• Anonym (Snorpan.)

Manliga undersköterskor?!

Hej.

Jag har en vännina vars sambo läser till undersköterska. Dom har bägge varit arbetslösa en längre period. (Hon är det forfarande). Och nu äntligen har han tagit tag i saken att börja plugga.

Dock hör man av andra gemensamma bekanta en massa gliringar om hans val av studier... De flesta andra i umgängeskretsen har jobb eller pluggar.
    Jag tycker det börjar bli så jädrans jobbigt att höra alla nedvärderande skämt om dessa 2. T ex att nu är det väl hon som är den stora starka mannen i hemmet. Eller: Undra om han kommer passa i klänning? För det är ju inget för en man! Då ska man vara läkare.
    Och att dom 2 som är så jädrans lata, nu var han mer eller mindre tvingad att göra något för att få pengar. Varför gör han inget riktigt ist?

Jag tycker detta är superbra. Både för deras skull och att det behövs fler män i vården! Har sagt ifrån till våra gemensamma vänner. Blir sååå trött!!

Så vad anser ni? Kan en man jobba som undersköterska, eller är dett ett "kvinnoyrke"?

• Svar på tråden Manliga undersköterskor?!
  • Tiina03

Självklart kan en man jobba som undersköterska! Varför skulle en man inte kunna det? Nej, det är inget kvinnoyrke (finns det ens sådana?)

• Majsan70

Självklart kan män jobba som uskor. Jag har tre kollegor i min arbetsgrupp som är just detta. Ytterligare många män i vår bemanning o det är jättebra! De är dessutom mycket populära av VT.

• sallybuse

Ja det är väl klart dom kan de men de ser ju bara lite konstigt ut på namnskylten om där står syster Bengt.Det är ju ett yrke som dom har läst i ett par år.Är man en kvinna eller en man de spelar ingen roll.  

• Tiina03
    sallybuse skrev 2011-11-09 15:26:20 följande:
    Ja det är väl klart dom kan de men de ser ju bara lite konstigt ut på namnskylten om där står syster Bengt.Det är ju ett yrke som dom har läst i ett par år.Är man en kvinna eller en man de spelar ingen roll.  

Fast en "syster" är inte en undersköterska...
  • Anonym (Snorpan.)
    Majsan70 skrev 2011-11-09 15:24:33 följande:
    Självklart kan män jobba som uskor. Jag har tre kollegor i min arbetsgrupp som är just detta. Ytterligare många män i vår bemanning o det är jättebra! De är dessutom mycket populära av VT.
    Håller med dig helt.
  • Sweet life

Jag har oftast fått bättre vård och omsorg av män inom vården. Sen tycker jag det är underbart att en man som är så macho och tuff utanför sitt jobb blir en myskille så fort han får på sig sina vita kläder..

Har nämligen en killkompis som är SSK, utanför jobbet är han en kille som sysslar med motorcross och andra extremsporter och är en riktig karl, han har tatueringar över hela armarna också. Men när han kommer in i jobbkläderna är han en helt annan kille. Han är avgudad av tanterna på ortopedavdelningen där han jobbar och de gånger jag vart in akut när han gjort pass på akuten så är jag så förbluffad över hur mjuk och omhändertagande han är...

Nej, fler män i vården!!!!

• Sweet life
    Tiina03 skrev 2011-11-09 15:30:20 följande:
    Fast en "syster" är inte en undersköterska...
    Spelar de nån roll om killen är USK eller SSK? Tror hon syftade på män i vården generellt och hänvisade till just en SSK...
  • Erica80

Jag har jobbat med massa bra manliga uskor under mitt arbetsliv.. Tycker tillochmed bättre om dom manliga Inte massa skitsnack och vi brukar ha jävligt roligt och ett jätteplus är att dom brukar vara väldigt omtyckta av VT

• Tiina03
    Sweet life skrev 2011-11-09 15:35:55 följande:
    Spelar de nån roll om killen är USK eller SSK? Tror hon syftade på män i vården generellt och hänvisade till just en SSK...

Nej, det gör det inte. En kille kan vara både och men en undersköterska kan aldrig vara "syster" oavsett om det är en kille eller tjej...
  • Tiina03
    Sweet life skrev 2011-11-09 15:35:55 följande:

Dessutom handlar tråden om manliga UNDERsköterskor, inte SJUKsköterskor.
Svar på tråden Manliga undersköterskor?!