• Vincent

50 000 kr i lön

Denna månad kommer jag få 50 000:- brutto i lön, något som jag jobbat röven av mig för att få.
    Räknar man på 30% i skatt så blir det ju 35 000:- netto, men eftersom det är en så pass hög månadslön så kanske andra regler gäller? Måste jag betala mer i skatt? Kommer det här slå tillbaka på mig nästa deklaration? Jag kommer få lön från 3 olika arbetsgivare. 

• Svar på tråden 50 000 kr i lön
  • whitetrach86

eftersom du kommer få lönerna får 3 olika arbeten så blir det ju 33% per lön.

Så du kan ju inte räkna allt i ett och sen ta skatt på det.

från du 20,000 på ett jobb så är det ju 33% på det

20,000 på andra så är det ju  33% på den lönen

och den tredje lönen på 10,000 har ju sina 33% på skatt 

• Vincent
    whitetrach86 skrev 2011-11-09 17:32:04 följande:
    eftersom du kommer få lönerna får 3 olika arbeten så blir det ju 33% per lön.

Så du kan ju inte räkna allt i ett och sen ta skatt på det.

från du 20,000 på ett jobb så är det ju 33% på det

20,000 på andra så är det ju  33% på den lönen

och den tredje lönen på 10,000 har ju sina 33% på skatt 
    Ja så borde det ju rimligtvis vara :)
    Hur kommer min deklaration bli senare då? Kommer jag få en chock? 

Jag är kass på ekonomi, bara duktig på att jobba :) 
  • evelina01

betalar man inte 33% på 38000 kr av lönen och ca 50% på det som blir över det?
    jag har i alla fall uppfattat det så

• Miss Lau

Hur mycket skatt du ska betala beror på hur mycket du tjänar under hela året. Men drar dina arbetsgivare verkligen 33% så behöver du inte oroa dig, det är mycket!

Skiktgränsen för att betala statlig skatt ligger runt 400.000 kr.  

• whitetrach86
    Vincent skrev 2011-11-09 17:34:12 följande:
    Ja så borde det ju rimligtvis vara :)
    Hur kommer min deklaration bli senare då? Kommer jag få en chock? 

Jag är kass på ekonomi, bara duktig på att jobba :) 
    Borde inte bli någon skillnad om du betalat in rätt mängd, med lite tur kan du ju då få tillbaka mer eftersom du skattat för 3 löner under 1 månad Glad
    evelina01 skrev 2011-11-09 17:35:58 följande:

betalar man inte 33% på 38000 kr av lönen och ca 50% på det som blir över det?
    jag har i alla fall uppfattat det så

någonstans där går gränsen ja, men eftersom han inte kommer få 1 lön utan 3 så ska han inte skatta mer än 33% per lön, såvida inte någon av dessa löner över stiger gränsen Glad 
  • Vincent

tack för svaren, det verkar alltså som att tricket för att slippa en okristligt hög skatt är att ha flera arbetsgivare :)

• Butterscotch

Nej, det hjälper inte. I deklarationen kommer det att bli rätt till slut, när din totala inkomst räknas samman.

• Vincent
    Butterscotch skrev 2011-11-09 17:49:36 följande:
    Nej, det hjälper inte. I deklarationen kommer det att bli rätt till slut, när din totala inkomst räknas samman.
    bummer
  • Roxter

Du ser på dina lönespecar om de drar skatt enligt tabell eller om de drar procentskatt. tumregel är att sidoinkomster dras med 30% eller enl önskemål och huvudinkomst enligt tabell.

• mijaon

Gå in på skatteverket.se och leta efter skattetabeller, där letar du upp just din skattetabell och ser hur mycket skatt det är på 50000:- i månaden.

Dock, så räknas hela året, så tjänar du 20000 under de andra 11 månaderna så har du ju totalt
    tjänat 270000:- och det delat på 12 är ju 22500:- / månad.
    Gå in i din skattetabell och se vad skatten är om du har 22500:-. Multiplicera det med 12 så ser du vad du skall betala totalt i skatt under hela året. Räkna samman alla dina lönespecar och se vad du skattat totalt.

Saknar du pengar så kan du göra en extra inbetalning till skatteverket alternativt be dina arbetsgivare att dra lite mera skatt vid varje löneutbetalning så slipper du få restskatt.

Svar på tråden 50 000 kr i lön