• Annanas84

Utsparkad från jobbet!

Är gravid i v 26. Har en del problem med foglossningar och har haft ett tag, men kan fortfarande röra mig även om jag kanske inte hoppar å springer fram.

Blev inkallad till chefen i fredags som ansåg, tillsammans med några kollegor, att jag inte kan utföra mitt jobb på ett bra sätt. Inte för att jag gör saker sämre eller mindre noggrant utan saktare än andra. Måste välja bort vissa tunga lyft och snabba transporter, då fogarna faktiskt inte hänger med, det är jag medveten om. Men ansåg att man kunde ha överseende med detta då det är många andra på min arbetsplats som kan utföra de sakerna. Men icke, där ska det tydligen vara millimeterrättvisa.  

Detta har nu lett till att chefen ställde kravet på mig att antingen sjukskriva mig eller jobba snabbare, vilket hon vet att jag inte kan. Så är nu sjukskriven på tvång. Det känns hur jävla surt som helst. Får man verkligen göra så? Kan man gå till facket med detta? 

• Svar på tråden Utsparkad från jobbet!
  • Lena

Du kan gå till facket. Man får inte särbehandla pga graviditet utan de ska underlätta för dig tex med oplacering.

• Gurkan

Självklart ska du vända dig till facket direkt!
    I första hand ska din arbetsgivare omplacera dig och om inte det går så är det ju på tal om sjukpenning eller gravidpeng (inte säker på det sista dock för de har ändrat det sen jag var gravid) 

• sasso78

60 dagr innan beräknad förlossning kan du få havandeskapspenning.
    I ditt fall är det ju en bit dit.
    Innan dess är det ju omplacering som gäller som de andra skrivit.
    Din chef kanske inte vet vad som gäller ,men hör med facket vad dom säger. Sjukskrivning låter inte rimligt tycker jag, du är gravid inte sjuk.

• Annanas84

Jag har fått graviditetspenning, men den börjar gälla först 16 dec. 6 veckor dit. Möjligheten till omplacering finns inte. 

Är med i facket. Antar att jag ska ringa dem.

Frågade chefen vad som skulle hända om FK inte godkände min sjukskrivning för jag vägrar gå hemma utan pengar. Men det hade hon inget bra svar på. 

Svar på tråden Utsparkad från jobbet!