9 månaders vaken 2 timmar nattetid och omöjlig att söva om
Vår son har sedan ungefär en månad tillbaka börjat vara vaken 2 timmar varje natt och är under den tiden omöjlig att söva om. Han är inte ledsen utan ligger snällt i sin säng tills han somnar. Om man inte är inne hos honom och ser till att han ligger still på mage ligger han och leker.
Vi har provat det mesta; vi har gett välling, vi har buffat rumpa, vi har vaggat sängen, vi har smekt, vi har ignorerat, vi har flyttat över honom till vår säng, vi har dragit ner dagsömnen och allt har varit resultatlöst. När vi drog ner dagsömnen fungerade det 1 natt och sen var det tillbaka igen. Vi har fått öka dagsömnen igen för det resulterade bara i en trött och gnällig son när han inte fick sova ordentligt på dagen.
Det här låter ju kanske inte speciellt jobbigt eftersom han inte är ledsen, men det hade nästan varit lättare i det läget. Då hade vi ju iaf kunnat trösta!!! Nu kan vi inte göra någonting! Vi är helt maktlösa! Det jobbigaste är att jag inte har en chans att sova när sonen är vaken. Jag har försökt allt, utom sömntabletter, men jag kan omöjligt sova. Det hjälper alltså inte att sonens pappa tar nätterna.
Det innebär alltså att jag också är vaken minst 2 timmar varje natt, men ofta blir det längre för när sonen väl somnar så dröjer det innan jag kan somna. Inatt dröjde det en timme efter att sonen somnat innan jag somnade. Då var klockan strax efter halv 6. Sonen sov till 7.20. Då hade han varit vaken någonstans mellan 2, halv 3 till halv 5. Jag fick alltså sova knappt 2 timmar efter kl 2, halv 3.
Det här fungerar inte längre! Får vi inte bukt på detta inom en mycket snar framtid bryter jag ihop, men jag kan omöjligt se någon lösning på problemet! Att fråga vår egen BVC-sköterska är ingen idé för där får man inte några vettiga svar. "Det kan vara så ibland", var hennes kommentar när jag frågade om det här problemet. Vi får tack o lov en ny sköterska efter nyåret, men innan dess måste detta ha löst sig.....
Detta är dock inte första gången han har vakenperioder nattetid. Vi hade en körare under ett par veckor när han var 7-7,5 månad gammal. Det löste sig av sig själv och det gör väl det här också antar jag. Förstår bara inte hur jag ska orka med att inte sova tills dess.
Hoppas du har några idéer att komma med!