• villis

fårskinnsschabrak eller fårskinnsvojlock?

Ja som rubriken lyder, vilket av de två alternativen är bäst?
    Min kille har fått foderstadsknutor/sadelstads, och nu behöver jag något som dämpar och är luftigt som bara den, förslag? :)
    Är renskinn verkligen bättre än fårskinn? nån som testat?

• Svar på tråden fårskinnsschabrak eller fårskinnsvojlock?
  • FridaB

Hej! Jag har testat båda och tycker renskinn är väldigt bra :) Jag har lite problem med att sadeln glider lite med renskinnet, men knutorna har försvunnit. Absolut värt att testa :)

• Apocalypso

Vojlock och schabrak är samma sak, är bara formen som skiljer, så det kvittar vilket du väljer.

Only weak men fear strong women!
  • villis

det är ingen skillnad på tjockleken på vojlock vs schabrak då? beror väl iofs på vilket märke de är men :)
    Jag tänkte en sak, jag kör nu så att padden (fårskinn) ligger närmast hästen, sedan schabrak och sen sadeln, blir det någorlunda samma sak som fårskinnsschabrak eller är det nån som vet om det blir nåt konstigt tryck? brukar rida med padden mellan sadel/schabrak annars för hans sadel är lite för vid ännu så de blir inte för smalt :)

• bonsai

Har du varit hos en sadel provare? Det kanske är sadeln som inte passar hästen o då hjälper ju inte olika schabrak/vojlockar. Dom brukar rekommendera att ha så lite under sadeln som möjligt. Schabrak/vojlock är egentligen bara för att sadeln inte ska bli så smutsig under. Har dock alltid använt det ändå för att det är snyggt;) en liten tanke bara.

• Veronica 223
    villis skrev 2011-11-12 21:33:43 följande:
    det är ingen skillnad på tjockleken på vojlock vs schabrak då? beror väl iofs på vilket märke de är men :)
    Jag tänkte en sak, jag kör nu så att padden (fårskinn) ligger närmast hästen, sedan schabrak och sen sadeln, blir det någorlunda samma sak som fårskinnsschabrak eller är det nån som vet om det blir nåt konstigt tryck? brukar rida med padden mellan sadel/schabrak annars för hans sadel är lite för vid ännu så de blir inte för smalt :)
    Nej det är mellan olika märken det skiljer, en voilock är tex inte generellt tjockare än ett schabrak, eller tvärt om. Jag måste dock säga att jag aldrick sett ett fårskinns-schabrak, vad är poängen med att ha fårskinn där sadeln inte är liksom. Om han har knutor är det däremot viktigt att det är torrt och rent innan du sätter på sadeln, så byt schabrak/voilock ofta, eller ha fårskinnet närmast hästen och ha två stycken så du kan byta när det blir smutsigt och blött.
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • villis

han fick det troligtvis av sin gamla sadel, trots att den också var utprovad :( han har fått kortison sprutor mm och är inte öm, men nu följer ju en lång tid med att hålla det rent och undan tryck, ska sy en renskinns padd när vi åker till fjälls o får tillgång till alla skinnen då det verkar vara bäst :)
    men man borde ju isf bara kunna rida med fårskinnspadden under sadeln? alltså helt utesluta schabraket? det känns på nåt sätt onödigt att lägga över tusen spänn på en fårskinns vojlock om jag lika gärna kan rida med fårskinnspadden :) är väl bara att det inte blir nåt tryck då men de borde ju tekniskt sett inte bli de, (hoppas jag) ;)

fårskinnsschabraken har också fårskinn under anläggningsytan, de säger att de ska vara samma som en padd fast det är insytt i ett schabrak, ser ju iaf bättre ut än vojlock :)

• Veronica 223
    villis skrev 2011-11-12 22:49:25 följande:
    han fick det troligtvis av sin gamla sadel, trots att den också var utprovad :( han har fått kortison sprutor mm och är inte öm, men nu följer ju en lång tid med att hålla det rent och undan tryck, ska sy en renskinns padd när vi åker till fjälls o får tillgång till alla skinnen då det verkar vara bäst :)
    men man borde ju isf bara kunna rida med fårskinnspadden under sadeln? alltså helt utesluta schabraket? det känns på nåt sätt onödigt att lägga över tusen spänn på en fårskinns vojlock om jag lika gärna kan rida med fårskinnspadden :) är väl bara att det inte blir nåt tryck då men de borde ju tekniskt sett inte bli de, (hoppas jag) ;)

fårskinnsschabraken har också fårskinn under anläggningsytan, de säger att de ska vara samma som en padd fast det är insytt i ett schabrak, ser ju iaf bättre ut än vojlock :)
    Ja sadelprovare är inte alltid att lita på faktiskt!
    Ok har inte använt renskinn men de ska ju vara bra då deras hår är luftfyllda för att isolera men under sadeln verkar tryckavlastande istället. Ja men med bara fårskinnspadden var det jag menade, om det inte framgick!  ;)  Ifall du bor nära ullared eller känner någon som ska dit så har de för bara 3-400:- där, mkt billigare än i övriga ridsportsaffärer.
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
Svar på tråden fårskinnsschabrak eller fårskinnsvojlock?