• CaCC

Namnmärkning av kläder

Tänkte höra mig för lite gällande märkning av kläder. Vi har två tjejer varav den stora på 2,5 år snart ska börja på förskola. Det är ju då dags att märka kläderna med namn och vi tänkte beställa sånna där namnband. Men vi funderar nu på om vi ska beställa band med hela förnamnet och efternamnet eller om vi ska ha första bokstaven i förnamnet och hela efternamnet. Våra tjejer har samma första bokstav i förnamnet och den lilla kommer ju säkert ärva en del kläder av stora tjejen och då kan det ju vara skönt att slippa märka om om man inte skriver ut hela förnamnet. Men det kanske blir krångligt förskolan den dagen som lilla tjejen börjar där också.

Någon som har tankar om detta? Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden Namnmärkning av kläder
  • Jojjanna

Om ni har ett "ovanligt" efternamn dvs ingen annan som har det så räcker det ju med efternamnet... kläderna kommer ju då tillbaka oavsett vem som glömt eller tappat bort dem.

* BF 4 mars 2012 *
  • wity

Jag skulle nog tagit första bokstav i förnamnet + efternamn, typ "S Olsson".

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • J1983

Hmm.. jag tog hela min dotters namn men har i efterhand kommit på att jag skulle beställa lappar med bara efternamnet för det är ingen annan som heter så o då kunde jag ju använt samma lappar till sonen.. men men. 
    Om de går på samma avdelning kan det ju bli besvärligt om det står samma på lapparna å andra sidan så lär det väl skilja endel i storlek så de bör kunna reda ut den ändå? 

• Anne69

Vi har tre varianter på våra namnlappar:

Efternamn telefonnummer - sätts i ytterkläder och sånt som självklart kommer att ärvas

Symbol Förnamn Efternamn - en variant till vardera barn som de också själva lätt känner igen. Dessa kläder kan också ärvas ibland men då får man helt enkelt ta bort lappen.

Sen märker vi också mycket med penna - det är ett måste när det ska gå fort och ungarna ska iväg med nya strumpbyxor tex.       

• Grismamman

Jag har lappar med hela förnamnet och efternamnet. Efternamnet är ovanligt men det är också bra att ha förnamnet för det är ju faktiskt så att det oftast är det första namnet barnet lär sig känna igen själv. När någon frågar min son vad han heter så säger han alltid sitt fullständiga namn ( förnamn o efternamn). Varför har jag ingen aning om. Finns ingen annan på förskolan som har samma förnamn heller.

• Havsjungfrun

Kör med efternamnet då våra barn är ensamma om det på dagis och skola. Tänk på att det tar mycket mer tid med namnlappar/band att sy fast. Skriver med märkpenna eller srtyker fast lappar. Har sett att det finns en stämpel för ändamålet också och det tycker jag är smart.

• Återkommande gäst

Jag har slutat använda namnband och kör med Polarns märkpenna på avsedd lapp eller på tvättrådslappen - går så otroligt mycket snabbare än band

När barn 2 ärver plaggen är märkningen oftast så tvättblekt att det bara är att skriva förnamnet över ettans namn.

• MintMint

Vi har en väldigt vanligt efternamn, men jag har köpt namnlappar till barnen med följande text:

".......... Efternamn, 000-000000" (telefon)

Sen skriver jag ut barnens förnamn bara i namnlapparna, med en märkpenna.

Svar på tråden Namnmärkning av kläder