• Mercedes

Är detta normalt för en snart 10 årig pojke?

Jag har en fundering som gäller en närståendes barn.
    Pojken är snart 10 år och bara ca 128 cm lång.. min 6 åring är längre!
    Alla är ju olika men är det normalt ? HUr långa är era barn i samma ålder?
    Pojken vågar inte heller prata och frågar man något får man inga svar knappt som hörs och han börjar hålla armarna för munnen när han pratar!
    Han sitter mest och sneglar under lugg och jag tycker det verkar som han har dåligt självförtroende.
    Har undrat mer och mer om det verkligen är som det ska..

• Svar på tråden Är detta normalt för en snart 10 årig pojke?
  • Philippa

Hade nåt varit onormalt hade skolsköterskan reagerat....

• Mercedes

Pojken blev kallad en gång pga han var liten, men föräldrarna åkte till läkaren och gjorde klart för denne att han minsan inte är liten...

• Husis

Att han är liten är en sak, många killar växer ju nästan ingenting förrän de kommer till högstadiet.
    Men om det är så extremt, så kanske han behöver tillväxthormoner ett par år. Bättre att sätta in det tidigare, är för sent.

Men att han inte vågar prata är ju jobbigt, både för honom och för folk som träffar honom. Går det bra för honom i skolan? Har han kompisar? Eller är han lika blyg inför alla?

• Mercedes

Han har en bästis iaf och skolan vet jag inte så mycket om hur det går.
    Han pratar mer med barn men med vuxna är det tvärstopp och har varit i alla tider sedan han var liten.
    Han kan däremot få raseiutbrott när han är ensam hemma med syskon men aldrig när vuxna är hemma då varken pratar han eller rör sig.

• Mercedes

Han brukar under raseriutbrotten försöka slå andra barn, sist min dotter som är 4 år och då hans förälder sa till honom började han gråta och satt på toan och grät! Han tål inte att någon tillrättavisar honom.

• Delgada

Men varför startar du en tråd bara för att skvallra och racka ner på ett stackars barn för?

• Mercedes

Ja för att jag allvarligt undra om det är något som inte står rätt till!
    Men det är ju inte min sak egentligen för varför ska jag bry mig när inte föräldrarna gör det

Sen om det är så synd om honom eller att jag klankar vete tusan, hehe

• Alisa

Gällande längden så är det inget konstigt så länge hans föräldrar är ganska korta. Min son är 11 år och ca 130 cm. Jag är 158 cm och pappan är 168 cm. Vi var med sonen på en tillväxtenhet men där blev han undersökt och utvecklingsmässigt var han precis som alla andra. Nu är han socialt och intellektuellt välfungerande.

Gällande det barnet du skriver om så är det ju ffa utbrotten som är jobbiga för omgivningen, det är synd att föräldrarna inte är mer alerta. Och pratar han inte så är det ju svårt för andra föräldrar att gå in och försöka medla när det blir problem ex på lekplatsen. Jobbigt!

Svar på tråden Är detta normalt för en snart 10 årig pojke?