• Hästtjejen78

9 månaders vaken 2 timmar nattetid och omöjlig att söva om

Vår son har sedan ungefär en månad tillbaka börjat vara vaken 2 timmar varje natt och är under den tiden omöjlig att söva om. Han är inte ledsen utan ligger snällt i sin säng tills han somnar. Om man inte är inne hos honom och ser till att han ligger still på mage ligger han och leker.
    Vi har provat det mesta; vi har gett välling, vi har buffat rumpa, vi har vaggat sängen, vi har smekt, vi har ignorerat, vi har flyttat över honom till vår säng, vi har dragit ner dagsömnen och allt har varit resultatlöst. När vi drog ner dagsömnen fungerade det 1 natt och sen var det tillbaka igen. Vi har fått öka dagsömnen igen för det resulterade bara i en trött och gnällig son när han inte fick sova ordentligt på dagen.

Det här låter ju kanske inte speciellt jobbigt eftersom han inte är ledsen, men det hade nästan varit lättare i det läget. Då hade vi ju iaf kunnat trösta!!! Nu kan vi inte göra någonting! Vi är helt maktlösa! Det jobbigaste är att jag inte har en chans att sova när sonen är vaken. Jag har försökt allt, utom sömntabletter, men jag kan omöjligt sova. Det hjälper alltså inte att sonens pappa tar nätterna.
    Det innebär alltså att jag också är vaken minst 2 timmar varje natt, men ofta blir det längre för när sonen väl somnar så dröjer det innan jag kan somna. Inatt dröjde det en timme efter att sonen somnat innan jag somnade. Då var klockan strax efter halv 6. Sonen sov till 7.20. Då hade han varit vaken någonstans mellan 2, halv 3 till halv 5. Jag fick alltså sova knappt 2 timmar efter kl 2, halv 3.

Det här fungerar inte längre! Får vi inte bukt på detta inom en mycket snar framtid bryter jag ihop, men jag kan omöjligt se någon lösning på problemet! Att fråga vår egen BVC-sköterska är ingen idé för där får man inte några vettiga svar. "Det kan vara så ibland", var hennes kommentar när jag frågade om det här problemet. Vi får tack o lov en ny sköterska efter nyåret, men innan dess måste detta ha löst sig.....
    Detta är dock inte första gången han har vakenperioder nattetid. Vi hade en körare under ett par veckor när han var 7-7,5 månad gammal. Det löste sig av sig själv och det gör väl det här också antar jag. Förstår bara inte hur jag ska orka med att inte sova tills dess.

Hoppas du har några idéer att komma med!

Älskade lilla Jasper född 110131
  • Svar på tråden 9 månaders vaken 2 timmar nattetid och omöjlig att söva om
  • BVCsköterska Carmen

Hej !

Tufft, men är helt säker på att ni kan bryta detta.

Din son skulle behöver sova ca: 14 timmar per dygn.

Skulle du kunna pröva nedan schema.
    Ni skall göra det under 1 veckas tid.

Börja på morgonen:
    Gå upp 06.30        Sova. ca: 9.00 1-1½ tim.      Sova: ca: 14.00  1-1½ timma
    Sova ca: 19.30 för natten.

Lycka till Prata med lillen och berätta vad som skall hända:)))))

• Hästtjejen78

Tack så mycket för ditt svar!

Att han behöver ca 14 timmars sömn är jag helt med på och det är också det jag upplever att han behöver.

När detta strulet började hade vi ungefär dessa rutiner:
    Upp 8.00 (han har alltid sovit länge på morgonen)
    Sova ca kl 10.30 1,5 timme
    Sova ca kl 15.00 45 min
    Sova ca kl 19.30 för natten

Sedan ungefär 14 dagar tillbaka har vi vänt på det så att det är ca 45 min på fm och 1,5 timmes sömn på em, annars ser tiderna lika ut. Jag fick tips om att det kanske skulle vara bättre för nattsömnen, vilket vi inte märkt av, om han sov ett längre pass på em istället för fm.
    Anledningen till att vi har ett sovpass som är 45 min är att jag vill gå en promenad under dagen för min motions skull och eftersom han inte sover mer än max 45 min i vagnen så blir det sovpasset 45 min. Sover han inne i sin säng sover han längre än 45 min. Han är inte riktigt nöjd att sitta i vagnen, vaken, i ca 1 timme under promenad. Vi bor på landet och alla träd ser ju likadana ut för en liten 9 månaders...

Att införa strikta rutiner, dvs ställa klockan på morgonen och ha riktigt fasta sovtider, har jag funderat på om det inte kan vara lösningen. Du bekräftar min tanke genom att komma med rådet ovan. Frågan är hur jag löser promenaderna. De vill jag inte/kan jag inte vara utan! Jag måste röra på mig varje dag för att må bra, både fysiskt och mentalt. Men vi kanske ska köra det du föreslår under en vecka och när vi brutit den negativa sovtrenden kanske jag kan återuppta förmiddagspromenaderna.

Jag ska berätta för Jasper, som sonen heter, att vi ska göra om dagarna lite och att vi imorgon ska gå upp 6.30 istället för när han vaknar vid 7.30-8.

• Hästtjejen78

Hej!

Problemet är fortfarande olöst, tyvärr!
    Kort efter att jag skrivit min fråga till dig beslöt vi att ta bort vyssan-lull-tassarna från sängen. Då vips började sonen sova bättre och vi trodde att vi löst problemet. Att han helt enkelt blev störd av att sängen rört sig varenda gång han vänt sig eller rört sig. Detta höll sig ca 1,5 vecka av mer eller mindre hela nätters sömn. Sen började strulet igen.

Samtidigt som vi tog bort tassarna beslöt vi att införa de rutiner du föreslagit, men med en förändring. Vi ställer klockan på 7.30 istället för 6.30. Anledningen är att jag ofta inte somnar förrän ca 5.30, när sambon gått upp. Då kan jag inte gå upp 6.30! Har sonen vaknat 2.30 och varit vaken till 4.30 har jag också det. När han somnar sen är det sällan jag somnar om förrän sambons klocka har ringt. Den där extra timmen efter 6.30 gör så otroligt mycket!

Vi har rätt slaviskt kört detta schema under en månads tid nu:
    Vakna 7.30
    Sova ca kl 10 då 45 min eftersom vi går promenad med vagnen.
    Sova ca kl 14.30 och då 90 min.
    Somna för natten ca kl 20-20.30.

Det har inte inneburit några förändringar!

I helgen som var nu trodde vi att vi igen fått en lösning på problemet. Jasper har varit förkyld några dagar, men tillfrisknade i helgen. Natten till söndag och måndag sov han hela nätterna! Söndagen och måndagen ville han dessutom bara sova en gång per dag. Det gick inte att söva honom två gånger! Men han var pigg, aktiv och väldigt glad så vi lät det bero. Vi tänkte att han kanske bara vill sova en gång/dag nu.
    Natten till tisdagen var allt som vanligt igen, dvs han låg vaken ett par timmar. Tisdagen höll jag honom vaken och han fick bara sova ett pass ändå just för att testa. Han sov 2,5 timme på dagen (fick väcka honom, men det är klart, förlorar man 2 timmars sömn på natten måste det ju tas igen någonstans....).
    Natten till idag, onsdag, var han "bara" vaken ca 1 timme. Slump? Skulle jag bara ha låtit honom sova 1,5 timme mitt på dagen? Hade han sovit hela natten då?

Hur som helst börjar jag mer och mer tro att sonen inte alls behöver sova två gånger per dag. Jag tror helt enkelt att han är pigg där på natten och det är därför han inte sover! Det var också därför han bara var vaken 1 timme inatt, därför att han varit uppe längre på dagen.

Om det inte är på det viset, vad sjutton har hänt??? Vi har gjort allt enligt "boken".
    Vi har sedan länge stenhårda nattningsrutiner och läggningarna ser alltid likadana ut. 
    Vi har aldrig plockat upp honom på natten (jo, det har hänt några gånger då han varit helt otröstligt ledsen pga tänder).
    Vi har aldrig pratat/lekt med honom på natten.
    Vi har aldrig tänt upp på natten när han vaknat.

Var har det gått fel?

Svar på tråden 9 månaders vaken 2 timmar nattetid och omöjlig att söva om