• Myson

Otto, vad signalerar namnet?

Har haft Otto som en favorit hela tiden men vet inte om det är lite hårt, i jämförelse med t ex Olle. 

Fick lägga ner Vilmer och en favorit är Karl men bägge är upptagna. Funderar därför på Karl Otto.

Vad tänker ni på när ni hör Otto; gulligt, gubbigt, tufft, trendigt, pretto, snobbigt... ?

• Svar på tråden Otto, vad signalerar namnet?
  • Rocket Mania

Jag tycker Otto är jättefint, mycket finare än tex Olle. Jag tycker inte det låter hårt alls. Jag gillart!

• YezzCorner

Jag tycker det är ett hundnamn, kanske för att Schassens hund i serien Knasen heter så. Men jag hade nog inte velat döpa mitt barn till det i alla fall, det är ett gubbnamn om inte ett hundnamn. Har över lag väldigt svårt för gubbnamnen som så många använder sig av. Vilgot, Edwin, eller Algot, liksom Alma, Ebba, Siv osv, det känns som att det fötts små pensionärer när jag hör talas om barn med såna namn. Kalla mig gärna fördomsfull och gnällig, men jag är mer inne på neutralare och lite mer barnklingande namn..

Http://yezzcorner.com -Hästnörd i mammaförpackning
  • Solan Gundersen

Urfult! Hårt och gubbigt. Gillar Olle bäst av dem du räknar upp.

• Myson
    Rocket Mania skrev 2011-11-10 15:45:18 följande:
    Jag tycker Otto är jättefint, mycket finare än tex Olle. Jag tycker inte det låter hårt alls. Jag gillart!
    ja, det har väl lite mer "karaktär" än Olle kanske? Lite "fräsigt" utan att vara för "poppisaktigt" om jag får säga. 
  • Myson
    YezzCorner skrev 2011-11-10 15:50:02 följande:
    Jag tycker det är ett hundnamn, kanske för att Schassens hund i serien Knasen heter så. Men jag hade nog inte velat döpa mitt barn till det i alla fall, det är ett gubbnamn om inte ett hundnamn. Har över lag väldigt svårt för gubbnamnen som så många använder sig av. Vilgot, Edwin, eller Algot, liksom Alma, Ebba, Siv osv, det känns som att det fötts små pensionärer när jag hör talas om barn med såna namn. Kalla mig gärna fördomsfull och gnällig, men jag är mer inne på neutralare och lite mer barnklingande namn..
    Ok, det är bra att veta! Känns som dina åsikter helt strider mot mina och i det här fallet känns namnet därmed rätt Flört. Gillar både Vilgot och Edvin ganska bra, Ebba och Siv.

Menar alltså inte illa för jag fiskar efter alla åsikter och bra att du motiverat dem. Toppen!
  • bondmoran punkt nu

För mig är Otto ett hundnamn då vi har haft en hund som heter Otto och jag känner andra hundar som heter Otto. Karl-Otto var ännu värre för då tänker jag på brevbäraren Dag-Otto.

Olle är jag inte jätteförtjust i men det är helt klart bättre än Otto.

Vilmer däremot tyckte jag var fint. Vi hade en granne tidigare som hade en son som hette Viking. Det var också fint tycker jag

Om mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle: www.bondmoran.nu eller www.bästatipsen.bondmoran.nu
  • SkyDark

Jag tänker på en tjock liten pojke när jag hör Otto ^-^

Men det är ett fint namn, och varför inte krossa människors fördomar mot namnet och ge er son det om det är vad ni gillar =)

• Songs from the wood

Otto är jättegulligt. Jag tycker inte att det är hårt alls. Namnet Olle, som du jämför med, är fint men absolut mycket tråkigare.

• Myson
    MammaEmelie91 skrev 2011-11-10 15:52:39 följande:
    Tänker på brevbäraren Dag-Otto i Jäkelskapsfilmerna.
    Eh, Jäkelskapsfilmerna??? Är det dom där buskisarna med Christer o... , eller vad de heter? Det kollar jag absolut inte på! 
    Så även här; de som har åsikter härkomna från denna kategori stärker mina tankar kring Otto Glad  
    Tackar, bugar och bockar!  
Svar på tråden Otto, vad signalerar namnet?