• Olles mamma

tips för lite roligare julkort mottages :)

Hej!

Har börjat förstå nu att det förväntas att man gör egna kulkort och skickar runt till släkten med sonen som huvudingrediens (såklart). Nu undrar jag om någon har något tips på hur jag kan "piffa till" kortet och göra nåt roligare än de "klassiska" julkorten...

Någon kreativ hjärna som vill dela med sej? :D   

• Svar på tråden tips för lite roligare julkort mottages :)
  • Linda1976

Kort med egna barn på blir inte roliga

Ska det va humor så sätt en tomteluva på ett pastapaket, fota och tryck upp som kort. Det är torr humor det  

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Bonsaiii

Haha! :)
    Vill du ha humor eller bara trevligt?
    Vi skickade ett kort på vår arga unge utklädd till tomte, han vägrade sitta still och vara söt. Så vi skickade ett när han kastade julgrans kulor och hade munnen full med mandarin :). Det uppskattades faktiskt! :D

• sossa

vi pysslade ihop bild med fotavtryck. Några fick nog handavtryck också, de som inte var helt utkletade.

• Havsluft

Klä in en stor kartong med julpapper, stoppa ner barnet däri och sätt en tomteluva på huvudet som sticker upp!

Eller fota när barnet bakar pepparkakor och se till att det finns mycket mjöl tillgängligt vid baket, kan bli rätt roliga bilder.

• Cia o krabaten

ÄR det själva fotot du vill göra roligare? 
    Eller vill du pyssla ett handgjort kort att skicka?

Fotot har jag haft dessa som julkort:

Dottern var 9mån och satt som en liten tomte i en banankartong som jag slagit in i brunt papper och rött luciaband, samt små paket runt.
    Pepparkakstjej på en ullfäll med massa pepparkakor utspridda.
    Lucia ridande på en liten vit ponny.
    Första året med syskon: 2st tomtar i en stor korg dekorerad med julgranskulor framför granen.
    Luciaklädda sittande på en bänk ute med granbock och tomtelyktor bredvid.
    En tomte och en pepparkaka där tomten håller i en tomtesäck och pepparkakan tittar upp ur den som en överraskningspresent.

Nu ska man bara hitta på ngt nytt för iår  

• Olles mamma

Tack, för lite tips...

Jag vill göra julkorten mer utstickande... för med handen på hjärtat så är det ju (enligt mej iaf) inte så störtkul med en liten tomtenisse med en lykta, som alla andra. klychigt värre. Skulle vara kul att göra nåt annorlunda helt enkelt :) 

• Bonsaiii

Ibland retar på sådan som startar en tråd och ber om tips och när folk skrivit flera olika samt mkt text. Så tackar ts lite kyligt och berättar att vi är klyschiga. Ganska dåligt ts!

• Olles mamma

Fast det gjorde jag väl inte!

Nu ser jag att om man vill kan man faktiskt tolka det så som du gjorde, slarvigt skrivet av mej. Såhär menade jag:

Tack för tipsen! (lite skrev jag eftersom det inte var en miljon tips)

När jag skrev att jag ville göra korten mer utstickande svarade jag på dina första frågor om hur jag ville ha korten, om jag menade roliga eller  humor/trevligare. Med utstickade menade jag att jag vill ha lite annorlunda , roliga/oväntade.

Ingen hade gett tips om att sätta Olle på en fäll med en lykta, och det var vad jag menade med klychigt.

Så jag menade INTE att ni gett klychiga och om det känns bättre kan jag säga att jag tänker använda mej av tipsen, både pepparkaksbak och jättepaket med liten tomte i kommer hamna på korten...

Så, nu hoppas jag att ingen tycker att jag är kkylig och oförskämd! :D   

• Olles mamma

Och OM Olle skulle vara surig när fotona tas så får det helt enkelt bli "arga" kort :)

• Bonsaiii

Visst är det lätt att tolka fel när man skriver. Tack för att du förtydligade :)
    Lycka till med kort fixandet :)

• Olles mamma

Ja, ibland blir det fel helt enkelt... Är i full gång med rekvisitan nu, tack ska du ha :)

• Olles mamma

Haha, näe... Det slutade med ett kort när han stod rakt upp och ner och grimacherade (stavning?) :)
    Men jag försökte med det mesta, klädde ut honom till julgran, slog in honom i ett paket, lekta med pepparkaksdeg och mjöl... Men jag får väl erkänna att less is more i vissa fall ;) 

• Bonsaiii

Haha ja så kan det gå :)
    Riktigt kul hade det vart med flera "misslyckade" bilder på samma julkort :D

• Lussekatten
    Bonsaiii skrev 2012-01-08 21:10:50 följande:
    Haha ja så kan det gå :)
    Riktigt kul hade det vart med flera "misslyckade" bilder på samma julkort :D
    Så gjorde vi iår på det julkortet vi slängde ut på facebook. Då tog jag dom tre mest "misslyckade" bilderna och gjorde ett julkort utav.

Julkortet vi skickade ut med vanlig post var ett vanligt, klyschigt där dottern sitter i fin klänning på en fårpläd och leker med några julklappar. Men på dom "misslyckade" bilderna är hon mer intresserad av sina blanka skor, sin klänning samt på en av bilderna så står hon på alla fyra och grinar (hon ledsnade på att vara fotomodell mot slutet). Vi övervägde att ha nåt av de tre sista bilderna som "riktigt" julkort men då såg man inte hennes ansikte så bra och vi tänkte att gammal-faster Agda, 77, troligen vill ha en bild där man kan se hur hon ser ut.
  • Bonsaiii

Haha va kul att ni gjorde ett sånt till fb :)
    Nää de brukar ju inte gilla att bli fotade allför länge :)

Svar på tråden tips för lite roligare julkort mottages :)