• idiotblondinen

Har butiker övervakningskameror...

...alltså, min fråga är om butiker brukar ha övervakning över sina anställda i butiker? Alltså, där någon kan sitta och se precis allt som händer i en butik, på en datorskärm?

Vet att det låter luddigt, men hur bekvämt är det då för den anställde att vara under ständig bevakning? Hur ser det ut egentligen...?

• Svar på tråden Har butiker övervakningskameror...
  • Jenny054

Dom brukar väl ha en kamera vid kassan?
    Statoil och dom typiska nattbutikerna har ju en kamera vid kassan.
    Då ser ju dom både en eventuell rånare och om den anställde snor på jobbet.

Men om nån sitter och glor på det hela tiden vet ja ej.

• idiotblondinen

Men jag menar mer i typ en klockaffär eller klädesbutik?

Är det standard att ha kameror där? Alltså riktigt bra utrustning?

• Nika75

Man måste ansöka om att få ha kameraövervakning. Dessutom måste det finnas en skylt tydligt uppsatt på platsen om att kameraövervakning finns. Oftast finns skylten vid ingången...

• LadyMarmalade

har man inget att dölja så störs man väl inte heller?

Jag skulle inte bli störd ifall jag handlade eller jobbade i en butik med kameraövervakning...

stackarn som kollar får väl stå ut med att man drar ut trosorna(när de skär in) och petar näsan osv

• idiotblondinen

LM: Jag hade störts jättemycket om jag jobbade och någon kunde glo på mig precis hela tiden som om det vore nåt j-a Big Brother.

• LadyMarmalade

ja men sannolikheten att det sitter en person konstant och övervakar????

de bandar och kollar i princip bara om nåt händer

• HoneyPuff

När det installerades kameror på mitt jobb (matbutik) fick alla i personalen skriva under ett papper om att de blivit informerade och att det var ok!
    Ingen sitter och tittar på oss hela dagarna, utan allt bandas och så tittar man när det behövs. Visst datorn står igång på kontoret och alla som passerar kan kolla vad som händer men vad gör väl det. I en butik är man ju ständigt tittad på i alla fall.

Svar på tråden Har butiker övervakningskameror...