Fotbollsfilosofen skrev 2011-11-16 09:56:57 följande:
Uppenbarligen ser ju tränaren att din son har kvaliteter att vara med i ett tidigt skede av speluppbyggnaden, en back får ofta bollen tidigare än en anfallare och bestämmer ofta tempo och hur anfallet skall se ut! Dessutom bara för du är back så betyder ju inte det att du inte skall anfalla, bara att du har en lägre utgångsposition, en back som går på anfall är i regel alltid fri eftersom forwards inte följer sin back på andra hållet så ofta. Påtala det positiva med att vara back för din son och försök få han exalterad över sin roll. Något han lär sig så småningom är väl att det finns inget jag i lag och att tränaren alltid har rätt!
Jag gör allt för att han ska gilla att vara back. Försöker få honom att se fördelarna med det. Problemet ligger väl åxå i att om han skulle springa upp mot mål vilket han gjort ibland så finns det tränare som direkt skriker åt honom X du är back. Så han får som inte chansen att springa upp och hjälpa till. Jag och även tränarna påpekar hela tiden att det är lagspelet som gör dem duktiga. Att passningsspelet är det viktigaste inte att en person dribblar själv över hela planen.
Jag önskar att var 5e gång kan han få vara forward så han känner att han får göra det han verkligen vill. Förra träningen fick han vara både back och forward och det älskade han. Hoppas så nästa match tror jag faktiskt han kommer bry sig mindre om han är back bara för att han faktiskt ibland får testa andra positioner ibland.
Min son spelar med grabbar som är äldre. De är födda 2002-2004, min pojk född 04. Men åldern märker man ingen skillnad på mellan någon av spelarna. De respekterar tränarna och lyssnar på dem. Det här är som sagt första gången de har fasta placeringar. Kanske blir likadant i fotbollen nästa säsong. De har spelat ihop i 2år dessa killar.
/K