• Merlok

Vill veta era bästa Bjudrätter!

Jag fyller år i helgen (inte jämnt...) och tänkte bjuda några kompisar på middag på lördag. Det står dock heeeelt stilla i huvudet angåeden vad vi ska hitta på att laga. Vill göra något jag inte alltid gör. När vi har bjudning brukar det ofta bli typ flygande jakob, något tunt skuret kött och potatisgratäng, på sommarne grillat. Kyckling med potatisklyftor händer ofta att vi bjuder på. Å inte vill vi bjuda på tacos.... Brukar vara en flitig användare av recept.nu och andra recept sidor, men hittar inte något denna gång. :-/

Det ska vara lite festligt, men inte för komplicerat och ta för mycket tid eftersom vi är upptagna med annat på dagen. Vi blir ca 7 vuxna, och troligen 5 barn.

Så, Nu vill jag veta vad Ni brukar bjuda på när ni har gäster, och om ni har förslag på goda bjudrätter. Kom gärna med förslag även på föäter och efterätter...

Alla förslag emottages tacksamt!     

• Svar på tråden Vill veta era bästa Bjudrätter!
  • Bei Bei

Förrätt: Brieost-tårta i ugn (Hel brieost, vitlök, soltorkade tomater, färska tomater, basilika, salt peppar, olja in i ugnen i en form, blir supergott)
    Förrätt: Köttfärsbiffar, potatishalvor i ugn med massa rosmarin, flingsalt, vitlök och olja på.
    Efterrätt: Vit chokladmousse med jordgubbssås. Fast jag tycker det blev för sött, vit choklad är ju väldigt söt, så jag har provat att ha i lime eller citron och det blir skitbra. Smaka dig fram med lite i taget så det inte blir för mkt.
    www.recept.nu/1.311289/per_malmo/efterratter_godis/agg_mejerier/vit_chokladmousse_med_jordgubbssas

• Merlok

Leilion; Å det är så gott med frozen cheececake. ska hålla det i minnet!

Bei, det lät väldans gott, alltihop! En fråga. Man har alltså en hel rund brieost? Å så på med smaksättningen och tomater å allt?   Hur länge ska den vara i ugnen?

• Bei Bei
    Merlok skrev 2011-11-09 22:48:56 följande:
    Leilion; Å det är så gott med frozen cheececake. ska hålla det i minnet!

Bei, det lät väldans gott, alltihop! En fråga. Man har alltså en hel rund brieost? Å så på med smaksättningen och tomater å allt?   Hur länge ska den vara i ugnen?
    Hm, jag minns inte, men runt 200grader och 5-15 minuter, är du orolig att bränna det så slå in paketet i folie (men ha en form under så det inte rinner ut olja och smält ost i ugnen)
    jag brukar bara hacka/skära allt i bitar och strö över och runt om. Rödlök är gott med, det glömde jag. Man kan byta ut allt mot honung och nötter på osten också om man nu vill det (men detta är godare)
  • bumse2
    Italiensk fylld filé

4 portioner

Ingredienser

1 fläskfilé (ca 600 g) 75 g  mozzarellaost 5 marinerade soltorkade tomater 1 tsk salt 1 krm svartpeppar ½ kruka färsk basilika 1 paket bacon (à 140 g) 2 msk smör eller margarin

Gör så här

Ansa och skär ett djupt snitt på längden längs med filén. Vik upp filén.

Skiva osten. Finhacka basilikan.

Salta och peppra i filén, fyll den med ost, tomatbitar och basilika.

Linda baconskivor runt hela filén. Sätt ugnen på 200C.

Smält matfettet och bryn filén hastigt runt om.

Stek ca 40 min i ugnens mitt. Ta ut och skär med vass kniv lagom tjocka bitar.

Servera med klyftpotatis, roatade grönsaker eller en risotto till.

Emma 020123, Linus 080917
  • Zixi

Jag använder inte recept och varierar min matlagning väldigt mycket. Om jag skulle bjuda på middag till helgen så skulle jag dock testa min senaste experiment som blev jättgott sist. Jag skar lax i mindre bitar och marierade i öl och massor av nymalen svartpeppar. Sedan lät jag det rinna av ordentligt och stekte snabbt upp laxen i smör. Blev supergott   Viktigt dock att låta det rinna av ordenligt, min man skulle testa samma sak men det blev kokt istället.

Ugnsbakade rotfrukter och potatis till är aldrig fel.  

2010-07-20 3040/50
  • mandelblomma

saffransdoftande fisksoppa,
    otroligt god och uppskattad och vackert saffransgul.

lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/11/fantastisk-fisksoppa-med-saffran-och.html

Lamm och rotsaksgratäng, jättegott med stekt ostronskivling.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/10/lordagslamm-med-rotsaksgratang-och.html

eller en fräsch lax i ugn med tomat och vitlök.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/10/busenkel-laxsida-i-ugn-med-vitlok-tomat_06.html

eller den här laxen med chevre och honung
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/chevreoverbakad-lax-i-ugn-med-ringlad.html

eller kyckling i ugn med fetaost och honung.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/febrig-kyckling-i-ugn-med-fetaost-och.html

• Merlok

Å tack tack för alla tips! Ska försöka välja ut nå av allt gott, men ni får gärna komma med ännu mer förslag.

• sharatec
    Fläskfilé på risbädd.

Stek fläskfilé i skivor samtidigt som du kokar ris. Ställ ugnen på cirka 200 grader.

Gör en stuvning (ordentligt tilltagen) på champinjoner.

Fyll en ugnssäker form med riset, lägg köttet ovanpå, och bred stuvningen över det hela.

Kör in i ugnen tills det fått fin färg.

Servera med någon trevlig sallad.   
  • Nex
    bumse2 skrev 2011-11-10 07:58:47 följande:
    Italiensk fylld filé

4 portioner

Ingredienser

1 fläskfilé (ca 600 g) 75 g  mozzarellaost 5 marinerade soltorkade tomater 1 tsk salt 1 krm svartpeppar ½ kruka färsk basilika 1 paket bacon (à 140 g) 2 msk smör eller margarin

Gör så här

Ansa och skär ett djupt snitt på längden längs med filén. Vik upp filén.

Skiva osten. Finhacka basilikan.

Salta och peppra i filén, fyll den med ost, tomatbitar och basilika.

Linda baconskivor runt hela filén. Sätt ugnen på 200C.

Smält matfettet och bryn filén hastigt runt om.

Stek ca 40 min i ugnens mitt. Ta ut och skär med vass kniv lagom tjocka bitar.

Servera med klyftpotatis, roatade grönsaker eller en risotto till.

Gjorde den igår, med sås på skyn som blev från fläskfilen, MUMS så himla gott! 
Svar på tråden Vill veta era bästa Bjudrätter!