• Anonym (TS)

Sjukersättning och CSN

Om man får sjukersättning på halvtid, avskrivs halva lånet från CSN automatiskt då eller får man söka? Någon som sökt och fått i så fall?

/ TS

• Svar på tråden Sjukersättning och CSN
  • Anonym

Va? Vad då avskrivs?

Varför skulle dina skulder avskrivas automatiskt?

• vaniljbullen

Va?! Kan man få det avskrivet? Det hade jag ingen aning om, jag har sjukersättning 100% och jag har inte ens hört talas om att man kan få det! Däremot har jag fått beviljat en sänkning av summan jag betalar per månad, det ansökte jag om när jag fortfarande bara var sjukskriven så det är ju väldigt skönt. Att det skulle avskrivas helt har jag aldrig hört om tidigare..

• Sweet life
    vaniljbullen skrev 2011-11-11 15:19:20 följande:
    Va?! Kan man få det avskrivet? Det hade jag ingen aning om, jag har sjukersättning 100% och jag har inte ens hört talas om att man kan få det! Däremot har jag fått beviljat en sänkning av summan jag betalar per månad, det ansökte jag om när jag fortfarande bara var sjukskriven så det är ju väldigt skönt. Att det skulle avskrivas helt har jag aldrig hört om tidigare..
    Ja, om du är sjuk UNDER din studietid...
  • Anonym

Nej du kan inte få det avskrivet men däremot en minskad månadskostnad att betala

• Anonym
    Sweet life skrev 2011-11-11 15:20:11 följande:
    För att om man är sjuk en längre tid så gör det de.... Läs på innan du kommer med mothugg!

www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk

Jag gav inte mothugg, utan frågade. Har nämligen alrig hört talas om det. Då ska jag se till att mina blir avskrivna, synd att jag itne visste detta tidigare (innan de hamnade hos kf).
  • Anonym (vill jag med!)

Oh! Vore ju kanon om man fick hälften avskrivet! Fast jag tvivlar på att det går till så... har hittills inte hört talas om det iaf. Skulle söka själv om jag trodde man kunde få det avskrivet! Däremot vet jag att man kan ansöka om att få betala en lägre summa än man gör, men då försvinner ju lånet inte lika fort heller...

• Sweet life
    Anonym skrev 2011-11-11 15:21:36 följande:
    Jag gav inte mothugg, utan frågade. Har nämligen alrig hört talas om det. Då ska jag se till att mina blir avskrivna, synd att jag itne visste detta tidigare (innan de hamnade hos kf).
    Men det handlar om ifall du är sjuk UNDER din studietid....
  • Anonym
    Sweet life skrev 2011-11-11 15:20:38 följande:
    Ja, om du är sjuk UNDER din studietid...

Fast då är det ju inte skulden som avskrivs? Är man inte deltagande så får man ju inte ens det utbetalat..
  • Sweet life

Försäkringskassan måste se dig som helt oförmögen att studera, och det är en karens på 30 dagar innan man automatiskt får de avskrivna. Försäkringskassan meddelar CSN att du inte kan studera och så ska det ske automatiskt...

Svar på tråden Sjukersättning och CSN