• LoTmamma

Svar på fostervettenprov

Ngn som vet?

Igår var jag hos läkaren på MVC för att få en remiss för fostervattenprov.

Han sa då att man får välja , antingen tar man snabbanalys och får då bara svar på downs syndrom, trisomi 13 +18 , men då får man det på 3 dgr men man får inte veta ngt mer.  

Eller så tar man fullständig analys, men då får man vänta 3 veckor på alla svar, även på ds och tr 13+18, jag trodde man kunde få snabbsvar på de första och sen fick man vänta 3 veckor på de övriga.

Gör dom skillnad om man misstänker starkt att det är ngt fel, vi är bara oroliga, och har inte fått dåliga siffror på KUB eller så ( halvdåliga bara)

Har hört andra som först fått snabbsvaret och sen får man vänta på dom andra.
    Inte så skoj att vänta 3 veckor på alla svar, men samtidigt vill vi gärna få veta så mycket som bara går om vi nu ändå ska ta provet. 

• Svar på tråden Svar på fostervettenprov
  • Erki

Vi valde fullständiga svaret gör annars skulle vi bara fortsatt vara oroliga resten av graviditeten om vi inte fått alla svar.

• LoTmamma

Ja, det kommer vi också göra, men jag trodde ändå man skulle få ett snabbt svar också på de tre vanligaste, jobbigt att vänta 3 veckor även på dom svaren.

• Erki

Det var jättejobbiga veckor, man hoppade till så fort telefonen ringde för dom skulle ringa om nåt var fel men skicka brev om allt var okej.
    Som tur var fick vi ett brev efter 2 veckor knappt.
    Som dom förklarade för mig så räcker provet bara till en odling och då får man välja antingen eller.
    Det jobbigaste jag tyckte var att man var så långt gången när svaret skulle komma, jag var i v 17 och hade redan fått en rätt ordentlig mage.
    Hoppas att ni får ett brev i lådan :)

• Myson

Vet inte vilken vecka du är i, men har ni tänkt på moderkaksprov så kan det göras ca v 13 och om ni då väljer den fullständiga analysen hinner du ju inte vara lika långt gången innan svaret kommer.  Jag fick dock inte göra mkp för moderkakan låg i vägen och fick vänta 4 veckor till på fvp!!! Superjobbig väntan och sedan väntan på svaret... (valde dock bort KUB för att slippa vara orolig i onödan ev). 

Ds är ju den vanligaste kromosomförändringen medan 13 och 18 är väldigt ovanliga. Att göra ytterligare analyser brukar väl mest göras om det finns någon fastställd genetisk avvikelse hos er eller i släkten eller om man för övrigt hittat markörer (vilket de inte verkat hitta i ert fall, då siffrorna inte var så dåliga). 

• Kampan

Vi fick först snabbsvaret. Det kom fort och en tid senare den längre anlysen..

• Kampan

Tror faktiskt svaret på snabbanlysen kom redan en eller 2 dagar senare bara..

• MariaT

Vi fick först svar på snabbanalysen och senare det fullständiga svaret. Vet inte om det är olika mellan landstingen, vi gjorde vårt i Lund -08.

Lycka till!

• Kampan

Läkaren ringde till oss om svaret direkt. Vi slapp vänta på ett brev eller ett telefonsamtal man inte ville ha. Utan han ringde när svaret var klart.

• Kampan

Brev fick vi också förstås men då visste vi ju redan att det det inte visat nåt=)

• Rubia

På mig tog de 10 ml extra fostervatten för snabbsvaret (som jag fick svar på efter 3 dagar). Det tar 3 veckor att få svar på den fullsätndiga analysen under förutsättning att allt är bra. Hittar de några konstigheter hör de av sig direkt, dvs tidigare än 3 veckor. Så ju längre tid det tar, ju lugnare kan man vara, lite generaliserat.

Svar på tråden Svar på fostervettenprov