• Anonym (Nöjd)

Femcap och contragel grön

Är sedan en månad tillbaka en mycket nöjd ägare till ett femcap pessar. Hade ätit p-piller under många år och det sista året mådde jag bara sämre och sämre. Har sedan jag slutade med pillren varit ett pms-monster utan dess like men börjar nu må bättre.

Vill verkligen rekommendera femcap till er som vill prova på ett hormonfritt preventivmedel eller er som vill sluta med p-piller för att få igång kroppen inför att skaffa barn men inte riktigt är redo att bli gravida ännu. Hon som har hand om den svenska hemsidan där du kan beställa det är dessutom supertrevlig och hjälpsam.

Har några frågor till er andra som använder detta pessar.

Hur mycket contragel tar ni på och vart sätter ni den? Tycker det står lite olika i instruktionen på hemsidan och den man får med pessaret.

Hur länge räcker en tub med contragel för er?

Har alltid vetat att jag har mycket flytningar men nu sen jag fick pessaret har jag insett hur mycket. Det står att man kan ha det inne i 48 timmar men så länge vågar jag inte ha det för då skulle det bli helt fullt och då har jag fått för mig att det inte sitter som det ska. Någon som vet något om detta? 

• Svar på tråden Femcap och contragel grön
  • Anonym (Odeppig)

Ja, när man nu läser om alla med minipiller etc som äter antidepressiva undrar man ju varför inte fler använder hormonfritt.
    Jag har märkt att när jag har femcap som menskopp och glömt tömma, så kan den glida ut vid toabesök typ 2. Har hänt och jag har fångat upp den i tid.
    Därför är jag lite noga vid ägglossning att känna att den sitter bra. Men jag har inte extremt mycket sekret då, även om det är mer. Har aldrig lossnat då.
    Jag ta bara en liten klick gel och geggar ut runt "kullen med bandet", inget i koppen, då jag vill ha koll på sekretet. Däremot så vet jag nu när jag har ägglossning, så några dagar efter har jag inget gel och ibland inget pessar heller. Däremot kan jag ha enbart gel ibland efter mens, som jag puttar in när jag ska lägga mig , för slidan mår mycket bättre då. ( Då har jag förstås inte sex)
    Ibland har jag det inne längre än två dygn, glömt att ta ut, eftersom det inte känns. Men det har inte blivit några problem. Allt detta lät rörigt, men  det känns som om jag fått till det så det funkar för just mig/oss.
    Min kille är sjukt nöjd att slippa kondom. Och jag lika nöjd att slippa hormoner.

• Anonym (Nöjd)

Hejsan och tack för ditt svar
    Det är intressant att läsa om hur någon annan som använder femcap gör. Jag hade väldigt tydliga ÄL-flytningar denna månad och kommer nog göra  som du när min menscykel blivit regelbunden och koncentrera mig på att använda pessaret då. Är coolt att lära känna sin kropp och dess funktioner efter 8 år med hormoner, jag är alldeles fascinerad av att studera mina flytningar och min tapp.

Tycker också det är helt otroligt att det inte är mer populärt att ha pessar som preventionsmedel, men kan tänka mig att det finns ganska många som tycker det är jobbigt att hålla på och gräva så långt inne i slidan.
    Hoppas dock att fler ska få vetskap om att det finns som alternativ i alla fall.

• snuffrare

Jag älskar min femcap! Räddade mitt förhållande :) är ett monster med extra hormoner i kroppen och kondom var inget alt.

Jag använder gelen i och utanför men har insett att en tub kommer försvinna snabbt om man har massa på, räcker det utanpå? Är bara rädd att det slinker förbi...

• Anonym (En till!)

Perfekt med fler som använder! Jag har en klick i bara. Är inne på första tuben för vi hade dansk pessarkräm kvar sen innan.

Har en fråga till er, mitt pessar  har åkt runt ett par ggr. Min kille har liksom stött i det när vi har haft sex. Det har känts lite konstigt och efter så har jag märkt att det snurrat runt. Inte kul alls! Gör jag fel när jag sätter in tro?

• snuffrare

Tänk på att du känner "suget" som i en sugpropp. Det har även hänt mig att den åkte runt så läste instruktionerna igen och letar efter suget så har det inte hänt igen! Hoppas det funkar!

• Anonym (Nöjd)

Det ska tydligen inte göra något att det snurrar runt så länge det sitter kvar på plats Väldigt kul att höra från fler nöjda användare! Intressant att vi har på gelen lite olika... Efter ett tag när man fått koll på sin menscykel vet man nog när det är viktigast att skydda sig och kan vara mer sparsam med gelen annars.

• Anonym (Nöjd)

En till: om du med åkt runt menar att det vänt sig upp och ned och inte sitter på plats kan det hända att du inte riktigt fått det på plats från början, så var det för mig. Min livmodertapp verkar sitta väldigt långt bak och för att få pessaret på plats måste jag först skjuta in det så långt jag kan och sen trycka extra på den bakersta kanten så att den ska komma förbi livmodertappen så att jag kan välta ner pessaret över den. Jag hoppas du förstår och att det kan vara till hjälp

• Anonym (En till!)
    Anonym (Nöjd) skrev 2011-11-15 09:08:42 följande:
    En till: om du med åkt runt menar att det vänt sig upp och ned och inte sitter på plats kan det hända att du inte riktigt fått det på plats från början, så var det för mig. Min livmodertapp verkar sitta väldigt långt bak och för att få pessaret på plats måste jag först skjuta in det så långt jag kan och sen trycka extra på den bakersta kanten så att den ska komma förbi livmodertappen så att jag kan välta ner pessaret över den. Jag hoppas du förstår och att det kan vara till hjälp
    Ja, precis så menar jag. Har fått ta dagen efter piller när det hänt vid ägglossning. Känns inte som att jag når ordentligt m mina fingrar? Har ett gammalt "klassiskt" pessar som jag använt vid ägglossning för att slippa att detta händer igen...
  • Anonym (Nöjd)

Ojdå, bra du har ett till pessar att ta till. Men om du når tappen när du sitter på huk så borde du kunna nå att få dit det rätt. min sitter lite mer till höger än jag trodde från början... Känn efter tappen när du sätter in pessaret så borde det gå bra, men når du inte alls tappen så är det tyvärr kanske omöjligt.

• snuffrare

Jag måste stå med ena benet på toalettsitsen och böja mig lite för att dwt ska gå. Kanske testa lite olka atällningar när du sätter på den?

Svar på tråden Femcap och contragel grön