• bodimit

Utesluta "fredagsmys" när hon blir arg?

Jag har en dotter och hon blir så lätt arg för minsta lilla grej. Tex imorse så ville hon att jag skulle sjunga sankta lucia. men jag sjöng fel på ett ord och då bryter h*lvetet loss!  Med gap och skrik och tårar skriker hon dumma bajskorvsmamma det var fel aaarrrggghhh!!! osv osv. då sa jag till henne (utan att höja rösten eller gapa tillbaka) att så får du inte säga. alla kan sjunga fel men om du gapar och skriker åt mig eller säger såna saker så blir det ingen fredagsmys idag.
    Då försökte hon kvälja sina tårar men hon var fortfarande arg. (men det får hon vara såklart sålänge hon inte bryter ut i ren raseri som hon väldigt ofta gör)  Men sen så "gömde" hon sitt ansikte för mig för hon ville inte att jag skulle se att hon var arg. Jag sa till henne att man får vara arg. men man får inte skrika och gapa och säga såna saker även om man är arg.

Gjorde jag fel? Hur skulle ni göra för att få bort dessa hemska utbrott för minsta lilla sak?

• Svar på tråden Utesluta "fredagsmys" när hon blir arg?
  • Luullis

Nej det skulle jag inte göra. Fredagsmyset har ju ingen koppling till det som händer när hon blir arg.
    Om hon blir arg och gapar och skriker när du sjunger - då sjunger ni inte mer, det räcker som konsekvens. 

• miljarden

Hur gammal är hon?
    Jag tycker inte att det känns rätt att bestraffa henne för att hon blir arg. Istället för att säga till henne vad hon inte får göra när hon är arg så kan du väl försöka visa henne hur hon kan leva ut sin ilska på ett okej sätt?

• Äppelpaj80

Jag skulle inte hota med att ta bort fredagsmys i den här situationen. Det känns som de andra skrivit inte som ett staff som är relevant. Undrar också hur gammal hon är?

• La Lola
    Luullis skrev 2011-11-11 09:31:56 följande:
    Nej det skulle jag inte göra. Fredagsmyset har ju ingen koppling till det som händer när hon blir arg.
    Om hon blir arg och gapar och skriker när du sjunger - då sjunger ni inte mer, det räcker som konsekvens. 
    Samma här.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hymafr

Tycker också att konsekvensen borde blivit att du säger att du inte vill sjunga med henne om hon blir arg.

Säg också att du inte vill sjunga med henne för att hon blir arg varje gång du sjunger fel och du vill inte att någon ska vara arg.

Samtidigt tycker jag att du inte får vara rädd för att själv bli arg på henne när hon blir arg. Då menar jag inte att du ska skrika och gapa på henne, men kanske höja rösten lite och tala tydligt och "strängt" när du säger det som du redan nu säger.   

Du frågar hur man blir av med dessa utbrott.

Jag skulle gjort som ovan - dvs visat att det inte är ok genom att jag själv blir arg och irriterad över hennes beteende. Många barn provocerar och provocerar för att de vill ha en reaktion. Barn mår bra av fasta regler att förhålla sig till och när de märker att de i stort sett kan mörda katten och sätta eld på huset utan att konsekvensen blir annat än att mamma eller pappa säger med pedagogisk röst att "så får man inte göra" så blir barnet istället osäkert.
    Nu är det ju inte säkert att det är så hos er, men kanske något att fundera över och pröva om det passar er och er familj.     

• vintersnö

Hur koppla du ihop fredagsmyset med sången? Tänk om hon sköter sig exemplariskt resten av dagen men ska myset utebli ikväll då för hon blev lite arg på morgonen? Konsekvensen ska väl ha en koppling direkt och inte för nåt som sker 10 tim senare?

• lilla mej

skulle inte straffa pa det viset. Men som du gjorde forklara att man kan sjunga fel ibland och att det ar ok. Skulle dock saga att du inte vill sjunga mer nar hon beter sig sa. blir min dotter hysterisk efter allt forklarande sa sager jag att hon far ga ut ur rummet och komma tillbaka nar hon har gapat fardigt.

• Äppelpaj80
    lilla mej skrev 2011-11-11 09:57:06 följande:
    skulle inte straffa pa det viset. Men som du gjorde forklara att man kan sjunga fel ibland och att det ar ok. Skulle dock saga att du inte vill sjunga mer nar hon beter sig sa. blir min dotter hysterisk efter allt forklarande sa sager jag att hon far ga ut ur rummet och komma tillbaka nar hon har gapat fardigt.

Så gjorde vi också på den tiden döttrarna fick såna här raseriutbrott. Det händer fortfarande att dem får de men allt mer sällan nu när båda är över 3 års ålder
    Beter man sig illa och skriker så får man gå ut ur rummet eller gå iväg och skrika av sig.
    l
    Sen blir vi givetvis arga också om de kallat oss för bajskorvmamma eller dylikt. Men markerar man tillräckligt hårt från start att det absolut inte är ok att säga fula ord så brukar de lära sig det rätt fort.
    Min erfarenhet är att de som fortfarande har 5 åringar som kallar sina föräldrar för fula namn är de föräldrar som inte reagerar när barnen gör det och som inte säger ifrån att det är oacceptablet att använda såna ord.

• bodimit

Hon är 5år nu och har alltid gjort såhär.. ända sedan hon var 2 har hon verkligen vart på mig om jag sjöng fel eller om jag ens sjöng överhuvudtaget.. det är väldigt jobbigt för att under hela den här tiden har jag sagt att ja då sjunger jag inte nu istället. men det hjälper ju bara inte.  Så idag "tappade" jag tålamodet och fick "hota" med det istället.  Alla de här "konsekvenserna" som att sluta sjunga tar ju bara inte på henne så jag kände att jag var tvungen att gå ett steg längre.  Jg har alltid tidigare sjungt mycket och älskar att sjunga men sen hon var två har jag i princip alltid vart tvungen att hålla tyst för annars får hon vredesutbrott.... Inte så kul.

Svar på tråden Utesluta "fredagsmys" när hon blir arg?