• Anonym (Trött)

Hypokondri+panikångest

Har alltid oroat mig för allt men nu orkar jag snart inte mer!

Något så enkelt som huvudvärk får mig att tänka på hjärntumör, dessutom har jag haft huvudvärk en hel del den sista tiden. Har lyckats sluta ta värktabletter i förebyggande syfte men måst ta dem iaf 2-3 dagar i veckan mot huvudvärken. (vet att tabletterna i sig kan ge huvudvärk).

Är dessutom beroende av nässpray pga att jag får kvävningskänslor av att vara täppt i näsan. Skitlöjligt, jag vet! Men när jag väl har bestämt mig för att sluta och jag är übertäppt så kommer panikångesten och kvävningskänslorna som ett brev på posten.

De senaste sex månaderna har mina panikattacker ökat. Speciellt innan jag ska sova, sitter på bussen etc.
    Har tagit upp detta med min kurator men får bara samma värdelösa tips. Provade andningsövningar ett tag och det gick bra då, men nu hjälper de inte längre.

Det är så pinsamt att sitta i skolan och kippa efter luft eller hoppa högt av hjärtklappningarna och jag är trött på detta nu!
    Attackerna kan komma när som helst på dygnet och ibland kan jag ha dem en hel dag.
    Har aldrig tagit läkemedel mot detta och vet inte var jag ska vända mig för det.

Vad kan jag göra för att få slut på detta?!        

• Svar på tråden Hypokondri+panikångest
  • sotnos1

Här har du en till som lider av exakt samma som du.. Men mitt går i vågor.. Har väl mer eller mindre lidit av detta i 2 år.. Mått bra ett tag nu men vissa tankar börjar att komma tillbaka :/ men jag vet hur jag ska hantera det o det som ja har nu är ingenting om hur de har varit! Men ja tycker att de e bra att du går hos en kurator, de e bra att vara medveten om sina problem o få hjälp med dom innan dom förvärras eller hur jag ska säga. Jag kan inte hjälpa dig att få allt att försvinna men kanske ge lite tips. Maila mig gärna här på fl/)

• Mia242

KBT är effektivt. Googla på självhjälp. Ett riktigt bra tips är att komma i kontakt med http://www.internetpsykiatri.se/ Bra om man har svårt att ta tag i sin situation och vill vara anonym till en början. Dom hjälper dig med träffar om du behöver! Sådär ska du inte behöva ha det. Du kan också söka till din vanliga vårdcentral för att utesluta att det är ngt fysiskt fel på dig. Se det som första steget och därefter kan du ta kontakt via länken ovan, med internetpsykiatrin alltså. Lycka till! 

• Trialanderror

Prata med en läkare som kan skriva ut läkemedel som första hjälp attarax är bra och ej beroendeframkallande. Sen tar du och ber om att få gå på KBT.

• ratwoman

Jag har varit där du är. Jag blev så dålig att jag blev inlagd. Mitt liv vände när jag började äta medicin. Jag var så emot att ta medicinen från början. Men nu när den har börjat verka så ångrar jag att jag inte började långt tidigare. Du kan vända dig till din vårdcentral eller psykmottagning om du är kopplad till en sådan.

• Anonym (!)

Jag har haft precis samma. En antidepresiv kur med SSRI och lite sobril och atarax gjorde mig helt frisk och kry från hjärntumörer, lungcancer, tarmcancer, TBC, bröstcancer, galna kosjukan osv...

• Vanilla ice queen

Pluggar du till ssk eller läkare? Det verkar vara jättevanligt att få sjukdoms och dödsångest då. har hört många som blivit hjälpta av antidepresiva mediciner. Kontakta vårdcentralen!

• ratwoman

Ja min zoloft har verkligen varit en räddare i nöden. Utan den vet jag inte hur jag skulle må. Jag har fortfarande dagar med ångest men nu kan det gå dagar och ibland tom veckor emellan anfallen. Och när de väl kommer så är de mycket mindre och betydligt mer hanterbara än tidigare. Och det ska tilläggas att jag fortfarande håller på att ställas in på denna medicin. Nej så tack gode Gud för min medicin.

• Anonym (Trött)

Tack för era fina svar!

Kommer nog söka hjälp på vårdcentralen snart eftersom jag varken kan sova eller äta nu...
    Sover ca 2 timmar/natt och orkar äta en halv smörgås på morgonen och en skål fil på kvällen.

Hoppas att det bara är en period som snart går över.      

• ratwoman

Snälla ts sök hjälp. Det finns hjälp att få. Vänta inte på att du ska må bättre ta tag i det nu! Om du vill får du gärna inboxa till mig. Styrkekram

• sotnos1

Ja vet hur du har det.. Hade exakt som du för några månader sen.. Somna 6-7 på morgonen.. Efter flera timmars kamp i sängen med att brottas med ångest o panik samt skräcken för att aldrig mer vakna upp.. Tänker på dig!!!

• Anonym (tråkigt)

Hej!

Här har ni en till med hälsoångest/hypokondri med tillhörande katastroftankar. Detta har sakta utvecklats under några år av psykisk påfrestning (trivs inte där jag bor, vill flytta och allt som följer med det) och nu blivit värre det senaste halvåret. Med tanke på hur jag känt de senaste åren så har jag vetat om att det skulle bli värre och nu känner jag att det är dags att ta tag i det. Dock är det svårt att ta tag i det som utlöst det d.v.s. att jag inte trivs där jag bor eftersom vi är en i familjen som inte vill flytta. Han vet om att jag inte trivs här men det känns som att vi kört fast..tyvärr. Min sambo är inte helt insatt i hur jag mår och jag har svårt att öppna mig inför honom. Detta med att jag vill flytta ger mig också dåligt samvete eftersom jag vet att han inte vill. Barnen är små så för dem skulle det inte vara några problem.

"Mina" sjukdomar är centrerade kring hjärta och kärl, speciellt stroke, hjärnblödning, hjärtstopp etc. Minsta lilla huvudvärk eller ilning i nacke/huvud väcker numera min ångest/dödsångest. Jag börjar svettas och får ont i magen och försöker gå omkring och sysselsätta mig med något. Har jag inte dött inom några sekunder så lugnar jag ner mig lite. Det är oftast fysiska sympom som väcker min ångest. Jag vet såklart att de sjukdomarna jag är rädd för är ovanliga i min ålder men jag tänker också att varför skulle inte jag kunna drabbas? Har katastroftakar om plötslig död och att jag dör när jag är hemma själv med barnen.

Jag lider av detta och känner att jag inte riktigt kan njuta av livet. Kanske skulle jag bli hjälpt av SSRI eller ngt ångestdämpande men jag är så rädd för att biverkningarna ska göra att jag får ångest. Har läst att en del får huvudvärk och elektriska stötar i huvudet av SSRI och de skulle jag inte fixa. Jag vill inte ligga och grina hela dagarna med dödsångest.

Vad råder ni mig till? Att testa med bara KBT till en början eller en kombination? Ska jag ta kontakt med Vårdcentralen först? Jag har via jobbet kontakter på psyk så dit vill jag inte..

• Anonym (tråkigt)

Oj, TS förlåt att jag snodde din tråd. Trodde det var en tråd för alla med ångest och hypokondri. Vill bara säga att jag vet hur du har det även om min ångest (ännu) inte är så jättestark.
    Jag skulle rekommendera dig KBT även om jag är dålig på att ta tag i min egen situation..

• esch

I ca 3 år har jag haft panikångest/svår ångest. Jag tar dagligen sertralin och vid behov lergigan. Två mediciner som har hjälpt mig genom allt!

Jag är en mes som var rädd för allt. Mår jag illa - oh, shit då kräker jag. Är jag yr - jag svimmar. Jag känner mitt hjärta bulta - nu slutade de är jag död?

Jag lärde mig genom att berätta för alla i min närhet om detta. De gjorde att de kunde hjälpa mig, de förstod och jag behövde aldrig skämmas.

Byt kurator och gå direkt till en psykolog. Har aldrig mått så bra som jag gör, under min panikångest-period, just nu för jag får rätt hjälp. Vänd dig till vuxenpsyk, låt inte namnet skrämma dig! För du behöver hjälp!

Vill du prata med ngn som har samma som dig, så tveka inte med att skriva ett meddelande till mig!

Styrkekram!

Svar på tråden Hypokondri+panikångest