• Anonym (ts)

Hur räknar de i lyxfällan?

När de gör upp en budget, säg 3000kr i mat för en familj. Och så har vi övrigt där tobak och sånt ingår. Hundmat och kattsand och sånt, var går det in? Och hygienprodukter? 
    Jag och sambon pratade om det, för vi ska göra en budget.
    Vi kommer nog att lägga hygienprodukter i matkolumnen iom att man köper ju det på matbutiken.

Men hur göra med djurgrejer?

Övrigt vill vi ha till nöjen som krog, utemat, tobak, bowling osv, så där känns det fel att lägga djurgrejerna iom att vi då kommer "tänka fel" när vi ser hur mycket vi har från "övrigt" som vi kan spendera varje dag... Borde vi lägga det på mat?

Men hursomhelst.. Min fråga är egentligen hur de räknar i lyxfällan :P
    Fast nu när jag skriver detta så känns det som att både hygien och djurgrejer går till övrigt... Eller? 

• Svar på tråden Hur räknar de i lyxfällan?
  • Emmeliina

Vi gör en budget i vår familj och har gjort det i 2 år nu, det är super bra och man får koll på var grejerna går till. Vi har lagt hundmaten i matkolumnen. Fastän inte vi handlar vår hundmat i mataffären är det ju ändå mat, fast till djuren :P  Hygien är väl också i matkolumnen. Det är ju inte så mycket pengar i månaden som går åt till hygien, om man inte är en jätte stor familj förstås.

Nicole 110322 <3
  • rosyposy

Eller så gör ni en egen post för djurgrejer.
    Vad posterna heter är ju inte det viktiga i en budget utan att man får en överblick för hur mycket pengar man har att röra sig med samt hur mycket man faktiskt gör av med i dagsläget.

• Anonym

Jag hade lagt djursakerna under en egen kolumn så att jag ser precis vad djuren faktiskt kostar. Lägger ni det under mat så kan ni bli lurade att tro att djuren är gratis och att ni har en hög matkostnad för er i familjen.

Vi har gjort budget nu i 3 år och vi har inga djur men däremot en bebis och hon har en egen kolumn, trots att vi köper barnmat och blöjor i mataffären

• Anonym (slutat röka)

Jag rekommenderar att ni lägger en alldeles egen kolumn för tobak (dyrt & ohälsosamt) och en egen för krog. De är båda riktigt dåliga för ekonomin. Kolumnerna kan sammanslås och kallas då för lyx.

• Girlinthecity

Kan du inte ha djurgrejerna för sig?

• Anonym

Spelar verkligen Lyxfällan någon roll i det hela. Det viktiga är väl att ni gör en budget som ni förstår själv och som går ihop. Vad posterna heter och hur mycket ni väljer att spendera hänger ju på er...

• Girlinthecity
    Anonym skrev 2011-11-09 12:18:59 följande:
    Spelar verkligen Lyxfällan någon roll i det hela. Det viktiga är väl att ni gör en budget som ni förstår själv och som går ihop. Vad posterna heter och hur mycket ni väljer att spendera hänger ju på er...
    Exakt!
  • Lilith Dark
    Anonym (slutat röka) skrev 2011-11-09 12:13:16 följande:
    Jag rekommenderar att ni lägger en alldeles egen kolumn för tobak (dyrt & ohälsosamt) och en egen för krog. De är båda riktigt dåliga för ekonomin. Kolumnerna kan sammanslås och kallas då för lyx.
    Ohälsosamt med rökning ja, däremot behöver det inte vara dyrt. Jag betalar ca 100 kr/månaden för tobak och hylsor.
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • gertie

Sluta röka och gör er av med djuren så slipper ni den posten helt.

Svar på tråden Hur räknar de i lyxfällan?