pluvdo skrev 2011-11-13 23:20:26 följande:
I min mening så kan inte alla katter bli lyckliga inomhus. I synnerhet inte bondkatter. Sedan får jag väl nemo01 på mig som vanligt, men så tycker jag. Sådan är min erfarenhet. Brorsan har två innekatter som aldrig varit ute. Den ena blir galen av att vara inne hela tiden och det är uppenbart på hur hon sitter och tittar ut att hennes instinkt säger att det är ute hon skall vara, inte inne.
Då vill jag inte veta hur det blir med en katt som är van vid att vara utekatt. Jag hade stannat kvar där ni bor nu om jag hade utekatt, inte flyttat iväg så den tvingas vara inne.
Det har ingenting med rasen att göra. Förutom vissa specialfall, typ ragdoll, så är alla kattraser lika kapabla (eller inkapabla) att vara ute.
Och om vi nu kör med anekdoter och personliga erfarenheter som fakta så har vi två bondkatter som varit utekatter och nu är innekatter - i samma lägenhet hela tiden, dessutom! De trivs alldeles utmärkt och tycks inte längta ut ett dugg. (Och då var de ändå väldigt förtjusta i att gå ut när de fick det.)