• Lovee

Ragdoll katt

Är intresserad av att köpa en Ragdoll katt men jag är helt ny på området.
    Någon som har en sån katt och vill berätta lite om den?

Hur är deras personlighet?
    Kan man ha den som innekatt? Och i så fall, hur stort utrymme behöver den?
    Problem med att det finns barn i hemmet?
    Vad kostar den?
    Vad behöver den?
    Hur mycket pengar drygt lägger ni ned i månaden på katten? Mat osv.

Är som sagt helt ny på området så berätta allt ni kan komma på!

• Svar på tråden Ragdoll katt
  • MattiasFru

Nu har jag inte en ragdoll just, om du googar på den eller bläddrar i någon kattbok så kan du läsa om rasen specifikt. Man kan ha den som innekatt, men ingen katt mår ju bra av att bo på för liten yta och sen spelar det ju roll hur kattinredd lägenheten är, hur mycket tid man lägger ner på att aktivera katten osv. En katt behöver mat, vatten, sand, leksaker, katträd, försäkring, en ragdoll behöver också pälsvård så borste och liknande, en klosax och sånt. Vi lägger ner kring en tusenlapp i månaden på katterna, men då har vi tre. Maten går på 640 någonting för en tiokilos-säck. Sen kostar försäkringen någon hundralapp i månaden, kattsand är någon hundring bara den, och sen så måste man ju ha en buffert om katten skulle bli skadad eller sjuk så att man inte står där och inte har råd att lösa ut katten från djursjukhuset.

Här har du lite sidor om just ragdoll som du kan läsa:
    http://ragdoll.ifokus.se/articles/4d712ed1b9cb46221d044fad-funderar-du-pa-att-kopa-ragdoll#threadlist-state
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ragdoll_(kattras)
    http://www.katter.nu/raser/rag.htm
    http://www.ragdollklubben.com/ 

• Cizi

Vi har två ragdollpojkar i en ganska stor trea, de har dock i perioder inte haft tillgång till två av rummen (när vi förvarat "kattovänliga" saker där) och det har inte alls varit något problem att ha dem i bara vardagsrum och kök. De har ett stort klätterträd som går upp till taket (rekomenderar verkligen ett ordentilgt klätterträd), massor med leksaker och vi underhåller och myser med dem på kvällarna.

En ragdoll bör man ha som innekatt, de är alldeles för snälla och godtrogna för att släppas ut. Min ena skulle gladeligen gå med på att vem som helst bar iväg med honom och han skulle inte alls ha vett att flytta på sig om en bil närmade sig. Dessutom är de lite klantiga, kan till exempel missbedömma avstånd och så och man vill ju inte att katten ramlar ner ur träd.

De är ju precis som alla andra djur individer, men generellt är de lugna, gosiga och rätt lata. Vi leker men våra en stund varje dag, sen vill de helst ligga och mysa med varandra eller oss. Håller man på med något är de alltid nyfikna och ska vara med och titta, gärna så nära som möjligt, jag har mer än en gång snubblat över en katt som lagt sig en centimeter bakom mina fötter i köket när jag lagar mat.

Vi har inga barn, så våra är inte så barnvana. Trots det var det inga större problem i somras när släktingars barn kom och ville klappa och mysa. Den ena gick visserligen undan och tyckte inte det var så kul (han har ett lite otypiskt beteende för att vara ragdoll, det fick vi veta av uppfödaren redan när vi bestämde oss för honom), men han gjorde inga aktiva försök att värja sig mot barnen. Den andre, som är betydligt mer "typisk" ÄLSKADE uppmärksamheten och hade inget alls emot att det stog 4 barn i åldern 2-5 och klappade ens när han åt. Köper man en katt från en uppfödare med barn kommer det nog inte vara något problem, men eftersom ragdollen är så dålig på att säga ifrån i många situationer måste man ha koll på att barnen inte gör något dumt mot katten. Ingen av våra katter har någonsin använt varken klor eller tänder mot någon (utom i missriktad lek) utan vill de ner när man håller dem så stretar de bara emot lite.

Eftersom ragdollen är så fantastiskt social av sig och inte gillar att vara ensam skulle jag rekomendera att skaffa två om ni inte är hemma väldigt väldigt mycket.

Våra katter kostar nog ca 1000 kr/månad tillsammans. Försäkring 80 kr/katt, mat ca 2-300 kr för båda, sand ca 300 kr och sen tillkommer ju vaccinationer och lite småsaker.

Jag rekomenderar verkligen en ragdoll om du vill ha ett riktigt gosedjur som är med överallt! :)

Svar på tråden Ragdoll katt