• Storstrumpan 2

Vi ska flytta..hur gör vi med katten??

Vi bor just nu i hus med en härlig trädgård med skog bakom..våran katt är både ute och inne..
    Nu ska vi nog flytta ner mot stan och bo i lägenhet.

Mitt hjärta gör så ont..hur kommer vi kunna hjälpa våran katt på bästa sätt så att han kommer trivas.
    Vet inte alls om han kan springa ute.. Nära trafiken

Kan man få en katt att bara bli innekatt..?? Så synd kanske då han älskar att vara ute..

Behöver alla tips om hur andra gjort då ni flyttat.. 

• Svar på tråden Vi ska flytta..hur gör vi med katten??
  • Trivelina73

Jag fick engång en katt som hade levt på lantgård, hon var avlivningshotad. Sen blev hon inne katt som 3 åring. Idag är hon utekatt igen efter att ha varit innekatt i 4 år. Det har gått hur bra som helst. Hon kunde ju använda sandlådan redan som utekatt.

• tantS

Tror att katten är ett sånt vanedjur att det som den gör i en lägenhet gör den inte i ett annat. Får han aldrig gå ut i nya lägenheten tror jag inte han kommer sakna det där heller.. Glöm inte att leka extra mycket med honom för motion och stimulans =)

• nemo1

Klart att det går att göra katten till innekatt. Jag har tagit hand om massor med hemlösa katter som aldrig tidigare varit inomhus och det har fungerat kanonbra. Se till att ha ett stort klösträd och andra leksaker. Ni måste även självklart aktivera katten också. Näta in balkongen så kan katten vara där.

• rockdoll

Absolut går det att vänja om en katt, men var beredd på att det kan ta tid! 
    Om ni har möjlighet så kan ni kanske näta in er balkong (om ni har någon) så kan katten få lite uteliv ute på balkongen. 
    Som nemo01 sa kan det vara bra att ha ett stort klösträd, gärna golv till tak-modell, och andra skojiga leksaker som gör att katten  tycer att det är roligt att vara inomhus.

• pluvdo

I min mening så kan inte alla katter bli lyckliga inomhus. I synnerhet inte bondkatter. Sedan får jag väl nemo01 på mig som vanligt, men så tycker jag. Sådan är min erfarenhet. Brorsan har två innekatter som aldrig varit ute. Den ena blir galen av att vara inne hela tiden och det är uppenbart på hur hon sitter och tittar ut att hennes instinkt säger att det är ute hon skall vara, inte inne.

Då vill jag inte veta hur det blir med en katt som är van vid att vara utekatt. Jag hade stannat kvar där ni bor nu om jag hade utekatt, inte flyttat iväg så den tvingas vara inne.

• rockdoll

Varför skulle inte en bondkatt kunna vara lycklig som innekatt? Allt handlar ju om vad vi som ägare gör för att katterna ska ha det så bra som möjligt inomhus. Aktivering i form av leksaker, klösträd och liknande gör mycket.
    Sen kan man faktiskt ta ut katten i sele och koppel, eller sele och långlina. Det jag motsätter mig är att släppa ut katten helt ensam, det är helt onödigt och innebär bara en stor risk för katten.

• pluvdo

För instinkterna säger gå ut och jaga möss och fåglar, inte slå med tassen mot någon leksak i ett klösträd.

Brorsan har massa leksaker och klösträd till sina katter, men den ena vill ändå ututut.

• Sissan

självklart så går det bra att göra katten till innekatt, sem flera nämner skaffa klösbräder, lekaker etc
    varför inte en kattkompis de mår de flesta katter bara bra av

• finskaflikkan

Japp gick bra med mina 2katter! Först innekatt i 1år, sen utekatter i 4... Och nu innekatt...
    Men går ut i sele då och då... Hihi... Och dom går som små söta vovvar, kissar, nosar och går fint i kopplet, kmr när man ropar...  

• rockdoll

Så ta med katten ut i sele och koppel/lina då.
    Näta/glasa in en balkong om sådan finns, och sätt utt en hylla som katten kan sitta på och kika ut och hänga med.
    Bygg en kattgård på tomten om man har hus, så får katten lite uteliv.

Det finns massa kreativa lösningar om man bara engagerar sig lite.

• dezibel

Många katter går utmärkt att "göra om" till innekatter om man ser till att aktivera dom mycket och anstränger sig att göra hemmet intressant med hyllor högt,klösträd,gömställen mm. Men det finns katter som aldrig accepterar att bli innekatter utan som mår psykist dåligt,blir stressade och understimulerade,börjar protestera osv och det får man acceptera och lösa om det visar sig vara så.

Min katt som är en utekatt skulle hållas inne 2 veckor när jag flyttade. I två dagar skrek han och levde rövare dygnet runt, vägrade gå på låda, kastade sig mot fönster så jag var rädd att han skulle skada sig och till slut en natt tryckte han ut den låsta kattluckan med karm och allt....... Vissa katter fixar helt enkelt inte att vara inne.

• nemo1

Det är självklart nästan omöjligt att få katten att vara inne om man bor kvar i samma hem som den tidigare fått gå ut i. För att katten sitter och tittar ut så betyder det inte att den vill ut.

• dezibel
    nemo1 skrev 2011-11-14 09:16:58 följande:
    Det är självklart nästan omöjligt att få katten att vara inne om man bor kvar i samma hem som den tidigare fått gå ut i. För att katten sitter och tittar ut så betyder det inte att den vill ut.
    Om det var mitt inlägg du syftar på så var det naturligtvis i det nya huset han skulle vara inne för att inte sticka när han kom ut på den nya platsen.

Sen upplever jag att hemlösa katter som tvingats till ett hårt liv ute med svält,kyla osv oftast har mycket lättare att acceptera innelivet, dom verkar ha fått sin del av kakan när det gäller uteliv.
  • pluvdo
    nemo1 skrev 2011-11-14 09:16:58 följande:
    dezibel skrev 2011-11-14 09:32:46 följande:
    Om det var mitt inlägg du syftar på så var det naturligtvis i det nya huset han skulle vara inne för att inte sticka när han kom ut på den nya platsen.
    Hah!
  • PumpkinQueen
    pluvdo skrev 2011-11-14 09:38:12 följande:
    dezibel skrev 2011-11-14 09:32:46 följande:
    Hah!
    Så bara för att din bror har en katt som du uppfattar vill ut så vill alla katter ut? Eh...ja, så kan man ju också resonera.

Och det där med att hänvisa till instinkter är bara löjligt. Om vi skulle prata om sånt så skulle det ju inte vara möjligt för människor att leva som vi gör, för det borde ligga i våra instinkter att gå ut och jaga mamutar med träspjut och sedan gå hem till grottan och rita primitiva teckningar på väggarna.

Läs på lite om katter, så ska du se att det blir mycket roligare att skriva här. Cool
  • Ringtail
    pluvdo skrev 2011-11-13 23:20:26 följande:
    I min mening så kan inte alla katter bli lyckliga inomhus. I synnerhet inte bondkatter. Sedan får jag väl nemo01 på mig som vanligt, men så tycker jag. Sådan är min erfarenhet. Brorsan har två innekatter som aldrig varit ute. Den ena blir galen av att vara inne hela tiden och det är uppenbart på hur hon sitter och tittar ut att hennes instinkt säger att det är ute hon skall vara, inte inne.

Då vill jag inte veta hur det blir med en katt som är van vid att vara utekatt. Jag hade stannat kvar där ni bor nu om jag hade utekatt, inte flyttat iväg så den tvingas vara inne.
    Det har ingenting med rasen att göra. Förutom vissa specialfall, typ ragdoll, så är alla kattraser lika kapabla (eller inkapabla) att vara ute.

Och om vi nu kör med anekdoter och personliga erfarenheter som fakta så har vi två bondkatter som varit utekatter och nu är innekatter - i samma lägenhet hela tiden, dessutom! De trivs alldeles utmärkt och tycks inte längta ut ett dugg. (Och då var de ändå väldigt förtjusta i att gå ut när de fick det.)
Svar på tråden Vi ska flytta..hur gör vi med katten??