• coolchick

Psykiatri - omvårdnadsåtgärder vid djup depression?

Sitter med en uppgift i psykiatri, där jag ska skriva en omvårdnadsjournal för en person med djup depression. Har klurat mig förbi omvårdnadsanamnes och och omvårdnadsstatus. Men nu har jag fastnat på omvårdnadsåtgärderna. Jag är lite kass på detta, så jag vet inte riktigt hur man lägger upp det när man ska skriva omvårdnadsåtgärder och mål.

Någon vänlig prick som vill hjälpa mig i rätt riktning? Glad 

• Svar på tråden Psykiatri - omvårdnadsåtgärder vid djup depression?
  • pluvdo

Haha, jag gjorde den där uppgiften häromdagen. Ingen aning om ifall jag fick godkänt på uppgiften, för den var inte lätt! Enligt mig i alla fall. Boken jag har gav inte sådär jättemycket hjälp heller kring hur man behandlar en djupt depressiv, självmordsbenägen person.

Har du skapat någon intressant karaktär då? Om du nu också skulle hitta på en egen person.

• coolchick
    pluvdo skrev 2011-11-10 13:43:39 följande:
    Haha, jag gjorde den där uppgiften häromdagen. Ingen aning om ifall jag fick godkänt på uppgiften, för den var inte lätt! Enligt mig i alla fall. Boken jag har gav inte sådär jättemycket hjälp heller kring hur man behandlar en djupt depressiv, självmordsbenägen person.

Har du skapat någon intressant karaktär då? Om du nu också skulle hitta på en egen person.
    Låter som exakt samma uppgift ja Glad
    Jag har en tjej som är djupt deprimerad efter att hennes sambo gått bort i en olycka. Tycker detta var jätteklurigt, och som du säger - i boken fick man inte mycket hjälp Obestämd
  • pluvdo

Jag skapade i alla fall en 32-årig ensamstående kvinna med två barn. Hon hade fibromyalgi och kunde på grund av detta inte jobba, så hon kände sig som en belastning för samhället. Hon tog ångestdämpande medel och även värkmedicin, men bytte ibland ut dessa mot alkohol istället. Vilket ledde till att hon hamnade på psyk, då hennes nioåriga dotter hittade henne avtuppad och gick och ringde på hos grannen. Kvinnan åt väldigt fel också förresten. Så omvårdnadsåtgärderna jag gav henne för att hon skulle läggas in på psyk i en vecka och gå i intensiv terapi, att hon skulle få en kontaktperson som skulle hjälpa henne med påminnelser och lite sånt, att hon skulle bli remissad till obesitasmottagning för utredning, att hon skulle gå till anonyma alkoholister och så skrev psyk en rapport till socialförvaltningen i hopp om att kvinnan skulle få hjälp med någon form av stödfamilj till barnen ibland då hon var ensam med dem, hennes ex-sambo hade flyttat utomlands och hennes föräldrar var döda.

Haha. Men jag kanske gjorde helt fel, jag vet inte. Har inte fått svar än.

• pluvdo

Och just det, tio möten var inbokade hos någon form av terapeut eller något också till efter att veckan på psyk var över. Så hon skulle börja gå hos en läkare och sedan förlänga tiden där ifall de kom bra överens.

Anledningen till att jag gav henne massa problem var för att göra omvårdnadsåtgärderna lite enklare för mig. Om hon hade problem med maten, problem med alkoholen, problem med nedstämdhet, problem med barnen så kunde hon ju få hjälp med kosten, gå till AA, gå till psykolog och få hjälp från soc.

Men som sagt. Jag vet inte alls om de tycker att det var någon bra omvårdnadsjournal för en deprimerad människa.

• coolchick

Skrev du en fallbeskrivning först då eller?

Bläh... Har suttit med denna frågan skitlänge idag, jag som hade planerat att hinna färdigt med hela uppgiften innan jag ska hämta barnen på dagis och så.

Undrar om jag ska byta person, kanske finns lättare fall att skriva om... 

• pluvdo

Jag skrev allt möjligt. Jag använde tre andra omvårdnadsjournaler på nätet som mall så jag skulle se hur den skulle skrivas.

• pluvdo

Om du mailar din e-mailadress till mig så kan jag skicka min så du får se hur jag gjorde. Fast jag lovar ju inte att jag får något bra betyg på den, men då ser du hur jag byggde upp den i alla fall. Jag hade väldig ångest inför just den här uppgiften och hur jag skulle klara den fram tills att jag googlade lite och hittade hur omvårdnadsjournaler såg ut. Mallar för dem och så. Då var det bara att fylla i och så blev det mycket lättare.

• coolchick
    Har också suttit med mallar från nätet. Men jag inser att min person var ganska svår att skriva om, eftersom jag framställde henne som totalt apatisk och passiv. Det är nog som du säger lättare att skriva om det finns fler problem.
  • coolchick
    pluvdo skrev 2011-11-10 14:00:04 följande:
    Om du mailar din e-mailadress till mig så kan jag skicka min så du får se hur jag gjorde. Fast jag lovar ju inte att jag får något bra betyg på den, men då ser du hur jag byggde upp den i alla fall. Jag hade väldig ångest inför just den här uppgiften och hur jag skulle klara den fram tills att jag googlade lite och hittade hur omvårdnadsjournaler såg ut. Mallar för dem och så. Då var det bara att fylla i och så blev det mycket lättare.
    Du har mail Flört
  • Den allsmäktige

ECT, samtalshjälp och läkemedel.

Svar på tråden Psykiatri - omvårdnadsåtgärder vid djup depression?