• ViTvåBlirTre

Bra efterrätt till nyår sökes!

Vi ska ha nyårsfest och blir runt 20-30 personer.
    Nu behöver jag förslag på en lätt men smarrig efterrätt till alla dessa personer som man med fördel kan förbereda innan (men inget måste).

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Bra efterrätt till nyår sökes!
  • Annelie 76

Panna cotta. Fast gör den med mindre socker än i de vanliga recepten, den blir godare då. Vaniljsmak på pannan och sen bär eller bärsås till är underbart och extremt lätt att fixa.

• Sophiebysophie

Åh jag har en jätte smarrig o lyxig efträtt, men den kanske är jobbig att göra till så många personer, fördelen är dock att man kan förbereda den och ha i kylen.

Det är en kaffechokladmousse som är såå god, den är jätte lätt att göra.
    Sen lägger man den i chokladformar som man gör själv (det är väldigt pilligt och tidskrävande) men dock har jag sett att på ica att det finns färdiga chokladformar att köpa.

När man gör egna chokladformar så smälter man mörk choklad valfri sort och penslar muffinsformar, några lager (stelna mellan gångerna) in i kylskåp mellan varven, o sen försiktigt försiktigt pillar bort formen.

Men som sagt, har sett att man kan köpa färdiga, och då är det ju väldigt smidigt.

Vill du ha receptet så säg till

• ViTvåBlirTre
    vivianne skrev 2011-11-11 10:36:25 följande:
    Gör den här saffransparfaiten i ett par stora, runda tårtformar. Lägg generöst med hallon på och runt om vid servering. Garanterad succe! (går dessutom att förbereda i riktigt god tid)
    www.hemmetsjournal.se/mat/recept/?RecipeID=58...

Sen kan man ju göra alla desserter "nyårsaktiga" genom att sätta tomtebloss i dem
    Den lätt riktigt smarrig men känns som att saffran är att chansa lite, är ju inte alla som gillar det  (jag är den enda i min familj t. ex) men jag ska lätt göra den härhemma iaf så jag kan mumsa den i mig!! Glad
    Annelie 76 skrev 2011-11-11 10:36:27 följande:
    Panna cotta. Fast gör den med mindre socker än i de vanliga recepten, den blir godare då. Vaniljsmak på pannan och sen bär eller bärsås till är underbart och extremt lätt att fixa.
    Tyvärr gillar inte JAG panna cotta men tack för tipset! Glad
  • tessum
    Sophiebysophie skrev 2011-11-11 10:38:56 följande:
    Åh jag har en jätte smarrig o lyxig efträtt, men den kanske är jobbig att göra till så många personer, fördelen är dock att man kan förbereda den och ha i kylen.

Sen lägger man den i chokladformar som man gör själv (det är väldigt pilligt och tidskrävande) men dock har jag sett att på ica att det finns färdiga chokladformar att köpa.

När man gör egna chokladformar så smälter man mörk choklad valfri sort och penslar muffinsformar, några lager (stelna mellan gångerna) in i kylskåp mellan varven, o sen försiktigt försiktigt pillar bort formen.

Men som sagt, har sett att man kan köpa färdiga, och då är det ju väldigt smidigt.

Ut med receptet Skrattande
  • ViTvåBlirTre
    Sophiebysophie skrev 2011-11-11 10:38:56 följande:

Gör nog inte den till nyår då den lät rätt jobbig! men för övrigt en efterrätt som faller mig i smaken så jag tar gärna receptet ändå! :o)
  • FOA

Förra året gjorde jag lite olika mousser, creamcaramel, gels etc som jag hälde upp i retro cocktail och likör glas och stälde fram på en silver bricka. Det kundes göra innan och såg festligt ut (tyckte jag iallfall) då glasen med flit var i olika storlekar/höjder. Var gäst valde själv vilken storlek och/el smak de ville ha och det blev lite av en rolig diskusion och provsmakning.
    Har man dåligt med tid eller tycker det blir meckigt med flera olika varianter är det bara att ta Ekströms etc till hjälp, inte något gästerna behövs upplysas om Dekorera sen med något blad, frukt eller choklad.

• Kinya

Vitchokladpannacotta. Toppa med blåbär precis innan servering. Jättegott!

• Kinya

Frusen cheesecake med goda bär/frukter ovanpå är lätt att fixa innan till många. Görs antingen i serveringsskålarna eller pajformar/springformar.

• DreamMaddo

Fruktsallad med vaniljglass och på toppen av glassen måste man ju ha tomtebloss! Färgglatt och passar de flesta, även vegetarianer och med rätt glass även veganer! Annars skulle jag köra vit chokladpannacotta, den enda pannacottan jag tycker om =) Man vill ju gärna lyxa till det när det är nyår samtidigt som det är enkelt att förbereda..

Här finns några tips:

http://www.odense-marcipan.se/inspiration/recept http://hemmetsveckotidning.se/sprakande-nyarsdessert/ http://www.alltommat.se/Nyar/Enkla-nyarsdesserter-1.49713 http://www.alltommat.se/Nyar/Fem-snabba-nyarsdesserter-1.33218  http://www.saltpeppar.se/blog/?p=1015

Hoppas något passar Skål

• ejm

Som någon tidigare nämde, så är ju fryst cheescake jättesmidigt att göra till så många personer. Hade dop i helgen och gjorde då denna:

http://www.cheesecake.nu/festkaka-med-tryffeltacke

Gjorde den en vecka innan och den smakade utmärkt. Banansmaken är däremot ganska skarp, tror däremot att man kan utesluta/byta ut dem. Känns lite lyxigt med chokladtryffel ovanpå också!

• Luna777

Devils food cake!!

3/4 dl ( 50g) kakao

11/2dl (100g) muskovadosocker men jag använde farinsocker

21/2dl (250ml) kokhett vatten

Blandas i en kastrull...

125g smör

13/4dl (150g) socker

Vispas vitt å pösigt och vispa i

2 ägg

2 tsk vaniljsocker

Sikta i

4dl mjöl

1/2tsk bakpulver

1/2tsk bikarbonat

liten nypa salt

Blanda ihop äggsmörsmeten med mjölet och kakaoblandningen häll i 2 smorda formar ca 20cm i diameter.

Gräddas 175'C ca 30 min

Frostingen!

11/4dl (125ml) vatten

1/2dl (30g) muskovadosocker jag använde farinsocker

175g smör

Smältes i en kastrull

300g mörk choklad Jag använde odes mörka chokladknapparna som finns på maxi 150g per påse.

Häll ner knapparna å låt det stå i nån minut så chokladen smälter rör sedan om å låt svalna. Den är väldigt rinnande så jag ställde in den i kylskåpet då stelnade den till.

Ta ut bottnarna låt dom svalna en stund i formen innan du tar ur dom. Lägg dom på skärbrädan eller nåt sånt låt dom svalna helt. När bottnarna har svalnat ta ena botten vänd den på ett fat så att overdelen hamnar unders då blir den rak. Jag tog kaffe och hällde lite på kakan för att få den saftig. Ta 1/3 av frostingen och bred på tårtbotten, lägg på den andra botten häll lite kaffe på den oxå. 1/3 frosting på kanterna, 1/3 frosting på toppen. jag hade lite strössel på men du kan dekorera som du vill ha den.. Låt stå svalt..

Hoppas det smakar..

Gjorde denna när sambon å lillan fyllde år. Stor succe måste jag säga. Räcker till många.. :D

• ManMa

Den här gör jag varje nyår (och en del andra fester), mycket omtyckt. Har gjort lite olika, med eller utan cointreau. Har bara misslyckats en gång, moussen blev grynig och jag tror det beror på att jag smälte chokladen för fort/hårt. Smält den låååångsamt. Klarar flera dagar i frysen (utan passionsfrukten) utan att bli sämre.
    arla.se/Default____17653.aspx

• jolle85

Maräng nästen med Citronkräm och bär....

• jolle85

Om du vill veta mer hojta till... Skriver nu på mbl....

Svar på tråden Bra efterrätt till nyår sökes!