• 12324765767

Så, vad kommer hända nu?

Jag har äntligen tagit mig i kragen och kommit iväg till en BM som sedan också skall boka tid för mig hos en gynekolog. Jag har extremt oregelbunden cykel (32-128 dagar det senaste året) och min och sambons inställning är mest "bli det så blir det" (även om jag hade önskat lite mer planering). Han har inte bråttom, men det har jag typ. Dock är han givetvis helt och hållet med på att jag går hos GYN för att få bukt med mina galna cykler och han tycker att det är BRA.

Min fråga är nu vad som kommer att ske? Min BM sade att det förmodligen kommer bli så att jag får mediciner för att lura igång mensen i kroppen. Det jag skulle önska av er som varit eller är i samma sits, är att berätta hur detta kommer ske.

Hur kommer dom att kolla upp mig?
    Hur "svårt" är det att få mediciner utskrivet?
    Måste sambon vara delaktig och ta prover o.s.v.?
    Hur kommer dom att undersöka och kommer dom att följa upp det hela?

Kan ni dela med er om vad som händer såhär i början och även genom eventuella behandlingar?

Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • Svar på tråden Så, vad kommer hända nu?
  • Gaaaa

Jag tycker att det är bra att du kommer igång. Det kommer antagligen att ta tid innan du fått ordning på allt.
    Vad jag vet så behöver inte mannen vara med förän man är på reprudukions avdelningen och sedan IVF om det behövs.

• 12324765767
    Gaaaa skrev 2011-11-09 15:23:49 följande:
    Jag tycker att det är bra att du kommer igång. Det kommer antagligen att ta tid innan du fått ordning på allt.
    Vad jag vet så behöver inte mannen vara med förän man är på reprudukions avdelningen och sedan IVF om det behövs.
    Vad menas med repruduktions avdelningen? Är det om mediciner som pergotime (för jag antar att det är något sådant jag kommer få utskrivet om något?) inte funkar o.s.v. ? =)

Vore tacksam om fler delade med sig? 
  • Gaaaa

Det är avdelningen man kommer till först på sahlgrenska i alla fall. När man skriver in sig att man har svårt att få barn. De testar mannen spermier, kollar upp dig, flöde i äggledarna osv. Ger en lite mediciner som hjälp. Sedan hamnar man på IVF.

• 12324765767

någon som kan berätta om resan?

• Gaaaa

Den är lite olika på vad de hittar eller inte hittar..
    För vår del så var det inget fel på min man, men jag hade inte flöde i ena äggledaren som ledde till operation.
    Där konstaterades endometrios och den togs bort.
    Sedan fick jag hormoner för att få loss fler ägg vid ägglossningen.'
    Efter 5 månade skrev de in mig på IVF. man kommer på ett infomöte.
    Sedan börjar behandlingen med nässpray som ska nedreglera dig ( Ta över din menscyckel)
    Sedan styrs den upp med sprutor en om dagen.
    När det närmar sig så mäter de äggblåsorna som våra ägg ligger i. Och de räknar hur många de är.
    Dagen utplock kommer man dit. mannen lämnar sitt spermieprov, som tas där eller hemma. beror på hur nära kliniken man bor.
    Man får fina sjukhuskläder att ta på sig och något värmande på magen som är super öm vid mitt fall. Man ligger i sin säng och väntar på sin tur. Panodil delas ut och  man får ett "droppslang" i armvecket.
    Man går in pratar kort med läkaren. Särret sig i gynstolen får bedövning, tvättas.
    Sedan börjar det som gör ont de för igenom en spruta genom livmodern och suger ur äggblåsorna.
    Börjar det göra mer ont ber man om en ny dos. Det är ingen idée att bita ihop det straffar sig i slutändan.
    Sedan räknas äggen när du blir ledd där ifrån lite groggy och ner stoppad i sängen med värmedynan
    Man får lite att äta och man måste kissa innan man går därifrån. mediciner och få reda på hur många ägg man fick ut.
    Sedan några dagar senare ska man få tillbaka ett ägg. Förhoppningsvis!
    Man kommer dit, byter om, pratar lite med läkaren som talar om hur det gått för äggen och hur fina de är.
    Sätter sig i gynstolen, man ska vara lite kissenödig. För då ser de bäst i livmodern och du med med ultraljud.
    Denna gången sprutas ägget in varmsamt
    Sedan börjar den långa väntan och kladdet med vagiatorer. Som gör så att kroppen kommer i "graviditetsstadiet".

Svar på tråden Så, vad kommer hända nu?