• Najnah

Får ingen luft?

Hej! 

Min dotter, Alice, är snart tre månader. Och för någon vecka sedan hände det för första gången;
    Alice hostar till en/två gånger, och sen låter det som att hon inte får luft! Precis som att hon försöker andas in, men kan inte. Det bara tjuter - jättehögt. 
    Det är väldigt läskigt när det händer.

Har dock märkt att det går över när jag;
    ...om hon ligger ner - lyfter upp henne så hon sitter.
    ...om hon sitter i famnen - lägger henne på mage på min arm.

Det är ju skönt att veta att man vet hur det går att göra något åt detta, men det är ändå läskigt!

Har du någon aning om vad det kan vara?
    Har letat hur mycket som helst efter svar, men hittar inga. Så jag hoppas du har någon aning om vad det kan vara i alla fall.

/Nina 

• Svar på tråden Får ingen luft?
  • BVCsköterska Carmen

Hej Nina!

När det gäller små barn och andning har de ofta en massa "hyss" för sig. Det beror dels på, att själva andningsregleringen (hjärnans styrning av andningen) och dels på att det rent anatomiska (brosket i luftstrupen m.m.) inte är färdigutvecklat/färdigvuxet. Det senare kan göra att barn låter på olika sätt; rosslar, piper m.m. Ibland har barn ännu mjukare brosk än normalt och detta blir mer påtagligt.

Små barn har också kvar den s.k. dykreflexen, vilken är en reflex som sätter kroppen på "sparlåga" när den utlöses. Det kan den göra om man "sätter i halsen" i samband med amning, är slemmig p.g.a. förkylning m.m. Då stänger barnet luftvägen tillfälligt, hjärtfrekvensen går ner och cirkulationen till huden minskar (blir blek). Detta är samma reflex ankorna använder när de dyker efter mat. Det kan upplevas som barnet blir "livlöst", men det klingar av efter några sekunder i regel.

När det gäller ditt barn låter det mest som att just denna omogenhet i "systemen" och inget farligt, men jag måste ändå rekommendera dig att visa upp henne för din BVC då man måste lyssna på och se barnet för att veta.

Lycka till :)
    /Carmen

Svar på tråden Får ingen luft?