• Anonym (reumatiker?)

Hur går en utredning om reumatism till?

Någon som vet genom kunskap eller erfarenhet om man själv vill bli utredd för reumatism och hur den utredningen då går till?

• Svar på tråden Hur går en utredning om reumatism till?
  • Laboblina

För mig var det så att husläkaren remitterade mig till reumatologen, som tog blodprov och röntgade vissa leder. Sen tittade han och kände på flera leder. Ungefär så.

• UngArbetarfru

Fick en remiss till reumatologen efter det kom fram att jag hade lupus hos hudläkaren.

• Bebisjuli06

TS; vad får dig att tro att du har reumatism? Är nyfiken då jag misstänker att min ena son ev. har det...Vad är dina symtom?

• Anonym (reumatiker?)

Tack!

Min barnmorska på MVC ville att jag skulle bli utredd för reumatism efter min graviditet. Så nu väntar jag till december då jag hoppas vårdcentralen ska ha en tid för mig... Men smärtan börjar bli outhärdlig, och det är inget jag gör som gör att jag får smärta. Jag är inte överviktig, jag rör på mig och äter helt okej. Men ont i leder har jag haft ända sedan jag var 13 / 14 år eftersom jag minns särskilda situationer vid den åldern som gjorde det omöjligt för mig att bete mig som andra ungdomar då.

Men eftersom reumatism inte går att se på samma sätt som en bakterie, så är jag nyfiken på hur en sådan utredning faktiskt går till...

• Anonym (reumatiker?)
    Bebisjuli06 skrev 2011-11-10 23:46:35 följande:
    TS; vad får dig att tro att du har reumatism? Är nyfiken då jag misstänker att min ena son ev. har det...Vad är dina symtom?
    Jag är ofta stel i leder, särskilt i överarmarna, lår och vader. Har ofta värk i händer och fötter också. Är inte överviktig. Har inte oerhörd smärta dygnet runt varje dag, utan har ont varje dag men ohygglig smärta utspridda dagar varje månad. Kan inte sitta på knä eller på huk eftersom knäna då håller på att explodera och jag inte ens kan andas av smärta. Kan inte sitta i en bil eller sitta någonstans om jag inte får räta ut benen då och då eftersom knäna och låren annars börjar bulta av smärta tills det gör olidligt ont. Har haft dessa problem sedan yngre tonåren.
  • Anonym (reumatiker?)

En annan fråga:

Om man blir diagnostiserad med reumatism, vad får man för hjälp då? Är det sjukgymnastik, är det starkare värktabletter, eller är det annan hjälp?

• MiScHoOo

Jag trodde själv jag hade reumatism och mina smärtor var hemska och ingen kraft, Hur som helst efter undersökningen hos vc och blodprov så fick jag diagnosen fibromylargi.

• Anonym (reumatiker?)
    MiScHoOo skrev 2011-11-10 23:56:17 följande:
    Jag trodde själv jag hade reumatism och mina smärtor var hemska och ingen kraft, Hur som helst efter undersökningen hos vc och blodprov så fick jag diagnosen fibromylargi.
    Det har min mamma, så det är ju ingen omöjlighet... Men man får ju hoppas på det bästa då många idag tyvärr tror att fibromyalgi är en psykisk sjukdom.
  • MiScHoOo
    Anonym (reumatiker?) skrev 2011-11-11 00:00:04 följande:
    Det har min mamma, så det är ju ingen omöjlighet... Men man får ju hoppas på det bästa då många idag tyvärr tror att fibromyalgi är en psykisk sjukdom.
    träffa en kunnig läkare om detta. Jag hade verkligen inte hörts talar om fibro tills jag fick diagosen och sedan började jag en behandling som jag tyvärr inte avslutade pga en graviditet och illamående, Träffade där en duktig smärtläkare och nej det är ingen psykisk sjukdom utan bland annat överrörlighet i leder
  • Anonym (har själv JCA)

Det finns många olika former av reumatism, den vanligaste är reumatoid artrit. 
    Har du haft ont sedan du var i tonåren så kan det vara Juvenil reumatoid artrit du har.

"Vanlig" reumatism kan ge utslag på lite blodprover. Sänkan brukar vara förhöjd när man är i ett skov, ANF-kärnor är ett annat prov.

Men vill du ha bra information ska du gå in på  http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida= där finns mycket och bra information.

Behandlingen av sjukdomen kan variera mycket. Endel får "anpassad" medicin så som Enbrel och Remicade, men många behandlas även med en form av cellgift t ex Methotrexate. Ibland kan man även få olika kombinationer av olika mediciner. 

Om du är gravid så kan ju proverna tas ändå så du slipper vänta, det är extra jobbigt att vara gravid och ha ont i lederna. Boka en tid till en läkare som kan hjälpa dej med lite smärtstillande.

Du kan även vara hjälpt av sjukgymnastik, t ex vattengymnastik som är mycket skonsam mot lederna men effektivt. En sjukgymnast kan även prova om TENS kan hjälpa dej (elektricitet som hjälper till att öka blodgenomströmningen  i onda/strama muskler).

Hoppas att du fått svar på några av dina frågor.

• Thilde08

Min reumatism bröt ut efter min graviditet för ca 1½ år sedan (det kan debutera pga av hormonerna) först kom det smygande och sen var nästan varenda led drabbad. Utöver smärtan och stelheten så är man väldigt trött med en feberkänsla i kroppen (reumatisk feber). Läkarna kan se att man har reumatism genom blodprov. Man har förhöjd sänka och sedan kan man ha positivt på crpn (tror jag den hette). Se till att få en akuttid och tvinga vårdcentralen till ett blodprov. Har du reumatism bör du få hjälp snarast. Detta då jag själv var så dålig hela min mammaledighet(är det fortfarande) att jag inte klarade av att ta hand om mitt barn. Den tiden som borde vara mest harmonisk och lycklig i ens liv. En tid man aldrig kan få tillbaka. Man ska inte ha ont då. Lycka till =)

• Anonym (reumatiker?)
    Thilde08 skrev 2011-11-13 13:36:59 följande:

Min reumatism bröt ut efter min graviditet för ca 1½ år sedan (det kan debutera pga av hormonerna) först kom det smygande och sen var nästan varenda led drabbad. Utöver smärtan och stelheten så är man väldigt trött med en feberkänsla i kroppen (reumatisk feber). Läkarna kan se att man har reumatism genom blodprov. Man har förhöjd sänka och sedan kan man ha positivt på crpn (tror jag den hette). Se till att få en akuttid och tvinga vårdcentralen till ett blodprov. Har du reumatism bör du få hjälp snarast. Detta då jag själv var så dålig hela min mammaledighet(är det fortfarande) att jag inte klarade av att ta hand om mitt barn. Den tiden som borde vara mest harmonisk och lycklig i ens liv. En tid man aldrig kan få tillbaka. Man ska inte ha ont då. Lycka till =)

Man får ringa i flera dagar för att lyckas få en akuttid kanske... Sist jag försökte lyckades jag aldrig utan hann bli frisk från sjukdomen jag då hade innan jag lyckades få tid. Och alla bokningsbara tider för november är fullbokade.

Så jag kan bara snällt vänta till december...
  • Anonym (har själv JCA)

Beroende på vart du bor så kan du alltid välja att söka vård hos annan vårdcentral. Det finns säkert någon annan som vill ha nya patienter och då ger dej en läkartid. Annars så söker du på någon primärvårdsakut om du har mycket ont. Men hör även med MVC-läkaren om denne kan hjälpa dej med remiss.

Vet ej om man kan skriva en egenremiss i alla landsting, men om du bor inom Västra Götaland kan du skriva en egen remiss till närmsta reumatolog mottagning.

På proverna sänka och CRP kan man bara se om man har en pågående infektion i kroppen (dessa är inte alltid förhöjda).  En reumatisk diagnos sätts med hjälp av blodprover, klinisk status och ev röntgen av lederna.

Svar på tråden Hur går en utredning om reumatism till?