• metallic

gör så ont att amma!!!!

Fick barn för nästan 3 veckor sen och fick sår redan dag 2. Grinade och smärtan var outhärdlig!!  började med amningsnapp och purelan (eller vad den heter) luftar mycket. Fick även hjälp med bebisens tag. Efter några dagar började det kännas lite bättre men nu har det börjat gjort ondare och ondare för varje dag.
    Har börjat tvättat med koksaltlösning och smörjer med baphanten, är bvc som sagt att jag ska prova det.

Känns som det aldrig kommer sluta göra ont!! Ena sidan gör mest ont speciellt kväll och nattetid. Så jobbigt när man fasar inför amningen. Har bekanta som säger att på dom gjorde det bara ont första veckan.

Vill så gärna att amningen ska flyta på utan smärta, så kom med tips på vad man kan göra!!

• Svar på tråden gör så ont att amma!!!!
  • Collin

Du kan inte prova handmjölka och ge i flaska typ varannan matning(inte för ofta så att bebisen ratar bröstet sedan), så får brösten liiite vila ibland?

• Sandy02

Smörj din vårta med mjölken. Det ska vara bra säger dom och sen låta lufttorka.

• Collin

Har du förresten kollat om barnet har torsk(svamp) på tungan? Tungan är då vit, och torsken överförs lätt till brösten så att bröstvårtorna blir ömma, rosa och såriga. Min bebis fick det, och det var en pina att amma ett tag, men jag kämpade på med amningsnappar och purelan, samt tvättade brösten i vichyvatten och gned bebisens tunga och insida av kinderna med en tops doppad i vichyvatten. Vet inte om vichyvattnet funkade så mkt(men det är tipset man brukar få vid torsk), men torsk växer oftast bort av sig självt.

• godistroll
    Sandy02 skrev 2011-11-09 14:49:46 följande:
    Smörj din vårta med mjölken. Det ska vara bra säger dom och sen låta lufttorka.
    Det tipsade de mig om på bvc, tycker det var toppen! För mjölken funkar bättre än salvor och krämer och det är ju bara naturligt bebisen får i sig! 
    Det kommer nog att bli bättre med tiden men det kan ta lite tid innan brösten anpassar sig.
    Lycka till! 
    28 mars kom vår skatt till oss! Vår älskade Molly.
  • metallic

Jag smörjer med bröstmjölk både före och efter amning, har gjort det ända sen dag 1.
    Torsk har bebisen inte det tittade bvc.
    Går med brösten framme hela dagarna för att lufta.
    Längtar så tills man kan börja leva lite normalare. Just nu är det bara nästa amning som jag tänker på! Och så skulle det vara trevligt att kunna börja ha kläder på sig igen.

• Toddes mamma

Det ÄR tufft för vissa i början, kämpa på!!

Jag hade jätteont i början, men när det väl hade gått över var det aldrig några problem med amningen..

• metallic
    Toddes mamma skrev 2011-11-09 15:06:42 följande:

Det ÄR tufft för vissa i början, kämpa på!!

Jag hade jätteont i början, men när det väl hade gått över var det aldrig några problem med amningen..

Hur länge hade du ont?
  • PinglanGbg

Jag hade ont i 3 till 4 veckor. Sedan plötsligt släppte det och det fungerade bra.

• onTheWay

ja hade samma som du,blev sår och gjorde skitont, men bvc sa att man kunde smörja med matolja eller liknande så  ofta man vill, det funka bra för mej, vart bättre efter nån dag bara (jag smörjde runt 10min innan och efter amningen). va lätt också eftersom man inte behöver torka bort innan man ammar som man måste göra me andra krämer tex
    dom sa också att smörja me bröstmjölk är bra, men att det torkar så snabbt så det är bra att ha något annat också.

• Ellas och Alvins mamma

På barnenshus finns en smart sak som heter nipple ease! Ser ut som en halv pingisboll, fast nätig, som man sätter över bröstvårtan mellan amningarna. Följer oxo med särskillda amningsinlägg. Använder dom nu då jag har en liten grabb på 1 vecka. Och dom hjälper faktiskt. Smörjer m bröst mjölk före och efter amning, lufttorka och sen nipple ease, och ett vanligt amningsinlägg i bhn. Då får vårtorna vila emellan och amningsinlägget fastnar inte i vårtan mellan amningarna. Lycka till!

Svar på tråden gör så ont att amma!!!!