Näsblod före mens?
Är det någon mer än jag som brukar få spontant näsblod nån gång veckan innan mens?
Skriv i så fall gärna hur gamla ni är och om ni har försökt få barn och om det har gått bra!
Är det någon mer än jag som brukar få spontant näsblod nån gång veckan innan mens?
Skriv i så fall gärna hur gamla ni är och om ni har försökt få barn och om det har gått bra!
*Puffar!*
Ja hejsan tjejen. Jag är en sån. Eller rättarsagt, det senaste åren typ 2-3 dagar innan mens och sen varje dag fram till mens så har jag snytit blod. Jättekonstigt, men det har gjort att jag vetat att "nu är det dags för mens".
Dock tror jag vi är lite unika.
Jag har frågat många men ingen som upplevt något liknande, och jag hade det t.o.m på facebook en gång som en sorts fråga men alla tog det som ett skämt?:P
Vi har försökt få barn nu men dock bara i någon månad.
Jag har fått diagnos Endometrios av en doktor, och jag är 23 år gammal.
Hur ser din näsblödarhistoria och övrigt ut?=)
Jag med
Trodde bara det var jag. Veckan innan mens så får jag blod när jag snyter mig. Jaha nu är den på gång.
Har inte fått näsblod som Ts mest snorblandat men nu undrar jag vad det har med fertiliteten att göra ?
Trodde bara det var jag. Veckan innan mens så får jag blod när jag snyter mig. Jaha nu är den på gång.
men det var/är ganska intressant. Nu försöker inte jag få barn men jag tror inte jag är så fertil heller. Ålder och sköldskörtel är emot mig.
men det var/är ganska intressant. Nu försöker inte jag få barn men jag tror inte jag är så fertil heller. Ålder och sköldskörtel är emot mig.
.
Här är en till som snyter blod 2-3 dagar innan jag skall ha min mens.. Trodde faktiskt jag var den enda 😄för ingen jag pratat med har lika dant.. Har ingen aning om varför det är så..
Tänkte bara besvara er som undrar. Om ni får näsblod i samband med mens liksom under före eller efter så tyder det relativt starkt på att ni har endometrios. Endometrios är en väldigt vanlig sjukdom som drabbar var tionde kvinna. Att blöda näsblod då kring mensen betyder att man har endometrios i näsan, eftersom endometrios kan finnas i hela kroppen som lungorna och då kan man hosta blod exempelvis. Ni ska inte bli oroliga kring detta sålänge de inte påverkar er. Om du som skriver ovan blöder näsblod och har svårt att få barn så åk till en gynekolog, helst i Göteborg Stockholm eller Malmö för där finns de som kan endometrios. Har själv varit i Malmö hos en läkare som hade framåtledande forskning kring detta. Om du även har endometrios kan du få frysa äggen gratis och bli befruktad på det sättet istället. Enda sättet att säkerställa endometrios i Sverige är genom operation och öppna upp eller med titthål se efter. Man kan även ta biopsi ur slemhinnan men har inte hört någon läkare i Sverige som gör de...
Använder mig av en andrahandskälla men har kollat upp förstahandskällorna med!
efterendometrios.blogspot.se/2014/08/10-saker-du-inte-visste-om-endometrios.html
Här är en till med näsblod före mens. Jag kan blöda riktigt kraftigt, ofta i flera timmar, en eller två gånger veckan före mens.
Det var intressant att läsa om endometrios och att det kan ge näsblod eftersom jag har flera symptom på det och har funderat på att försöka få till en utredning. Tack för tipset.
Även om jag inte önskar andra den här åkomman måste jag erkänna att det känns skönt att inte vara ensam. Till och med min läkare tittade på mig som om jag inte var klok någonstans när jag undrade om det fanns något samband.
Jag har IBS som kan ha en viss sammankoppling till endometrios. Blör nu näsblod och ska ha mens om två dagar :( Hoppas verkligen inte jag har den sjukdomen...
Endometrios i näsan, ja kanske är det vad jag har eftersom jag ofta blöder veckan före. Alltid haft normal mens dock. Är i klimakterieåldern, har alltid haft lätt att få blåmärken men inga andra fysiska blödningsbesvär (vad jag märkt).
Jag fick min mens ganska sent för 1,5 år sen (är 16 nu) och innan det blödde jag aldrig näsblod. Men nu har jag börjat göra det ganska ofta och har misstänkt att det är kopplat till mensen. Har ju inte trott att det kunde stämma men då kanske det gör det ändå! Blöder dock bara pyttelite näsblod.
Kan ju uppdatera med att jag pratade med en läkare om det här bara nyligen, var där på undersökning (onkolog). Hon sa att det berodde på hormoner som ställer till det, sen har jag för egen del en viss blödningsbenägenhet också (det här med blåmärken).