• Badabing

    Kan man klaga på skrikande barn?

    Bor i en hyresrätt och grannen som har sitt sovrum intill mitt sovrum har ett barn som skriker i tid och otid. Störd i huvet eller kolik eller bara jävligt missnöjd? Jag vet inte. Men ska man vila på dagen (jag jobbar natt ibland) så skriker ungen. Ska man sova på natten så skriker ungen.
    Sover ofta på soffan istället. Hatar den ungen.

    Men frågan är: Har man rätt att klaga till sin hyresvärd?
    Det är ju ett barn som stör och föräldrarna försöker säkert få tyst på sin unge.
    Funderar starkt på att flytta. Det är ett kösystem och jag har inte många dagar mer eftersom jag tog denna lägenheten för ett år sedan och man kan tycka att hyresvärden borde informera om detta störningsmoment så man kunde ta det i beräkning när man tackade ja till lägenheten.
    Sinnesjukt. Hatar verkligen den ungen.

  • Svar på tråden Kan man klaga på skrikande barn?
  • power

    det finns ju ändå ingen som kan göra nåt åt saken.


    kom igen då ra
  • Pia och Elna

    Be hyresvärden mäta bullernivån så kanske den är för hög och då får ju hyresvärden tilläggsisolera.

  • Ellieott

    Man kan ju prata med grannen. Så kanske de kan försöka trösta barnet i ett annat rum. Vi har sovrum vägg i vägg med grannen och skulle nog inte låta vår bebis skrika allt för länge i just det rummet...

  • Badabing
    Modesty Blaise skrev 2011-11-09 12:37:06 följande:
    Ja, flytta verkar bra. Jag letade lite och tycker mig nu ha hittat något som förefaller matcha din personlighet:

    www.husmanhagberg.se/Objekt/?objectid=OBJ1084...

    www.hemnet.se/bostad/fritidshus-24m2-knivsta-... 
    Modesty Blaise. Vad var poängen med den idiotin du kom med? Vad var tanken du skulle åstadkomma med det sarkastiska inlägget?
    Har man inte rätt att bli pissed när man inte kan sova i sitt eget hem pga grannen? Eller man får absolut inte störa sig på nåt?
    Du är nog en sån som bara tackar och tar emot precis allting.
    Vi kan ju ses i ett av de där husen du och jag ;)
  • Badabing

    precis det jag tänker.
    kan klaga men det kommer inte leda någonstans. fast jag har för mig jag hört att man kan få avdrag på hyran om grannarna stör.
    men iallafall om man klagar så vet hyresvärden om det iallafall. men en ungen börjar väl på dagis snart för man hoppas för den har skrikit i snart ett år...

    öronproppar hjälper inte tyvärr..det går rakt igenom. gallskrik genom oerhört tunna väggar.

  • Ripper500

    Vi klagade på vår granne. Inte bara för barnen (Som alltid skriker, springer runt, slänger saker etc) utan även på andra saker som fest, musik etc.
    Hyresvärden skickade en lapp till dem, där de även nämde att barnen inte ska störa.

    Sen när man skriver på forum får man alltid svar från idioter som säger att man ska flytta ut i skogen, inte bo i lägenhet etc. Dessa personer kan ju omöjligt bli störd dygnet runt och veta hur det är. Dessutom så är reglerna i hyresrätter att man inte får störa sina grannar oavsett.....
    Barn är ju självklart svåra att tygla, men med egna barn så vet jag att det är inte barnens fel, utan föräldrarnas fel. En del verkar ju låta sina barn vara vakna hur länge som helst, skrika allt de vill och vara allmänt jobbiga. De proppar säkert ungarna fulla med godis hela dagarna......
    Men i ditt fall rör det sig säkert om en bebis och då är man lite chanslös som förälder... En del barn gråter ju mer än andra i den åldern och svårt att säga vad det beror på..
    Tyvärr kan nog varken hyresvärden eller föräldrarna till barnet göra något.... Så det är nog upp till dig tyvärr... Antingen flytta, eller ställa sängen i annat rum. Alternativ ljuddämpa väggen mot grannen.....

  • Hungster

    Jag tycker inte man kan klaga. Inte för att jag inte förstår dig och att du måste jobba osv. 
    I min sits där jag har barnet som skriker tex. Där finns inget man kan göra, man kan inte liksom resonera med en 2 åring. Du har också varit barn själv. Allt detta är inget som man kommer undan. Tänk om dina föräldrar ska förflyttas eller tvingas stänga din mun när du är bebis pga att du skriker vad kan du göra?

    Du som är vuxen och kan sköta ditt liv själv, du har åtminstone ett val och det är att försöka hitta ett ställe där det inte bor några småbarn eller bebisar. Det är svårt att hitta men du har fortfarande den möjligheten. Sen öronproppar, eller hörlurar med brusreducering eller de som sänker ljudet. Föräldrar som jag, vad ska jag göra ska jag lämna mitt barn eller stoppa nåt i hans mun? Tror mig vi föräldrar har gjort allt. Flytta i ett annat rum prova med allt för få bebisen att sluta skrika osv. Ingen, jag menar INGEN vill att ens bebis skriker, om du stör av det tänk på föräldrarna som är bredvid bebisen, tror du de låter ungen gråta frivilligt?

    Alltså jag hoppas du förstår andra sits också. Att skaffa en familj är för mig och många en självklarhet. Med det innebär att man får ett barn som tyvärr skriker i tid o otid. Det är så du kom till också.

  • Hum Hum Humla
    Hungster skrev 2021-01-30 21:24:36 följande:

    Jag tycker inte man kan klaga. Inte för att jag inte förstår dig och att du måste jobba osv. 
    I min sits där jag har barnet som skriker tex. Där finns inget man kan göra, man kan inte liksom resonera med en 2 åring. Du har också varit barn själv. Allt detta är inget som man kommer undan. Tänk om dina föräldrar ska förflyttas eller tvingas stänga din mun när du är bebis pga att du skriker vad kan du göra?

    Du som är vuxen och kan sköta ditt liv själv, du har åtminstone ett val och det är att försöka hitta ett ställe där det inte bor några småbarn eller bebisar. Det är svårt att hitta men du har fortfarande den möjligheten. Sen öronproppar, eller hörlurar med brusreducering eller de som sänker ljudet. Föräldrar som jag, vad ska jag göra ska jag lämna mitt barn eller stoppa nåt i hans mun? Tror mig vi föräldrar har gjort allt. Flytta i ett annat rum prova med allt för få bebisen att sluta skrika osv. Ingen, jag menar INGEN vill att ens bebis skriker, om du stör av det tänk på föräldrarna som är bredvid bebisen, tror du de låter ungen gråta frivilligt?

    Alltså jag hoppas du förstår andra sits också. Att skaffa en familj är för mig och många en självklarhet. Med det innebär att man får ett barn som tyvärr skriker i tid o otid. Det är så du kom till också.


    Tråden är nästan 10 år gammal och barnet är nu runt 11 år och har förhoppningsvis slutat skrika :) 
Svar på tråden Kan man klaga på skrikande barn?