• Anonym

Finns det något som heter städ tvång?

Finns det något som heter städ tvång eller att man vill ha rent överallt inklusive sig själv mer och mer?

• Svar på tråden Finns det något som heter städ tvång?
  • Anonym

Ja att man måste städa rent hela tiden man blir aldrig nöjd kan inte komma på va de kallas för

• Anonym

OCD kan yttra sig på olika sätt. Men ofta så kan det vara ett symptom på ex utbrändhet eller depression

• Anonym (nej)

Nej, men städtvång....

Nej, det finns ingen diagnos som har namnet städtvång. Däremot så kan det ju vara ett tvångsbeteende. Och det är ju en diagnos. Hur tvångsbeteende yttrar sig är ju olika och överdriven renlighet är en form. Det kan du söka hjälp för - KBT brukar vara effektivt - om du anser att du har ett problem.

Är det så att du känner ett behov av att ständigt tvätta dig, städa och hålla rent och mår dåligt om du inte gör det så bör du nog söka hjälp eftersom det påverkar din vardag. 

• Anonym (osäker)

När vi läste om tvångs-syndrom i skolan har jag för mig att min lärare sa att det inte direkt finns något som heter städtvång, men att städande och tvättande kan vara ett sätt som OCD visar sig. Fast om det är tvång så handlar det ju om själva städ-akten i sig och inte att man stör sig på smuts. Man kan inte sluta dammsuga typ. Eller sluta tvätta händerna. Eller att man måste dammsuga 14 ggr om dagen eller tvätta händerna var femte minut. Inte för att man tror att det är smutsigt. Man vet att man är ren eller att golvet  är rent, men man får ångest om man inte dammsuger/tvättar händerna o.s.v

• Munchies

Det är skillnad på att vara pedantiskt och ha tvångstankar. Ts, kan du kontrollera dessa tankar och impulser? Om inte så rör det sig nog om tvångstankar. Ofta relativt enkelt att träna bort, sök dig till din VC.

• Anonym

För mig yttrar det sig mer att jag inte kan sluta städa när ja väl börjat , så att min pojkvän måste säga till mig att sluta städa eller diska, mest handlar det om disk bänken och disken, och när jag går på toa att jag torkar mig med fyra st stora toa papper hela tiden kan ha gjort slut på sex toa rullar nästan själv på mindre än en vecka.Varit hos en sköterska som trodde de va tvångs syndrom el va de va hon sa. men inte pratat vidare än om det.ska dit nästa vecka på tis igen.

• Anonym

Min pojkvän tycker att jag städar  hela tiden och jag blir inte nöjd, gällande att torka mig på toaletten så kan jag sitta jätte länge, min kille säger även att jag står vid spegeln aldeless för länge för å kolla olika saker på kroppen, förr kunde ja ta fem minuter på mig att bli klar sa han men nu så ska jag stå i en halv timme eller en timme innan jag kommer iväg, det känns inte speciellt normalt.

• Trivelina73

Så länge de inte svider i röven av torkandet så är de ok ju. Kvinonr har inte skitränder i trosorna pga av en orsak.. VI TORKAR OSS NOGA!
    Så länge det finns disk så diskar man. (diskar du rena saker eller??)
    Har man inte städat på flera dagar så blir det flera timmars städande!

Så i mitt tycke är det bara Speglandet som verkar överdrivet.
    Ärligt, ditt största problem verkar vara din pojkvän som påpekar om massa fel hos dig, vilka verkar vara mest personlighetsdag och toapapper historen är kvinnlig sak.

• Anonym (nej)
    Trivelina73 skrev 2011-11-09 09:29:08 följande:
    Så länge de inte svider i röven av torkandet så är de ok ju. Kvinonr har inte skitränder i trosorna pga av en orsak.. VI TORKAR OSS NOGA!
    Så länge det finns disk så diskar man. (diskar du rena saker eller??)
    Har man inte städat på flera dagar så blir det flera timmars städande!

Så i mitt tycke är det bara Speglandet som verkar överdrivet.
    Ärligt, ditt största problem verkar vara din pojkvän som påpekar om massa fel hos dig, vilka verkar vara mest personlighetsdag och toapapper historen är kvinnlig sak.
    Då är jag väl okvinnlig då...Jag använder nämligen inte 6 toarullar på mindre än en vecka
  • Trivelina73
    Anonym (nej) skrev 2011-11-09 12:07:56 följande:
    Då är jag väl okvinnlig då...Jag använder nämligen inte 6 toarullar på mindre än en vecka
    Inte jag heller, men jag är snålskitad oxå Men jag förbrukar säkert en hel del mer papper än sambon och han skiter jämt.. Tungan ute
Svar på tråden Finns det något som heter städ tvång?