan vara? Är det bara en vanlig infektion eller varför läker det inte?

• Svar på tråden Sår som inte läker, varför?
  • krakel

Ring du till VC imorgon. Kan ju bli riktigt otäckt det där. Kan ju behövas lite antibiotika för att hjälpa till med läkningen.

• SoStylish

Du har säkerligen fått en infektion så ring vårdcentralen imorgon och berätta vad som hänt och boka in en tid så dom får kolla på det och ge dig rätt behandling!

• Runguska

Låter inte alls bra. Min mamma hade något liknande och det var innan hon fått konstaterad diabetes. Vet inte om det hade samband men jag tycker att du ska ringa direkt då de öppnar imorgon och insistera på att få komma samma dag så snart som möjligt. 

• Gliimma

Diabetiker har sådana problem med svårläkta sår pga dålig blodcirkulation. Men sen är ju fötterna mycket utsatta, man har trånga skor och det blir varmt och då trivs bakterierna. Kolla upp det så det inte är någon infektion som sen sprider sig, det kan sluta illa då tyvärr

• Jolines mamma

Kan vara en elak bacill som fått fäste. Kontakta vc så lär du få behandling omgående.

• Pimpinellan

Sök hjälp imorron! Det där kräver antibiotika och adekvat rengöring/omläggning. Kanske sandaler ett tag? Instängd i skor är allt svårläkt.

• Jakkolina

Alla sår som inte läker måste kollas !

• chicago1

rött, och varigt är tecken på infektion och då behövs antibiotika. tår är utsatta ställen som gör att det är svårare att få sår att läka. Men ring hälsocentralen imorgon för att få antibiotika samt få rätt förband på tån så ska du se att tån läks. Det finns en rad olika förband som kan underlätta sårläkningen, och ett plåster är inte det bästa då det börjat bli en infektion för det stänger inne bakterien istället för att få ut den och det gör att bakterien får härja fritt och det bli en infektion.

• FabulousMom

Jag har tyvärr väldigt otympliga och instängda arbetsskor varje dag, det gör nog inte saken bättre. Ringde VC idag, tydligen var jag inte listad någonstans så jag var tvungen att ordna det först innan jag ens fick ställa en fråga.. Sen kunde det ta upp till 3 veckor tills jag får en tid.

• Mia242

Snälla FabulousMom, sök närakuten. Ring sjv upplysn på 08-321 100. Så får du veta din närmsta mottagning där du kan söka vård samma dag eller dagen därpå. Du behöver Heracillin (antibiotika). Gå inte och dra med det där. 

• Fiyali
    FabulousMom skrev 2011-11-09 22:46:13 följande:
    Jag har tyvärr väldigt otympliga och instängda arbetsskor varje dag, det gör nog inte saken bättre. Ringde VC idag, tydligen var jag inte listad någonstans så jag var tvungen att ordna det först innan jag ens fick ställa en fråga.. Sen kunde det ta upp till 3 veckor tills jag får en tid.
    Kvälls helgmottagning?
  • Mia242
    Mia242 skrev 2011-11-09 22:51:11 följande:
    Snälla FabulousMom, sök närakuten. Ring sjv upplysn på 08-321 100. Så får du veta din närmsta mottagning där du kan söka vård samma dag eller dagen därpå. Du behöver Heracillin (antibiotika). Gå inte och dra med det där. 
    Förlåt 320 100 skulle det vara.
  • Sixxty
    FabulousMom skrev 2011-11-09 22:46:13 följande:
    Du har rätt att söka akut på vilken VC som helst. Oavsett var du är listad. I och med vårdvalet så hör man vad jag vet dessutom per automatik till en vårdcentral (oftast den geografiskt närmaste) per automatik. Ring din landstingsväxel i morgon om du inte får hjälp. Dom ska kunna koppla dig till någon som kan tala om till vilken VC du hör. Du ska INTE vänta i tre veckor med din fot.
    De flesta vårdcentraler har akuta tider men annars kan du ringa distriktssköterskan som kan titta på din fot. Det kan var en genväg till doktorn om du inte får någon tid.
Svar på tråden Sår som inte läker, varför?