• Rosdraken

3 barnstolar i en bil??

Vi har en skoda oktavia (-07) som är halvkombi vi har nu 2 barn på 17 mån och 5 mån men väntar nästa bebis nu ! Jag vet fort jobbat men det blir säkert bra :)

I alla fall så måste vi ju nu få plats med 3 bakåtvända barnstolar och jag känner lite små panik över om det går eller om vi ska börja leta ny bil....vist är bara i v 7 nu men lita bra att vara ute i god tid om det nu blir att vi måste byta bil.

Men hur har ni andra med 3 bilstolar löst det?? Funderar på en fram och 2 bak men skulle ju gärna haft alla bak om det gått. Men om det bara ska va 2 bak så måste det nästan vara en stol man kan få dit som kan stå i mitten trots att vi har en sån där "knöl" i mitten bak på golvet!

Alla tips ni har på märken är bra! Vi har britax nu tror det är en high way men är lite osäker.......

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 BF 7/7-12
  • Svar på tråden 3 barnstolar i en bil??
  • pigglet

Ta bilen till en välsorterad affär och prova ut bilstolar.
    I vår Ford Mondeo ´04 funkade det utmärkt med 3 bakåtvända stolar i baksätet. Men det säger ju inte er så mycket.
    En av stolarna skulle jag nog försöka ha en britax twoway, eftersom den är så hög i ryggen att barnet kan sitta bakåtvänd lääääänge.  

• dooleys85

Vi har 2 bilbarnstolar där bak och en fram, har en Renault Laguna. Jag sitter i mitten där bak fungerar bra.
    Vi har 2 stycken av märket britax sen en babylift som snart måste bytas ut. 

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • Egendomligt

Vi har en Britax hiway i mitten bak, den har ett litet stödben som står mot "knölen" och ska inte luta mot sätena (vilket var bra för oss eftersom vi måste kunna flytta förarsätet) . Har dock inte provat att ställa in två andra stolar bredvid...

• stor grön drake

Rnault Scenic har rum med 3 i bredd bak, vi har testat (dock tog vi aldrig bild) med babyskydd Akta Graco Logico S, Akta Graco Cosmic XTP, och Britax MultiTech. MTn i mitten och de andra på var sida. Fördelen med logicon ytters var att den hade bas, så det borde då rimligtvis vara lättare för brnet i mitten att komma till bilstolen och sen klickar man fast babyskyddet när den är inne.

• Lantani

Vi hade skoda oktavia 2008 innan vi köpte bilen vi har nu.
    Tidigare, i skodan, fick vi inte plats med två långa bakåtvända barn (kunde bara ha en fram och en bakom passageraren, eftersom sambon är lååång och barnens huvud kom förnära framrutan). 

Så vi köpte en VW touran och är än sålänge helnöjda! Båda barnen kan utan problem åka bak och vi hade säkerligen även fått in en bakåtvänd bilstol till där bak om vi velat. 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Egendomligt
    IsaacsEliasMamma skrev 2011-11-11 20:03:22 följande:
    Vi har 2 bilbarnstolar där bak och en fram, har en Renault Laguna. Jag sitter i mitten där bak fungerar bra.
    Vi har 2 stycken av märket britax sen en babylift som snart måste bytas ut. 
    Hur kommer man in så att man kan sitta i mitten bak, om man har bilbarnstolar på båda sidor?
  • stor grön drake
    Egendomligt skrev 2011-11-24 14:46:58 följande:
    Hur kommer man in så att man kan sitta i mitten bak, om man har bilbarnstolar på båda sidor?
    gissar att ena är ett babyskydd som man sätter in/fast efteråt
  • Natasha76

Vi har haft en Skoda Fabia och i den fick vi hur bra som helst in två bakåtvända, en hi-way framme och en Multi-tech bakom. Sen har jag haft en bältesstol bredvid och själv suttit bredvid den. Så månne inte det skulle gå att få in en bakåtvänd till där i mitten. Oktavia är ändå en större bil än Fabian.

Men, jag gissar att det inte går så bra att ha alla tre i bredd. Däremot går det bra i Passat och Touran, som vi har nu. Här samma bild jag just postade i en annan tråd från min Passat 2003:

Secura (som är bred, Hi-way funkar också), Mobi och längst hit Multi-tech.
Svar på tråden 3 barnstolar i en bil??