• axdal

orolig för hörseln

hej under en längre tid har det renoverats i vårat hus med lägenheter och det har borrats mm så det har dånat i våran lägenhet. Varje gång det dånar så blir våran 2,5 åriga dotter rädd och håller sig för öronen och kryper upp hos oss. 

idag på dagis när vi hade ett samtal om hur det går på förskolan så frågade jag om de reagerat något på om dottern reagerar på höga ljud. och visst hade de lagt märke till det och även skrivit det som en sak de ville ta upp.
    Hon reagerar och håller sig för öronen om det blir stökigt och stimmit. Lika så om barnen får spela med instrument mm.. Då håller hon för öronen.
    och för nån vecka sedan när det var asfalttering på förskolans parkering hade de varit tvugna att gå in med henne för hon satt och höll sig för öronen och tyckte det var jättejobbigt.

det har blivit såhär nu efter att de började med renoveringen i lägenheterna brevid.
    Kan det vara så att hon blivit överkänslig för höga ljud???
    med tanke på att hon tycker det är så jobbigt.

För såhär har det ju inte varit tidigare.. hon har ju älskat att spela musik och skrika och stojja.

Och hur går jag tillväga för att kolla upp det??

• Svar på tråden orolig för hörseln
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Vissa barn kan upplevas mer "känsliga" för höga ljud, stim och stoj än andra. Ett samband med renoveringen kan säkert finnas, att hon "triggats" igång mer vad gäller detta och jag känner ingen oro.

Fenomenet brukar i "fina termer" kallas hyperakusis= överkänslig för ljud och i sällsynta fall kan samband finnas med andra åkommor. Råder dig att kontakta din BVC för diskussion kring hennes bekymmer och vid behov får man ta frågan vidare till BVC-läkaren om problemet kvarstår.

Lycka till!
    MVH
    Carmen

Svar på tråden orolig för hörseln