• Anonym (A)

MS?!

Jag har jättemycket nervryckningar i benen och i armarna. Nu menar jag mycket, det liksom BUBBLAR under huden på mig. Sen har jag den senaste veckan fått mycket starka smärtor i benen som strålar ända från rumpan ner i fötterna och från axlarna genom armarna ner till händerna. har ONT i benen och i händerna. Det känns som elektriska stötar, det liksom värker, inte hela tiden, det kommer som stötar, men det känns som att jag blivit känsligare i kroppen, nästan som när man är förkyld. Är även VÄDLIGT skakig i händerna och känner mig svag i fingrarna. Och om jag håller handen uppe vid axeln och för ner den, typ som om du tränar med hantlar, även om jag slappnar av eller spänner musklerna så "hoppar" musklerna, jag har ingen kontroll över dom, alltså mina biceps, som om jag är jättesvag i armen.. fast jag egentligen inte är det.
    Jag ska till en neurolog på onsdag. Men tänkte om det kanske finns någon här som känner igen sig eller kan säga något...? Är så jävla rädd. 

• Svar på tråden MS?!
  • Spexig

Känner inte igen det du beskriver. Mamma (som har MS) fick känselbortfall i benen och fötterna och hade lixom konstanta stickningar i huden. Hon är för all del försvagad i händerna, så det stämmer.
    Själv  har jag fält av stickningar i huden i nacken som kommer och går flera ggr dagligen, har kollat för MS (magnetkamera o hela kittet!) och det var inte MS. De vet inte riktigt vad det är, men det verkar inte vara farligt (kan ju vara stress, tex).

OM det är MS är det ju bättre att du får diagnos så fort som möjligt, så du kan få bromsmedicin. På mamma funkar den jättebra, hon har inte haft någon förlust av nerv/hjärn-massa sen 2003 då hon fick sin diagnos. Så det är ju bra, även om det säkert suger att ta spruta 3 ggr/vecka.

Även om de skulle säga att det absolut inte låter som MS, propsa på magnetkameraundersökning så du får veta säkert iom att det är enda sättet att 100% diagnosticera MS.
    Neurologen jag gick till sa basically "Jag är säker på att du inte har MS, men jag bokar en scan till dig eftersom jag ser att du är orolig".
    Det tog 50 min och var rätt högljudt (klonkade o tjöt o pep) o lite läskigt i början (eftersom det är så trångt där inne) tills jag märkte att det var öppet i huvudändan oxå och alltså luftigare än jag trodde först. Sen var det mest lite småtråkigt.

Hoppas det är "ingenting"!

• Anonym (A)

Tack för ditt svar. Vad är det för MR jag ska be om? Hjärna, hals/nacke och rygg? Behöver jag ta ryggmärgsprov eller vad det nu är för att 100% kunna utesluta MS?
    Kan det vara ALS eller Parkinsson tror du? 

• Spexig

Ja, på mig tog de hjärna, halsrygg o bröstrygg. 

Jag är inte expert, men som jag förstår det är det MR som diagosticerar MS, inget annat. ALS o Parkinson kan jag inget om, tyvärr.

Håller tummarna för dig! 

• Anonym (M)

Hej, hur gick det för dig? Jag känner precis samma symptom. 

Svar på tråden MS?!