• MissMay

Upphovsrättsfri musik, vart hittar jag sånt?

Behöver hjälp att hitta upphovsrättsfri musik som ska spelas i bakgrunden i en restaurang. Några förslag? Vart kan jag hitta sådan musik att ladda ner?

Klassisk musik från 1700-talet är väl okej? men den är lite deppigt. Relaxmusik hade varit bra, men vart hittar jag sådant som inte är skyddat av upphovsrättslagen?

Behöver hjälp, så jag behöver så många förslag och idéer som möjligt!

• Svar på tråden Upphovsrättsfri musik, vart hittar jag sånt?
  • Pirum

"Ett musikverk är enligt upphovsrättslagen skyddat under upphovsmannens livstid och till och med 70 år efter dödsåret. Upphovsrätten ger samma skydd till alla typer av verk, alltså oavsett om det rör sig om en symfoni eller visa. Artisters och musikers insatser, liksom inspelningar av musikverk är också skyddade av upphovsrättslagen, men i 50 år från det datum då verket spelades in."

Källa: STIM.

• Pirum

Sedan tror jag att tiden för inspelad musik nyligen ändrats till 70 år, genom ett EU-beslut. 

• Anova

Lingonpajen har rätt. EU bestämde i september att höja gränsen för upphovsrätten för inspelad musik till 70 år. Så det kan bli svårt att hitta musik som är över 70 år.

Det du kan göra är att höra av dig till någon som spelar och kanske låta denna spela in musik? 

Annars är väl inte STIM-avgiften så fruktansvärt dyr om man inte har stor restaurang? Den beräknas utifrån antal restaurangplatser.

Svar på tråden Upphovsrättsfri musik, vart hittar jag sånt?