• Chaktio

Hur ska foglossningsbältet sitta?

Är i v.20 och har måttliga känningar av foglossning. För att kunna fortsätta vara rörlig och aktiv har jag skaffat ett bälte. Men hur ska det sitta? Hur högt? Hur hårt?

Hittills tycker jag inte det gör speciellt mycket skillnad, men det kanske hjälper så att det inte förvärras ändå? Eller hjälper det först efter att det blivit "värre"?

Nu har jag inte så stora problem, Kan gå normala promenader även om det gör ont ibland och det gör ju ont på kvällen om jag rört mig för mycket. Kan det vara så att man bara märker avlastning av bältet när man är sämre än så?

• Svar på tråden Hur ska foglossningsbältet sitta?
  • Sacre

Jag hade jätteproblem med foglossning när jag väntade min dotter. Jag hade bandet runt höfterna, och så hårt som möjligt, just för att höfterna skulle "låsa sig". Tyckte inte att bandet hjälpte så mycket, men det är säkert olika för alla.

• Cia o krabaten

Så hhögt eller lågt som det känns bra och så hårt som du tycker det hjälper.
    Beror lite på om du har ont i fram eller bakfogarna tex.

Jag hade mest ont i fram och satte bältet så lågt jag bara kunde och fortfarande kunde gå Och drog åt rätt hårt. 

• RaketMorsan

Gå till en sjukgymnast så får du exakt hjälp hur bältet skall sitta. Det är det klokaste du kan göra.

• Chaktio

Har varit till sjukgymnast och hon sa bara att jag skulle prova ett bälte, inte hur det skulle sitta... Hmm, min känsla är att jag skulle vilja att det var bredare och satt hårdare. Men drar jag åt detta mer blir det liksom som att det skär in... Får väl prova mig fram. Det är bak jag har mest problem.

• RaketMorsan

Ok, det ska sitta precis under höftbenen. (Alltså där höftbenet börjar.) Sen får du inte dra så hårt att du tappar känseln i benen iallafall. :)

Jag tycker det var kanon när min sjukgymnast visade mig, tror att jag tog med bältet dit och bad henne visa.
    Sen ska man som "tippa" bäckenet på ett speciellt sätt när man drar åt bältet, enligt henne.   

Svar på tråden Hur ska foglossningsbältet sitta?