• Äldre 10 Nov 15:15
    6070 visningar
    14 svar
    14
    6070

    byta till kontantkort på iPhone

    Jag har en iPhone 3GS, köpt för 2 år sen. Nu har bindningstiden på mitt abonnemang gått ut och jag har sagt upp det.

    Jag har alltså ingen operatör fr.o.m idag och behöver köpa kontantkort eller skaffa nytt abonnemang.
    Vill helst ha kontantkort eftersom jag inte vill binda upp mig igen.

    Någon som vet hur det funkar?
    Behöver jag låsa upp telefonen först? (Hur gör jag det?)
    Om jag köper ett vanligt kontantkort, har jag kvar mitt telefonnummer då?
    Tips på bra kontantkort? (Behöver i första hand kunna ringa, har inte så stor användning av internet i telefonen just nu.)

  • Svar på tråden byta till kontantkort på iPhone
  • Äldre 10 Nov 15:30
    #1

    Låsa upp telefonen kan du göra själv via internet, bara att googla lite... Alternativt pröjsa en femtiolapp på random loppmarknad. Jag har mitt tio år gamla kontantkort (Comviq) i min iPhone. Jämför olika kontantkort på deras hemsidor.

  • Äldre 10 Nov 15:32
    #2

    Jag har ett gammalt simkort från comviq någonstans, men det numret vill jag inte ha kvar längre. Skulle gärna ha samma som jag haft nu i 2 år (bytte nummer och fick ett simkort när jag köpte min iPhone). Men om telefonen väl är upplåst, spelar det någon roll från vilken operatör simkortet är? Måste jag köpa kontantkort från det företaget? (Jag hade abonnemang hos 3 nu i två år)

  • Lollo3­6
    Äldre 10 Nov 15:35
    #3

    Fast ett kontantkort från 3 kan du ju beställa gratis, om du inte är missnöjd med operatören som sådan kan ske det är den enklaste lösningen?


    The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Äldre 10 Nov 15:51
    #4

    Det är tyvärr just det jag är.. Dels vill jag ha kontantkort, dels vill jag bara slippa 3 just nu

  • Äldre 10 Nov 17:15
    #5
    sockerbecca skrev 2011-11-10 15:51:44 följande:
    Det är tyvärr just det jag är.. Dels vill jag ha kontantkort, dels vill jag bara slippa 3 just nu
    Ja vill du slippa 3 är det väl inte från dem du vill ha kontantkort men annars så är det bara att ringa dem så kan de skcka ett med samma nr som du har. Så har jag gjort med abonnemang som vi sagt upp. Du kan ju höra med dem om det först så är det kanske lättare att byta sedan om du har kvar ditt telefonnummer.
  • Äldre 10 Nov 17:35
    #6
    inze skrev 2011-11-10 17:15:30 följande:
    Ja vill du slippa 3 är det väl inte från dem du vill ha kontantkort men annars så är det bara att ringa dem så kan de skcka ett med samma nr som du har. Så har jag gjort med abonnemang som vi sagt upp. Du kan ju höra med dem om det först så är det kanske lättare att byta sedan om du har kvar ditt telefonnummer.
    Du menar att det vore lättare att byta till kontantkort från en annan operatör om jag först har ett kontantkort från 3?
  • Äldre 10 Nov 17:42
    #7
    sockerbecca skrev 2011-11-10 17:35:33 följande:
    Du menar att det vore lättare att byta till kontantkort från en annan operatör om jag först har ett kontantkort från 3?
    Det jag menade var att om du sagt upp din abonnemang hos 3 så försvinner väl ditt nummer. Men om det inte är riktigt avslutat än (det är väl viss uppsägningstid) så kan du kanske fixa kontantkort hos dem med ditt nr så att du kan behålla det och sen byta operatör (när du låst upp telefonen).
  • Äldre 10 Nov 18:49
    #8
    inze skrev 2011-11-10 17:42:17 följande:
    Det jag menade var att om du sagt upp din abonnemang hos 3 så försvinner väl ditt nummer. Men om det inte är riktigt avslutat än (det är väl viss uppsägningstid) så kan du kanske fixa kontantkort hos dem med ditt nr så att du kan behålla det och sen byta operatör (när du låst upp telefonen).
    Som jag förstod det är mitt nummer i karantän just nu, abonnemanget är avslutat fr.o.m idag (det var ett tag sen jag sa upp det nu).

    Men låsa upp den måste jag alltså? Vad händer om jag tar det simkortet och stoppar i en annan telefon?
  • Äldre 10 Nov 19:28
    #9
    sockerbecca skrev 2011-11-10 18:49:36 följande:
    Som jag förstod det är mitt nummer i karantän just nu, abonnemanget är avslutat fr.o.m idag (det var ett tag sen jag sa upp det nu).

    Men låsa upp den måste jag alltså? Vad händer om jag tar det simkortet och stoppar i en annan telefon?
    Du kan ju alltid ringa 3 och fråga om du kan få tillbaka nr som kontantkort.

    Vilket simkort menar du? Det som hörde till abonnemanget är väl stängt från idag.
  • Äldre 10 Nov 22:17
    #10
    inze skrev 2011-11-10 19:28:22 följande:
    Du kan ju alltid ringa 3 och fråga om du kan få tillbaka nr som kontantkort.

    Vilket simkort menar du? Det som hörde till abonnemanget är väl stängt från idag.
    Jo jag får nog göra det, idag kunde jag inte eftersom jag inte hade någon telefon :) hehe hade glömt att det skulle stängas av.

    Ja just det, var nog lite väl trött i huvudet.

    Jag löste det iaf tillfälligt genom att köpa ett kontantkort med startpaket och stoppa i en gammal telefon, så jag har något att ringa med. Så gör det inget om det tar lite tid att få nummer flyttat eller kontantkort hemskickat, och så behövde jag inte låsa upp telefonen på direkten.
  • Äldre 10 Nov 22:20
    #11

    Numret ligger i karantän men du kan inom 3-6månader få över det på ett kontantkort, eller möjligt att portera ut till annan operatör. på kundtjänst kan dem ändra status på nummret...

    Du måste låsa upp din Iphone, men räkna med att du kan tappa vissa funktioner när du gör det.

    // Tidigare 3-anställd...

  • Äldre 11 Nov 05:18
    #12
  • Äldre 11 Nov 07:30
    #13
    sportpappa skrev 2011-11-11 05:18:45 följande:
    Halebop har en tjänst för att byta till dem och behålla numret: www.halebop.se/kontantkort/byt_behall_nummer/
    Funkar inte när numret ligger i karantän hos annan operatör...
  • Äldre 12 Nov 15:51
    #14
    Sweet life skrev 2011-11-10 22:20:04 följande:
    Numret ligger i karantän men du kan inom 3-6månader få över det på ett kontantkort, eller möjligt att portera ut till annan operatör. på kundtjänst kan dem ändra status på nummret...

    Du måste låsa upp din Iphone, men räkna med att du kan tappa vissa funktioner när du gör det.

    // Tidigare 3-anställd...
    Även om jag går in till 3butiken och får den upplåst där? Visst kan man göra så? Hittade inget om det på deras hemsida..

    Det är ju inte som att man måste ladda ner "skumma" filer från internet eller gå till nån invandrare på hörnet.. Det är ju inget konstigt i sig att vilja ha den upplåst. Så vad menar du det är för funktioner jag skulle förlora sen?
Svar på tråden byta till kontantkort på iPhone