• maggi01

Köpa hus med EW-grund?

Hej på er,

Går i funderingar att köpa ett hus och har hittat ett vi är sugna på.
    Stort och i souterrängplan, alltså källare med EW-grund. Besiktning visar på fukt och hela källaren måste totalrenoveras, invändigt och utvändigt.

Alltså invändigt: ta bort väggar för att undersöka om reglar måste bytas ut och om så är fallet byta till stålreglar. Ny isolering samt nya väggar.
    Golvet måste också tas bort och reglar måste göras om, eventuellt byta till ventilationskonstruktion.

Utvändigt: Dränera med allt vad det innebär samt isolera utsidan.

Är det någon som har erfarenhet av detta. Vi vet redan att det är ett stort och omfattande jobb, att det kommer att bli dyrt osv.

Jag vill helt enkelt bara få kontakt med er som gett er in i samma process, hur mycket man får räkna med att det kostar mm. huset är på drygt 200kvm.

SNÄLLA SNÄLLA hjälp!

• Svar på tråden Köpa hus med EW-grund?
  • Sorbus

Oj, det var inget litet projekt.

Jag har ingen egen erfarenhet, men tipsar om att fråga på forumet på byggahus.se. Där brukar man kunna få bra svar på alla tekniska frågor som rör hus och hitta andra i liknande situation
    Det finns en tråd som låter som ett liknande problem som ert. I det fallet räknar de med 500 000 för att åtgärda  (2008)
    www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/82555-ew-grund.html
    Förvånad
    Personligen hade jag satsat på ett annat hus....

• maggi01

Tack för tipset.

Nej inget litet projekt, men vad gör man inte för att få bo som man vill? :)

• Sorbus
    maggi01 skrev 2011-11-10 15:42:29 följande:
    Tack för tipset.

Nej inget litet projekt, men vad gör man inte för att få bo som man vill? :)
    Ja, om ni känner att det är helt rätt hus och är fullt införstådda med hur mycket arbete det kommer att innebära och vad det kommer att kosta och fortfarande tycker det är värt det. Tipsar om Byggahus.se som sagt. Och så kan ni kontakta företag som gör denna typ av arbeten, beskriva problemet och be om en uppskattning på vad det kan kosta. Ni kan ju inte få någon säker slutsiffra men i alla fall något slags underlag när ni funderar på vad som är rimligt att betala för huset.
  • maggi01

Ja precis, hade tänkt begära in offerter för detta men vad ska man egentligen söka efter när det är så omfattande renoveringar? Många är ju så specifika på "enkla" saker, kök, badrum mm. Det här är ju så mycket mer!!
    Men jag tror inte att detta är något helt ovanligt, så det finns nog dom som gör det..

Svar på tråden Köpa hus med EW-grund?