• Anonym (Ulrik)

Fler med mensvärk så man kräks?

Har sedan ett halvår tillbaka sådan mensvärk att jag nästan kräks. Jag får i alla fall kväljningar och måste svälja för att det inte ska komma ut. 

Är det inte väldigt ovanligt? Är 37 så det här är nytt för mig. 

• Svar på tråden Fler med mensvärk så man kräks?
  • bananflugan82

Min bonusdotter har det som är 15, hon har haft det enda sen hon fick sin mens. Hon har p-piller som hjälper en del. Sök hjälp för det för så ska det inte vara. Du kan få värktabletter eller annan hjälp.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • gobbledigook

Jag hade så när jag var yngre, hade så ont att jag kräktes och/eller svimmade, men det hjälpte med Pronaxen, om jag tog den i god tid.

• MiaJ

Japp, hade ungefär samma när jag var i 15-årsåldern.

Försvann efter några år, och nu när jag är 38 har det kommit tillbaka. Inte så att jag kräks, men blir illamående och får fruktansvärt ont.

Tar värktabletter och sover, det hjälper för mig.

• Psychadelia

Jag har haft det precis som du beskriver, kräks och blir sängliggande vid mens. Vill göra dig uppmärksam på att det inte är normalt att ha det så, nedanstående är hämtat från endometriosforeningen.com

Myter och missförstånd

"Menssmärtor är normalt"

Många kvinnor som söker hjälp för menssmärtor upplever att de inte blir tagna på allvar och får höra att deras mensssmärtor är ”normala” och ”är en del av att vara kvinna” eller att ”det är psykiskt betingat”. Andra får höra att de har en för liten smärttolerans.

Många kvinnor har smärtor under menstruationen. Men smärtor som påverkar det dagliga livet är inte normalt. Varje kvinna med starka menssmärtor bör utredas för att hitta orsaken till smärtorna.

"Som kvinna är det normalt att ha smärtsamma kramper vid mens."

Många kvinnor har ont precis då mensen startar men ihållande och allvarlig smärta är ett tecken på att något är fel. Studier har visat att ca 70 % av kvinnor med kroniska smärtor i nedre delen av buken har endometrios.

http://www.endometriosforeningen.com/site/index.php/endometrios/myter-och-missfoerstand

• Anonym (onda magen)

Hej!

Jag ar nu 29 men hade samma problem som du nar jag var yngre...jag fick aven migran ibland...

Nar jag var 13 och fick min mens, sa tankte jag att livet som kvinna pa det sattet skulle vara olidligt...
    Nar jag var 16 borjade jag med p-piller och detta har gjort ENORM skillnad...
    Jag har aldrig mer haft problem...ont forsta dgen/dagarna, men aldrig sa ont att jag bhover ta smartstillande.
    Haller dock med om att du borde gora en grundlig kontrol, men som sagt...p-piller hjalpte mig oerhort...

Innan jag fick p-piller,sa brukade jag rora pa mig mycket dagarna innan mens och det hjalpte med nagot...
    Inga harda sporter, men cykla, promenera osv...detta hjalper liksomlivmodern att arbeta mer harmonidskt (vid mens har man ju sammandragningar)...
    Hoppas det loser sig!

Kramar            

Svar på tråden Fler med mensvärk så man kräks?