• frida82

Precis nyplussad ska tillbaks till jobbet i Januari....

Hej!
    Jag undrar om nån vet om ens chef kan vidta någon åtgärd när jag efter 2års mammaledighet kommer tillbaks i Januari gravid med beräknad förlossning i Juli. Om allt går som det ska skulle det betyda ca 6 månaders jobb innan nästa ledighet...
    Känns så jobbigt att behöva ta upp detta med chefen! Har han nån laglig rätt att sparka mig?
    Tänkte i alla fall vänta till jul med att berätta eftersom det fortfarande är extremt tidigt.
    Hoppas nån vet något om sånt här!

• Svar på tråden Precis nyplussad ska tillbaks till jobbet i Januari....
  • Sacre

Du har ingen skyldighet att berätta om din graviditet.
    Är du fast anställd?

• beckiz87

Jag är i en liknande situation, jag ska börja jobba i februari efter att ha varit hemma och varit mammaledig 1,5 år och sen är jag beräknad att få i juni igen. så har funderat lite över det här med hur chefen kommer reagera och så...

• Sacre

Glömde ju skriva, grattis till plusset Skrattande

• frida82

Ja jag är tillsvidare anställd.
    Känns bra att han inte har rätt att göra något men man känner sig som en svikare...

• Egendomligt

Jag är i samma situation om det skulle visa sig att jag är gravid nu. Jag ska tillbaka till jobbet i januari när sonen är 16 månader. Eftersom det tog 5 månader innan jag blev gravid med första barnet tänkte vi att det var bäst att börja försöka "i tid", då vi vill ha ca 2-2,5 år mellan barnen. Ironiskt om det då går på första försöket :) Med havandeskapspenning (om den blir beviljad) skulle jag då bara jobba till slutet av maj, 4,5 månad. Jag hade ju tänkt arbeta lite längre än så mellan barnen...

Jag har dessutom en ny chef som redan tycker att jag är besvärlig då jag protesterade mot att ha fått lägre löneförhöjning under föräldraledigheten än resten av kollegorna etc.

• Egendomligt

Japp, testade positivt i morse. BF någon gång 17-19 juli... Undrar hur länge jag kan vänta med att berätta, med förra graviditeten gissade kollegorna v 17, och det kanske syns tidigare nu. Jag kommer väl att vara i v 13 när jag börjar jobba :)

• frida82
    Egendomligt skrev 2011-11-19 10:19:19 följande:
    Japp, testade positivt i morse. BF någon gång 17-19 juli... Undrar hur länge jag kan vänta med att berätta, med förra graviditeten gissade kollegorna v 17, och det kanske syns tidigare nu. Jag kommer väl att vara i v 13 när jag börjar jobba :)

Grattis till plusset!
    Jag funderar också på när man ska berätta... blir iallafall inte innan jag börjar att jobba, det kan ju hända mycket saker på nån månad.

• Egendomligt

Usch, jag var på möte idag på jobbet. Chefen sa att det var för att vi skulle planera inför att jag skulle komma tillbaka, sen visade det sig att chefen inte var där!

Så jag fick inte reda på något mer än att det inte finns någon tid för överrapportering från min vikarie, att jag måste byta arbetsort, och att den andra personen som jobbar på samma arbetsort kommer att ha semester de två första dagarna som jag jobbar. Så hur det ska gå vet jag inte.

Det känns inte alls lika roligt att gå tillbaka till jobbet nu. Funderar på att vänta med att berätta för chefen till efter ultraljudet, så att man vet att allt är okej med barnet, så att man inte ställer till mer besvär i onödan.

• LirreT

Jag är i en lite liknande situation men eftersom jag har BF redan 18 april har jag redan berättat för jobbet.
    Till saken hör att jag har varit både tjänstledig för studier och föräldraledig sedan 2008.
    Min tjänstledighet går ut i slutet av januari och jag är redan nu i vecka 20 så jag mailade min chef och vår personalchef igår och berättade att jag har tänkt komma tillbaka till arbetet i januari. Samtidigt berättade jag att jag är gravid igen och lämnade in min föräldraledighetsansökan, så för mig blir det en väldigt kort period av arbete, knappt tre månader. Hur reagerade cheferna?
    Först fick jag ett "stort grattis" från min chef och sedan kom ett lika "stort grattis och hjärtligt välkommen tillbaka" från personalchefen. Så med det sagt vill jag bara dela med mig av en positiv berätta för jobbet om nr 2-historia :)

• Amelie

Jag kommer att börja jobba igen i februari och kommer då vara i vecka 14. Kommer inte berätta innan dess. Men tror inte att det kommer vara några problem, de har inte visat någon taskig attityd mot gravida tidigare. 

Svar på tråden Precis nyplussad ska tillbaks till jobbet i Januari....