Hur hjälper jag min 11-årige son att sluta göra och säga taskiga saker?
Jag får en del mail och smtal från fröknar på skolan som rapporterar min sons dåliga beteende på skolan.
En del som de berättat är att han pratar högt och stör på lektionen och har mob med in på lektionen fast han ej får. Han har sagt elaka saker till en tjej i klassen. Hon säger också elaka saker sa deras fröken, men jag vill att han tar hand om sin del i det hela. Han hänger mkt med en kille som också gör och säger elaka saker och han dras med i det tyvärr.
Det blir mkt tillsägelser från fröknarna och sen tar vi det hemma också och pratar om det, men det fortsätter ändå.
Jag tror på att fånga de positiva saker han gör och berömmer honom direkt han gör nåt bra och visar och säger alltid att jag älskar honom, även när han gjort dumma saker. Men det är så tröttsamt att hela tiden behöva prata om det här när det inte ger resultat känns det som.
Jag förklarar och förklarar att man inte kan göra och säga precis som man vill, att andra kan bli störda eller ledsna och i stunden låter det som han förstår.
Jag vill inte köra med en massa straff utan vill att han ska förstå varför han inte kan göra som han gör och på så sätt sluta.
Men hur gör man? har ni några bra tips?
Han är inte elak innerst inne, men väldigt otänkt och i stort behov av att kompisar ska tycka han är cool och så tror jag. han har många vänner och är omtyckt men jag tror många tycker att han är jobbig ibland också när han beter sig sådär.
Sitter det i självkänslan? Kan man stärka den på nåt sätt? Eller finns det andra sätt att få honom att sluta med detta?
Jättetacksam för hjälp!