• Anonym

Ska flytta 1 december, när kan jag söka bostadsbidrag???

Hejsan!

Jag ska flytta till en lägenhet med mina två barn den 1 december. Kan jag börja söka bostadsbidrag redan nu (hyran betalas ju i förskott), eller måste jag vänta? Tänker på handläggningstider och sådant ... 

• Svar på tråden Ska flytta 1 december, när kan jag söka bostadsbidrag???
  • Anonym (.o.)

Jag skulle söka redan nu om jag var du. Du vet ju hur mkt inkomst du kommer ha och hur mkt du betalar för din lägenhet samt hur stor den är. Så de borde vara lugnt. Bättre att göra det i tid än att vänta.

• alle1979

Tror inte du kan göra det förrän du flyttat. Vi ska skiljas o vi snsökte om delat bsrnbidrag o underhåll för växelvis boende! De gjorde avslag på detta eftersom jag inte flyttat ännu!!! Vi trodde det var bättre att göra gvdet i god tid, men försäkringskassan vill tydligen inte ha någon framförhållning!!!

• Tiina03

Jo har du kontrakt på lägenheten så kan du skicka in ansökan redan nu. Bättre det pga handledningstiderna.

• Tiina03
    alle1979 skrev 2011-11-10 11:51:01 följande:
    Tror inte du kan göra det förrän du flyttat. Vi ska skiljas o vi snsökte om delat bsrnbidrag o underhåll för växelvis boende! De gjorde avslag på detta eftersom jag inte flyttat ännu!!! Vi trodde det var bättre att göra gvdet i god tid, men försäkringskassan vill tydligen inte ha någon framförhållning!!!

Att ansäöka om delat barnbidrag och underhåll innan man flyttat isär är en helt annan sak äna tt ansäka om bostadsbidrag innan man flyttat. TS ansäkan gäller från det att hon har flyttat.
  • Anonym (fk)

Ja, du kan ansöka nu men kommer att få för december. Det lustiga med bostadsbidrag är att det betalas ut i efterskott trots att hyran betalas i förskott. Bostadsbidraget för december betalas alltså ut 27 dec.

Hur som helst så skicka in nu eftersom handläggningstiden ofta är 2 månader. 

Svar på tråden Ska flytta 1 december, när kan jag söka bostadsbidrag???