• SMH

Naturliga hudvårdsprodukter för bebis med torr hud, tips?!

Jag vill ha tips på helt "naturliga", ekologiska salvor för bebisar med torr hud samt början till blöjveckeksem.  Jag är endast intresserad av sådant som inte innehåller några konstgjorda ämnen eller tillsatser. Jag har blivit rekommenderad Miniderm men tycker nästan att besvären förvärrats av denna salva då huden både fjällar och är "knottrig"...

Mycket tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Naturliga hudvårdsprodukter för bebis med torr hud, tips?!
  • vittra

Bröstmjölk.
    Ekologisk kallpressad rapsolja/olivolja.
    Ringblomssalva (egengjord, inte industritillverkad).

Det är sådant som är naturligt, ekologiskt och är bra mot torr hud. Vi har använt helt vanlig olja till äldsta dottern som hade problem med torr hud som bebis och det fungerade kanonbra! Även weledas produkter har fungerat bra på henne, dock inte miniderm och andra apotekssalvor som bvc råder om, de gjorde bara hennes problem värre! Hon har klassisk vintertorrhet antagligen, precis som jag själv har. Känner helt igen symptomen av salvan du testat, vår dotter fick tom sår av en av salvorna som bvc tipsade om.

Undvek även att bada henne särskilt ofta det första året, hon badade ungefär varannan månad.

• vittra
    thecarseatlady skrev 2011-11-11 17:34:12 följande:
    Jag skulle bara använda ekologisk kokosolja. Googla, det finns massor att läsa om den. Här t.ex. matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/ko.../
    Jasså verkar kokos medicinskt?? Det visste jag inte, måste läsa lite om detta. Vet dock att många anser att den är väldigt nyttig, just i mat.

Men varför finns det inga källor över huvudtaget i länken? Jämförelsen med bröstmjölk är naturligtvis intressant, men är den riktig? Blev särskilt tveksam till blogginlägget med tanke på det som står om kolesterol, eftersom det inte stämmer att det öht är fettet som bidrar till förhöjda kortisolvärden och det har ju varit väldigt omdiskuterat de senaste åren.
  • thecarseatlady

^ Sorry, jag är sjuk så jag orkar inte googla åt dig. Tog bara första bästa länken jag har sparat som exempel, men det finns nog bättre om man har tid att läsa. Mycket på engelska också. Ja, vi använder kokosoljan till matlagning, att äta som kosttillskott, som hudkräm och som sololja. Helt super är den!

• PruttPottan

Weleda då? Är inte det utan det du efterfrågar?
    Personligen tycker inte alls deras produkter var bra men det funkar säkert för nån =)

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • SMH

Tack för alla tips! Jag har kollat på Weledas produkter och har deras  blöjeksemkräm. Dock ser jag att många av produkterna innehåller alkohol och det tror jag inte är så bra för babyns hud, vad tror/vet ni andra om detta?

• SMH

Någon som vet var man kan köpa icke industritillverkad ringblomssalva?

• SMH

A-creme verkar bra men innehåller tyvärr parabener...

• vittra
    SMH skrev 2011-11-13 08:47:05 följande:
    A-creme verkar bra men innehåller tyvärr parabener...
    Oj då, ja då är den ju inte särskilt naturlig...

Angående ringblomssalva brukar man kunna köpa den på marknader, annars vet jag faktiskt inte. Brukar göra egen ringblomssalva, inte alls svårt faktiskt Tillsätter man dessutom e-vitamin (vilket jag dock inte gjort hittills men går att köpa lite överallt på internet har jag sett) så ökar man tydligen livslängden betydligt, utan farliga konserveringsmedel.
  • vittra
    SMH skrev 2011-11-12 17:02:04 följande:
    Tack för alla tips! Jag har kollat på Weledas produkter och har deras  blöjeksemkräm. Dock ser jag att många av produkterna innehåller alkohol och det tror jag inte är så bra för babyns hud, vad tror/vet ni andra om detta?
    De har som sagt fungerat kanonbra på våra barn och även då äldsta dottern som hade mycket problem när hon var bebis, men vet att fler har blivit kritiska till deras produkter på sistone av någon anledning, var något med oljorna att göra, att man inte bevisat att alla dessa naturliga oljor är ofarliga eller något sådant...

Den vi har innehåller ingen alkohol iaf och den är kanonbra enligt mig. Wind and weather som vi har innehåller: Mandelolja, ullfett, bivax, ringblommaextrakt och äkta eteriska oljor.
  • 0rion

vaselin då, är inte det naturliga produkter? eller varför inte vanlig olivolja kanske

• vittra

Ja vill man ha det så enkelt, billigt och naturligt som möjligt så är ju helt vanlig olja bäst tycker ju jag. Vi använder ekologisk kallpressad oliv- eller rapsolja, duttar även i några droppar eterisk olja (lavendel) så att det luktar gott, men det behöver man ju såklart inte! Det har vi använt på tvättlappar, i badet och på torra fläckar på yngsta dottern när hon fick det som bebis första vintern och det fungerade minst lika bra som weledas produkter.

• Darla

Olivolja, finns inget bättre. Man ser hur den riktigt sugs in till skillnad mot barnolja, här i UK rekommenderar bm det till och med.

• vittra
    Jeacea skrev 2011-11-24 13:52:08 följande:
    Ja jag tror också vanlig olja är det bästa! Men annars tror jag denna oljan  ringblomsolja baby är bra min syster använder den till hennes barn och hon är väldigt noga med ekologiskt och naturligt duhär har du den molliscare.se/produkter.asp?ID=VisaProdukt&PK...
    Ringblomsolja är ju annars mycket enkel att göra (om man inte ska ha några andra tillsatser alls) kostar inte många kronor att köpa ringblomma som torkad ört, sedan låter man det dra några veckor i kallpressad olja, tex raps- eller oliv som är de bästa oljorna. Skulle nog aldrig betala så mycket pengar för vanlig ringblomsolja... men det är ju naturligtvis bra att det finns att köpa
  • BodyBazar

Ta en titt på den nya hemsidan BodyBazar.

Butiken erbjuder mängder av lyxiga och 100% naturliga hudvårdprodukterprodukter och även andra produkter!
    Produkterna innehåller inga skadliga ämnen, vilket de flesta hudvårdsprodukter har.
    Rekommenderar sidan starkt om man är ute efter en slät och lyxig hy!

Svar på tråden Naturliga hudvårdsprodukter för bebis med torr hud, tips?!