Låg status
Jag funderar på det här med status i en klass. vad är det som gör att vissa har hög o vissa har låg? Och framförallt, hur mår de som har låg status...
Vissa kanske tycker att man inte kan använda ordet status och att det inte finns hos barn. Men jag tror alla vet vad jag menar och lätt kan känna igen vilka elever det är/var som har/hade hög status. De med hög stastus kan oftast välja vilka de vill vara med eftersom alla vill vara med dem. O om en lågstatuselev blir "vald" så släpper de allt och kommer genast. Även om de håller på o leker med någon annan (ofta kanske en bättre kompis).
Absolut finns det vissa barn som är roligare och mera påhittigare än andra, är det därför alla vill vara med dem??
Jag har en dotter som är 10 år och har ganska låg status. Hon har väl inga egentliga problem med kompisar. Hon har några kompisar som ringer o vill leka med henne och om hon ringer och vill leka så är det ingen som säger nej. Men hon är liksom aldrig första valet för någon. O det finns det säkert andra som inte heller är i klassen. Hon tycker om att gå till skolan och det verkar som hon alltid har någon att vara med. Men hon är ju medveten om att ingen direkt väljer henne.
Men varför kan inte de som aldrig blir valda vara med varandra. Sen kanse man inte passar ihop med alla dom. Men det känns inte som att de ger det än chans, för de sträver också efter att få vara med högstatusbarnen... som alla andra.
Förstår att det här absolut inte stämmer för alla.
Vad är då mitt problem...
Jo, som mamma blir man ju ledsen när ingen väljer ens barn. Men jag tror inte att det är så stort problem för henne eftersom ingen säger nej när hon frågar om de ska leka. Även de med hög status är hemma o leker hos oss, o de har roligt. Men påverkas hon ändå?? Undrar om hon tänker på att det finns fler som hon i klassen?
O sen vill man ju verkligen att hon får ett bra självförtroende och en bra självkänsle. Hon måste ju känna att hon är bra ändå! Det är ju ganska få i klassen som har hög stastus.
Vill bara skriva av mig lite tror jag. Men det vore väldigt kul med lite respons o tankar från er! Någon som känner igen sig?