• My88

klåda + högt blodtryck

Hej, igår har jag legat inlagd för tredje gången på förlossningen. Mitt blodtryck har gått upp och ner sen v.33 och har sen dess varit förhöjd och nu är jag i v.38 och har även fått klåda och förhöjda levervärden. Har fått tavegyl utskrivet nu vilket inte direkt hjälper mot klådan utan bara gör mig trött. Läkarna vill inte sätta igång mig eftersom dom säger att det ofta misslyckas på förstföderskor.. Nu undrar jag om det finns flera som varit med om samma sak och kan berätta hur det gick för er!

• Svar på tråden klåda + högt blodtryck
  • Autumnbeauty
    My88 skrev 2011-11-11 19:11:15 följande:
    Hej, igår har jag legat inlagd för tredje gången på förlossningen. Mitt blodtryck har gått upp och ner sen v.33 och har sen dess varit förhöjd och nu är jag i v.38 och har även fått klåda och förhöjda levervärden. Har fått tavegyl utskrivet nu vilket inte direkt hjälper mot klådan utan bara gör mig trött. Läkarna vill inte sätta igång mig eftersom dom säger att det ofta misslyckas på förstföderskor.. Nu undrar jag om det finns flera som varit med om samma sak och kan berätta hur det gick för er!
    jag fick högt blodtryck mot slutet av min första graviditet. fick en igångsättning, men inte pga blodtrycket utan komplikationer med moderkakan på slutet. Igångsättningen var ett rent helvete på 22 timmar med enorma smärtor, fick tex två gånger maxdosen vad gäller värkstimulerande, så man kan säga att min förlossning gjorde typ "dubbelt" så ont som en vanlig. Efter ett tag avtog värkarna ändå och det hela avslutades med sugklocka, vilket tydligen överlag är vanligt vid igångsättningar, speciellt om man är förstagångsföderska.

Meen, det gick, och det slutade bra! . har även hört att man har större förutsättning för att lyckas med en igångsättning om man är lång, varför vet jag inte.
  • My88

Tack för ditt svar! :) och det lät inte som nån rolig förlossning =/ tur att det gick bra tillslut. Jaha då har jag inte nån fördel med längden heller då, haha :p

• starlight

jag tycker att du ska be att få komma på tätare kontroller, kolla blodtrycket så det inte sticker iväg!

• My88

Just nu går jag hos min bm mån+tors men blir inskickad till förlossningen nästan lika ofta. Barnmorskan måste skicka in mig på kontroll varje gång mitt undertryck är högre än 105.

• starlight

ja ok,var inte rädd för att kontakta dem om du mår sämre på något vis!Alltid bättre att kontakta en gång för mycket.

• Fridaa87

högt blodtryck och klåda brukar ju tyda på havandeskapsförgiftning??!!

• My88

Läkarna vill inte kalla det för havandeskapsförgiftning då jag bara har 1+ på äggvitan. Just nu heter det att jag har högt blodtryck med leverpåverkan. Igår när jag åkte hem låg mitt tryck på 145/110 vilket är sådär.. Men det verkar som att äggvitan är det viktigaste tecknet när det gäller hf. Jobbigt att äta alvedon varje dag pga huvudvärk och nu tavegyl och sen ändå behöva gå runt med högt bt. Men som sagt, så länge bebis mår bra är det bättre att han är kvar tydligen.

• starlight
    Fridaa87 skrev 2011-11-12 08:52:34 följande:
    högt blodtryck och klåda brukar ju tyda på havandeskapsförgiftning??!!
  • starlight
    My88 skrev 2011-11-12 14:51:19 följande:
    Läkarna vill inte kalla det för havandeskapsförgiftning då jag bara har 1+ på äggvitan. Just nu heter det att jag har högt blodtryck med leverpåverkan. Igår när jag åkte hem låg mitt tryck på 145/110 vilket är sådär.. Men det verkar som att äggvitan är det viktigaste tecknet när det gäller hf. Jobbigt att äta alvedon varje dag pga huvudvärk och nu tavegyl och sen ändå behöva gå runt med högt bt. Men som sagt, så länge bebis mår bra är det bättre att han är kvar tydligen.
    jag reagerar på att de inte har lagt in dig..det är tryggare för dig, om blodtrycket sticker iväg.
  • My88

Mm fast jag är ändå glad att jag slipper vara inlagd, det är ju aldrig roligt. Ska till förlossningen imorgon för att kolla trycket, köra en ctg och kanske ta nya blodprover.

• starlight
    My88 skrev 2011-11-12 16:26:05 följande:
    Mm fast jag är ändå glad att jag slipper vara inlagd, det är ju aldrig roligt. Ska till förlossningen imorgon för att kolla trycket, köra en ctg och kanske ta nya blodprover.

ja,jag förstår, skönt att höra att du ska kollas imorgon, jag har skickat pm till dig här också :) kram sköt om dig!
  • My88

Ville bara skriva här i tråden att jag blev igångsatt den 16 nov och samma dag föddes min son :) Hade ju hypertoni och fíck hepatos som snabbt blev värre. Så nu vet ni ;)

Svar på tråden klåda + högt blodtryck